اکتبر 21
بازدید : 1037
نظرات : بدون دیدگاه
کاردستی و رشد خلاقیت

کارهای هنری که بچه ها در مدرسه انجام می دهند و کاردستی هایی که درست می کنند معمولاً خیلی باعث رشد خلاقیت آنها نمی شود. بعضی از معلم ها به همۀ بچه های کلاس می گویند کاردستی مشابهی را درست کنند و یا از قبل الگوهایی را برای آنها آماده می کنند تا بچه ها […]

کارهای هنری که بچه ها در مدرسه انجام می دهند و کاردستی هایی که درست می کنند معمولاً خیلی باعث رشد خلاقیت آنها نمی شود.
بعضی از معلم ها به همۀ بچه های کلاس می گویند کاردستی مشابهی را درست کنند و یا از قبل الگوهایی را برای آنها آماده می کنند تا بچه ها کنار هم بچینند. گاهی نیز معلم برگه ای را به بچه ها می دهد تا آنها را رنگ آمیزی کنند.
انجام این کارها باعث رشد خلاقیت کودک نمی شود. اگر والدین می خواهند خلاقیت فرزندشان رشد کند باید در خانه‌او را به کارهای هنری تشویق کنند. آنها می توانند برای رسیدن به این هدف وسایل مختلفی را در اختیار فرزندشان قرار دهند.
مثل مدادرنگی، کاغذ، قلم، ماژیک، پارچه، چسب، دکمه، خرده چوب و غیره، این وسایل تقریباً در همۀ خانه ها یافت میشود.
اگر کودک به کاردستی خاصی علاقه دارد، والدین می توانند وسایل لازم را برای او تهیه کنند. مثلاً اگر کودک به نقاشی کردن علاقه دارد شما می توانید انواع وسایل نقاشی را برای او تهیه کنید تا کودک هر نقاشی را که دلش خواست بکشد.
کتاب های رنگ آمیزی و کاردستی های آماده، خلاقیت کودکان را رشد نمی دهد. والدینی که دوست دارند خلاقیت فرزندشان شکوفا شود نبایداو را به این نوع کاردستی ها محدود کنند.
اگر وسایل کاردستی مناسبی در اختیار کودک قرار دهید، او به استفاده کردن از آنها ترغیب می‌شود. مثلاً مادر می تواند وسایل نقاشی و کاردستی را روی میز آشپزخانه بگذارد تا کودک از آنها استفاده کند.
می تواند قفسه یا سبدی برای گذاشتن وسایل کاردستی کودک در نظر گرفت. در این صورت او احساس می کند که جای به خصوصی برای وسایل خودش دارد و می تواند با آنها کاردستی درست کند.

یکی از بهترین مکان ها برای درست کردن کاردستی، آشپزخانه است. اشپزخانه قلب یک خانه است. وقتی کودک در آشپزخانه مشغول کاردستی درست کردن است والدین می توانند بر کارهایش نظارت کنند و کاردستی اورا ببینند و به حرف هایش گوش کرده و با او حرف بزنند.
بعضی از مادرها به فرزندشان اجازه نمی دهند کاردستی درست کند، چون می ترسند خانه ریخت و پاش شود. می توانید زیرانداز بزرگی زیر بچه پهن کنید تا ریخت و پاش نکند و یا حین کار کردن لباس های کهنه و یا پیشبند به او بپوشانید تا لباس هایش خراب نشوند.
همچنین می توان به جای چسب و تیوپ های رنگ، به او مداد رنگی یا خودکار و ماژیک داد تا کودک کثیف کاری نکند.
مادر نباید کثیف کاری های کودکش را خیلی جدی بگیرد. اگر کودک را مجبور کنید بعد از کاردستی درست کردن همه جا را خودش تمیز کند، دیگر به این کار علاقه ای نشان نخواهد داد.
اگر می خواهید به فرزندتان در تمیز کردن خانه کمک کنید، وسایلی را برای درست کردن کاردستی به او بدهید که مرتب کردن آنها آسان تر باشد.
وقتی کاردستی کودک تمام شد او را تشویق کنید و از کارش عیب و ایراد نگیرید، چون معمولاً معلمان در مدرسه کار بچه ها را مورد قضاوت قرار می دهند. ولی در خانه از کار کودک انتقاد نکنید و بگذارید او از کار خودش لذت ببرد.
اگر به او بگویید که مثلاً پر رنگ تر یا کم رنگ تر نقاشی کنند و یا خط هایش را صاف تر بکشد کودک ناراحت می شود. اگر او از شما راهنمایی خواست، با مهربانی نظر خودتان را بگویید ولی از کارش انتقاد نکنید.
از طرح و رنگ و نقاشی فرزندتان تعریف و تمجید کنید. اگر نقاشی کودک کاملاً واضح و مشخص است، از کارش تعریف کنید. مثلاً به او بگویید چه ماشین یا گل قشنگی کشیده است.
اما اگر نقاشی او مشخص نبود، به او بگویید که خوب کار کرده و کارش زیبا است. بعد از کودک بخواهید خودش تصاویری را که کشیده برایتان توصیف کند.
کودک برای انجام آن کار نهایت سعی خودش را کرده، بنابراین اگر کارش خیلی خوب نبود، از او ایراد نگیرید چون این کار شما باعث افسردگی می شود. او را تشویق کنید تا بتواند با کمی تغییر در کارش کار بهتری به شما ارائه کند.
اگر کودک احساس می کند که کارهای خواهر یا برادر بزرگترش از او بهتر است، ممکن است دست از تلاش بردارد. کودک را به خاطر کاری که انجام داده تشویق کنید و هرگز او را با خواهر یا برادرش مقایسه نکنید.
وقتی کودک از کارش راضی باشد و شما وسایل لازم برای درست کردن کاردستی یا نقاشی کشیدن را به او بدهید، او به این کار تشویق میشود و به کارش ادامه خواهد داد.
او را تشویق کنید تا جایی که می تواند به کارهای هنری اش ادامه دهد. هر قدر او بیشتر این کارها را انجام دهد، مهارتش بیشتر می‌شود و بیشتر از کارهایی که خلق می کند لذت می برد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما