مامان دوستت ندارم!

وقتی کودک عصبانی است ممکن است بدون این که احساسات والدینش را در نظر بگیرد به آنها چیزهایی بگوید که ناراحت شوند. وقتی کودک از دست پدر یا مادرش عصبانی است ، یکباره همه ی کارهایی را که آنها برایش انجام داده اند را فراموش می کند. او حتی نمیتواند دلیل و منطق والدینش را […]

وقتی کودک عصبانی است ممکن است بدون این که احساسات والدینش را در نظر بگیرد به آنها چیزهایی بگوید که ناراحت شوند. وقتی کودک از دست پدر یا مادرش عصبانی است ، یکباره همه ی کارهایی را که آنها برایش انجام داده اند را فراموش می کند.
او حتی نمیتواند دلیل و منطق والدینش را درک کند ، مثلا وقتی پدری به دختر بچه اش می گوید که نباید سر ظهر بیرون از خانه برود و با دوستانش بازی کند ، دختربچه اصرار به این کار دارد و از دست پدرش عصبانی میشود و به او می گوید دوستش ندارد و دیگر با او حرف نمی زند.
در فرایند رشد و تکامل بچه ها کاملا طبیعی است که آنها گاهی از دست پدر و مادرشان عصبانی شوند.
زمان میبرد تا شما به کودکتان یاد بدهید چگونه باید خشم و عصبانیت خودش را تخیله کند. شما برای یاد دادن این مهارت به فرزندتان باید صبور باشید.
متاسفانه والدین بسیاری در این مواقع از دست کودک عصبانی می شوند و سر او داد می زنند. و به او می گویند که نباید با پدر و یا مادرش این گونه رفتار کند و آنها نمیخواهند دیگر صدای او را بشنوند.
اگر با کودک این گونه رفتار کنید ، احساس می کند که هرگز نباید عصبانی شود و یا وقتی عصبانی شد نباید به شما چیزی بگوید.
اگر به کودکتان اجازه ندهید احساساتش را ابراز کند ، او به روش دیگری خشم خودش را تخلیه می کند.

واکنش بعضی از والدین در این شرایط بسیار شدید است و بعضی دیگر وقتی کودک عصبانی خودشان را می بینند احساس درماندگی می کنند و از خودشان می پرسند چرا فرزندشان با آنها این گونه رفتار می کند و آنها باید در مقابل این کار کودک چه عکس العملی از خودشان نشان دهند.
بسیاری از والدین در این شرایط به فرزندشان می گویند که نباید با ما این گونه حرف بزنی و دیگر حق نداری حرف خودت را تکرار کنی.
آنها از طرفی دوست ندارند مانع ابراز احساسات کودک شوند و از طرف دیگر دوست ندارند فرزندشان با آنها این گونه رفتار کند. باید به فرزندتان اجازه دهید احساسات منفی خودش را به روش درست ابراز کند.
وقتی کودکتان از دست شما عصبانی است ، به او بگویید بهتر است با روش دیگری خشم و عصبانیت خودش را تخلیه کند و داد و بیداد راه نیاندازد.
با این کار نه تنها به کودک یاد می دهید که خشم خودش را به روش مناسب تری تخلیه کند ، بلکه با او ارتباط بهتری برقرار می کنید و کودک نیز یاد می گیرد به شما احترام بگذارد.
اگر وقتی کودکتان عصبانی است ، نمیتوانید خودتان را کنترل کنید ، از او فاصله بگیرید و خودتان را مشغول انجام کاری کنید.
بگذارید وقتی خشم و عصبانیت کودک فروکش کرد، با او حرف بزنید ، حتی اگر او دیگر تمایلی به حرف زدن با شما نداشته باشد خشم و عصبانیتش سریع فروکش می کند و شما میتوانید با او حرف بزنید و او دوباره نسبت به شما مهربان می شود.
توجه کنید که یک کودک شش تا نه ساله هنوز مهارت های خوب حرف زدن را یاد نگرفته ، بنابراین اگر از دست شما عصبانی شد از او ایراد نگیرید. توجه داشته باشید که کودک در این سن به شدت تحت تاثیر رفتار شما قرار می گیرد.
اگر از او انتظار دارید با شما درست حرف بزند ، خودتان باید الگوی مناسبی برای او باشید و با او به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید او با شما رفتار کند.
اگر کودک بتواند خشم خودش را ابراز کند و در عین حال بداند که شما هنوز دوست دارید ، خیلی خوب است در این صورت هر دوی شما میتوانید در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی کنید باید صبور باشید و کودک راهنمایی کنید تا خشمش را درست ابراز کند ولی اگر فکر می کنید با این وجود کودکتان نمیتواند خشمش را کنترل کند ، در کلاس های مشاوره شرکت کنید.
هر طور که اکنون با کودکتان رفتار کنید او در دوران نوجوانی اش نیز همین طور با شما رفتار خواهد کرد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما