اکتبر 22
بازدید : 788
نظرات : بدون دیدگاه
منابع غنی از کلسیم که جانشین لبنیات هستند

وقتی حرف از کلسیم می‌شود همه یاد خانواده بزرگ لبنیات می‌افتند و حقیقتاً در زمینه تأمین کلسیم محصولات لبنی واقعاً بی‌نظیر هستند،اما ممکن است بعضی‌ها به دلایلی نتوانند از شیر و مشتقات آن استفاده کنند در اینجا به منابع غنی از کلسیم که جانشین لبنیات هستند می‌پردازیم : سبزی‌ها با برگ‌های سبز تیره سبزی‌هایی که […]

وقتی حرف از کلسیم می‌شود همه یاد خانواده بزرگ لبنیات می‌افتند و حقیقتاً در زمینه تأمین کلسیم محصولات لبنی واقعاً بی‌نظیر هستند،اما ممکن است بعضی‌ها به دلایلی نتوانند از شیر و مشتقات آن استفاده کنند در اینجا به منابع غنی از کلسیم که جانشین لبنیات هستند می‌پردازیم :
سبزی‌ها با برگ‌های سبز تیره
سبزی‌هایی که برگ‌های سبز تیره دارند (مانند روناس ، اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی ، جعفری و شلغم) از نظر مواد معدنی و ویتامین‌ها غنی هستند. در این سبزی‌ها کلسیم هم به مقدار زیاد پیدا می‌شود. یک وعده معمولی سالاد سبزی‌های تیره می‌تواند نیاز کلسیمی شما را به خوبی تأمین کند.
مواد غذایی غنی‌شده
بعضی‌ها به غذاهای فرآوری شده با دید تردید نگاه می‌کنند. اما معمولاً این غذاها (اگر در شرایط استاندارد تهیه شوند) حاوی ویتامین‌ها و مواد افزودنی خوبی هستند. مثلاً غلات صبحانه که در بازارهای ایران هم به‌وفور پیدا می‌شوند از این دسته‌اند. شما می‌توانید در این دسته هم مواد غذایی با کلسیم بالا پیدا کنید. نکته ضروری این است که در صورت مصرف غذاهای فرآوری شده، حتماً به میزان قند و چربی و انرژی‌زایی آن‌ها توجه کنید تا باعث چاقی مفرط نشوند.

مرکبات انجیر و کشمش
این میوه‌های خوشمزه علاوه بر اینکه منابع خوبی از ویتامین ث هستند و برای تقویت سیستم ایمنی مؤثر می‌باشند، مقادیر قابل‌توجهی از کلسیم هم دارند که می‌تواند نیازهای بدن شما را از این نظر برآورده کند.
بادام
بادام یعنی مقدار زیادی از ویتامین E اما نه فقط همین. بادام معناهای دیگری هم دارد مثلاً: یک سرمایه‌دار کلان در زمینه کلسیم می‌باشد.
لوبیا
لوبیا هم از منابع ارزشمند کلسیم بشمار می‌رود و همچنین پروتئین و فیبر فراوان و درعین‌حال یک منبع ارزان برای تأمین همه این اقلام است. پس بد نیست گه گاهی لوبیاچیتی را هم با غذاهای خود آشتی بدهیم.
ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی‌هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما