روابط خواهر و برادری

صحبت از رابطۀ بین هم شیرها باید در متن روابط کل خانواده انجام گیرد. اگر در خانواده پیوندهای محکمی وجود داشته باشد، احتمالاً بین هم شیرها نیز روابط محکمی برقرار خواهد بود. اگر زندگی خانوادگی برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، بین اعضای خانواده نیز پیوند محکمی به وجود می آید. همه فدای […]

صحبت از رابطۀ بین هم شیرها باید در متن روابط کل خانواده انجام گیرد. اگر در خانواده پیوندهای محکمی وجود داشته باشد، احتمالاً بین هم شیرها نیز روابط محکمی برقرار خواهد بود. اگر زندگی خانوادگی برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، بین اعضای خانواده نیز پیوند محکمی به وجود می آید.
همه فدای یکی، یکی فدای همه
وقتی اعضای خانواده پشت هم را می گیرند و مسئولیت هایی را که نسبت به هم قبول می کنند، خانواده کارآیی بهتری دارد. خواهرها و برادرها نیز شامل این قاعده اند.
از فرزندان بزرگترمان اغلب می خواهیم که در مدرسه هوای خواهر یا برادر کوچکترشان را داشته باشند. حتی به بچه های خیلی کوچک خود می توانیم بیاموزیم که ما همه پشت هم هستیم و وقتی می خواهیم کاری انجام دهیم همه به هم کمک می کنیم.
• آنچه انجام می دهیم
اگر با هم به انجام فعالیت های لذت بخش بپردازیم، همه نسبت به هم احساس مثبتی پیدا می کنیم. گفتن این موضوع از عمل کردن به آن راحت تر است، چون زندگی امروزی فعالیت هایی را که اعضای خانواده می توانند به اتفاق هم انجام دهند، محدود کرده است.
وجود مایکروفر و غذای آماده بدین معنی است که لازم نیست اعضای خانواده دور هم غذا بخورند. بسیاری از بچه ها در اتاق خود تلویزیون دارند و آن را به تنهایی تماشا می کنند.
پرداختن به فعالیت های فوق برنامۀ بعد از مدرسه باعث می شود که یکی از بچه ها به این سو برود و خواهر یا برادرش به سوی دیگر. امروز برای اینکه بتوانیم زمانی را کنار هم بگذرانیم حتی وقتی در یک خانه زندگی می کنیم، مجبوریم برنامه ریزی کنیم.
نکته: مدت زمانی را که اعضای خانواده کنار هم صرف می کنند افزایش دهید و بر پیوندهایی که بین آنها رابطه برقرار می کند بیفزایید.
به اتفاق هم غذا بخورید
به اتفاق هم غذا بخورید و دربارۀ آنچه طی روز برایتان رخ داده است با هم صحبت کنید. به این ترتیب خواهرها و برادرها نیز از زندگی روزانۀ یکدیگر مطلع می شوند.
خوردن غذا به اتفاق هم یکی از مهم ترین و اساسی ترین فعالیت هایی است که خانواده باید به عهده بگیرد. خوردن غذا با هم این فرصت را به اعضای خانواده می دهد تا بتوانند با هم صحبت کنند، فعالیت های روزانۀ خود را با اعضای دیگر خانواده در میان بگذارند، از کنار هم بودن لذت ببرند، بخندند و در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنند.
انجام کارهای روزمرۀ خانه هم می تواند فرصت خوبی برای گذراندن وقت در کنار هم باشد. به جای اینکه کارها را تقسیم کنید، آنها را به صورت مشترک انجام دهید.
حتی تماشای تلویزیون نیز می تواند دلیلی برای برقراری رابطه و شراکت باشد. در کنار هم تلویزیون تماشا کنید و اجازه بدهید بچه ها با هم تماشا کنند و هر وقت ممکن بود شما نیز با آنها تماشا کنید.

• آنچه گرامی می داریم
هر خانواده ای با برگزاری مراسم گرامیداشت نشان می دهد که به چه چیزهایی اهمیت می دهد. برگزاری جشن تولد برای یک کودک باعث می شود که آن کودک احساس کند نزد دیگران اهمیت ویژه ای دارد و با دیگران احساس نزدیکی می کند.
کودک در سالروز تولد خود مرکز توجه قرار می گیرد و شاید والدین و خواهرها و برادرهایش بتوانند بیشتر از زمان های دیگر به او نشان بدهند که چقدر به او علاقه دارند. فرزندانتان را تشویق کنید که در روز تولد هم، به جای اینکه مانند روزهای عادی با هم بگو و مگو و دعوا کنند، برای یکدیگر کاری انجام دهند.
وقتی موضوع احساس فرزندان شما نسبت به هم شیرهایشان مطرح می شود، به جای اینکه انتظار داشته باشید نسبت به هم احساسات منفی داشته باشند، انتظار داشته باشید که بهترین احساس ها را بروز بدهند.
موفقیت تو موفقیت من است
وقتی یکی از فرزندانتان موفقیتی کسب می کند، فرزندانتان را تشویق کنید که در شادی او شریک شوند. اگر فرزند نوجوانتان در مدرسه از کارهای هنری خود نمایشگاهی برگزار می کند، برای بازدید از نمایشگاه به صورت خانوادگی بروید. اگر فرزند هفت ساله تان در مسابقۀ شنا شرکت می کند، برای تشویق او، برادرها یا خواهرهایش را نیز همراه خود ببرید.
نکته: به جای رقابت کردن، یک راه حل جایگزین نیز وجود دارد. اگر امروز به آنها کمک کنید تا با هم پیوندهای محکمی برقرار کنند، در تمام طول زندگی شان از ثمرات این پیوندها بهره مند خواهند شد.
اگر هر یک از بچه ها احساس کند که به خاطر ویژگی هایش، برای او ارزش قائل هستید و بداند که ویژگی هایی دارد که آنها را درک می کنید، نیازی به حسادت کردن نخواهد داشت. او می تواند از موفقیت های هم شیرهای خود با تمام وجودش لذت ببرد.
خواهر و برادرها تا آخر خواهر و برادرند
رابطۀ بین هم شیرها دائماً در حال نشیب و فراز است، آنها یک لحظه رابطه ای گرم و صمیمی دارند و لحظۀ بعد با هم دعوا می کنند. رابطۀ بین هم شیرها به رقابت و حسادت ختم نمی شود.
بین خواهر و برادرها پیوندهایی وجود دارد که باعث می شود تا آخر عمر رابطۀ خود را با هم حفظ کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما