اکتبر 22
بازدید : 593
نظرات : بدون دیدگاه
غم از دست دادن والدین

موقعی که ما دیگران را دوست داریم و به آنها ابراز علاقه می کنیم ، در مغز ما ماده ی اوپیوئید ترشح می گردد و احساس می کنیم که در دنیای ما همه چیز خوب است ، ولی اگر کسی را که دوست داریم ،از دست بدهیم ، احساس می کنیم که همه چیز از […]

موقعی که ما دیگران را دوست داریم و به آنها ابراز علاقه می کنیم ، در مغز ما ماده ی اوپیوئید ترشح می گردد و احساس می کنیم که در دنیای ما همه چیز خوب است ، ولی اگر کسی را که دوست داریم ،از دست بدهیم ، احساس می کنیم که همه چیز از دست رفته است ، زیرا اوپیوئید در مغز ترشح نمی گردد که احساس های عمیقی در ما به وجود آید و احساس های مثبت کم شود.
اگر کسی فرد مورد علاقه ی خود را از دست بدهد ، ماده ی شیمیایی گلوتامیت در مغز او ترشح می شود ( این ماده موجب فکر کردن می گردد ). از طرف دیگر غم و اندوه موجب میشود که مقدار گلوتامیت افزایش یابد و افزایش این ماده سبب میشود که فرد گریه کند و از سوی دیگر شنیدن موسیقی به او آرامش ندهد و از هم نشینی با دوستان خود نیز لذت نبرد.
اگر به علت اختلاف زناشویی ، پدر و مادر از یکدیگر جدا شوند ، سبب میشود که به علت علاقه ی کودک به آنها ، قلب او شکسته شود و قسمت تحتانی مغز او یعنی سیستم غم و اندوه و تنهایی مغز تحریک گردد و مرکز درد را تحت تاثیر قرار دهد.
در این صورت ماده ی شیمیایی گلوتامیت ترشح می شود و مقدار آن افزایش می یابد و کودک در غم و اندوه بیشتر فرو می رود.
اگر به علت بیماری یا به علت تصادف ، کودکی پدر یا مادر خود را از دست‌بدهد ، حالت غم و اندوه در او به وجود می آید.
در بررسی روی شمپانزه مشاهده شده است که پس از مرگ شمپانزه ی مادر ، بچه ی او دچار غم و اندوه می گردد . گرچه بچه ی شمپانزه از نظر فیزیکی و جسمی توانایی دارد که زنده بماند ، ولی غم و اندوه او موجب مرگ او می گردد.
غم و اندوه سبب میشود که اوپیوئید مغز تخلیه شود و سبب عصبانیت و خشم کودک گردد. موقعی که اوپیوئید تخلیه گردید ، ترشح استیل کولین افزایش می یابد. مقدار طبیعی استیل کولین موجب میشود که انسان به همه چیز دقت و توجه داشته باشد و به محیط آگاه باشد ، ولی اگر مقدار آن زیاد گردد ، موجب عصبانیت و تحریک پذیری میشود.
بسیاری از کودکانی که دچار غم و اندوه میشوند ، دچار خشم نیز می گردند، زیرا مواد شیمیایی مغز آن ها تغییر می یابد و نامتعادل میشود.
بسیاری از کودکان پس از اینکه قلبشان شکست ، دچار خشم و غضب و پرخاشگری میگردند.
اگر کودکی به علت مشکلات خانواده و از دست‌دادن فرد مورد علاقه ی خود ، دچار خشم ، غضب و تجاوزگری گردد ، نه فقط پدر و مادر ، بلکه اقوام هم او را نمی پذیرند ، همچنین او را به مدرسه راه نمی دهند و جامعه نیز او را طرد می کند.
چنین کودکانی نیاز این کودکان در درجه ی اول نیاز به مشاوره روانشناس دارند تا در صورت لزوم درمان گردند و جایگاه خود را در جامعه به دست آورند.
خلاصه :
افراد فامیل کودکی که به علت‌از دست‌دادن‌فرد مورد علاقه ی خود دچار خشم و غضب شده است باید او را مورد مهر و محبت قرار دهند تا آرامش خود را به دست آورد و در آینده فرد بزرگسال سالمی گردد ، زیرا مواد شیمیایی که در مغز او ترشح میشود ، هم میتواند او را تجاوزکار و خلافکار به بار آورد و هم میتواند با ترشح اوپیوئیدها ، انسانی سالم بسازد.
مدرسه ها وظیفه ی خطیری در برابر این کودکان دارند . اگر کودکی در مدرسه دچار خشم و تجاوزگری است ، باید به وسیله ی مدرسه تحقیق به عمل آید تا مشخص شود مشکل کودک در خانواده چیست.
آیا کودک یکی از والدین خود را از دست‌داده است یا شخص ستمگر و شکنجه گری در خانه وجود دارد؟ کمک کردن به این کودکان موجب میشود که یک انسان خلافکار و تجاوزکار ، به انسانی مثبت و والا تبدیل گردد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما