اکتبر 29
بازدید : 1578
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش نقشه کشی به کودک!

• اولین نقشۀ من از اتاق خوابم هدف اصلی: با انجام این‌فعالیت به‌فرزندمان کمک می‌کنیم که نقشه رسم کند. فرزندتان با انجام این فعالیت مفهوم مکان را درک می‌کند و متوجه می‌شود که اگر از بالا به‌مکانی نگاه کنیم و تصویر آن را رسم کنیم، شکل به‌دست آمده نقشه است. فرزند شما رابطۀ سه بعدی […]

• اولین نقشۀ من از اتاق خوابم
هدف اصلی: با انجام این‌فعالیت به‌فرزندمان کمک می‌کنیم که نقشه رسم کند. فرزندتان با انجام این فعالیت مفهوم مکان را درک می‌کند و متوجه می‌شود که اگر از بالا به‌مکانی نگاه کنیم و تصویر آن را رسم کنیم، شکل به‌دست آمده نقشه است.
فرزند شما رابطۀ سه بعدی اشیاء را میفهمد و درک میکند که چگونه اشیاء در یک محل خاص قرار می‌گیرند. نقشه، محل قرار گرفتن اشیاء را نشان میدهد. فرزندتان باانجام این فعالیت نسبت به‌مکان و بعدنمایی یا ژرفانمایی آشنایی پیدا خواهد کرد.

  • وسایل مورد نیاز
    مداد شمعی یا ماژیک، کاغذ ساده یا شطرنجی، دوربین
    مدت زمان: حدود ۳۰ دقیقه
  • شروع
    به‌اتاق یا محل خواب فرزندتان بروید و دربارۀ اشیایی که میبینید با هم صحبت کنید. مفهوم ژرفانمایی را به‌وسیله یک شیء ساده مانند یک جعبۀ کوچک‌به او نشان دهید. جعبه را روی میز قرار دهید و هم از بالا و هم از سطح میز به آن نگاه کنید.
  • روش کار
  • شکل اتاقی را که فرزندتان در آن میخوابد رسم کنید یا از او بخواهید که خودش رسم کند.
  • در صورت امکان از اتاق یا محل مخصوص فرزندتان عکس بگیرید. رو به‌هر دیوار بایستید و عکس بگیرید. اگر فرزند دیگری دارید که به‌صورت مشترک از این اتاق استفاده می‌کند، یادتان باشد که عکس او را هم بگیرید.
  • بعد از اینکه عکسها چاپ شد با هم به‌آنها نگاه کنید و بگویید که کدام عکس مال کدام دیوار است. عکسها را با آنچه در واقعیت در اتاق میبینید مقایسه کنید.
  • فرزندتان می‌تواند با استفاده از این عکسها جزئیاتی را به‌شکلی که قبلاً از اتاق او رسم کردید اضافه کند. مفهوم چشم‌انداز هوایی را برای او توضیح دهید و به‌او کمک کنید که ژرفانمایی اتاق خود را از آن درک کند.
  • نقشه اتاق فرزندتان را روی در اتاق یا روی تختۀ اعلانات نصب کنید و روی آن بنویسید: نقشۀ اتاق من.
  • ادامۀ کار
    اشیایی مانند قرقره، جعبه‌های کوچک، وسایل خانه، اسباب بازی و اشیاء سه بعدی دیگر را جمع کنید و از فرزندتان بخواهید که هر یک از آنها را به‌نمایندگی از یکی از اشیایی که در اتاق او وجود دارد، در جای صحیح خود روی نقشۀ اتاق قرار دهد.
  • گسترش فعالیت
  • با فرزندتان دربارۀ محل قرار گرفتن اسباب و اثاثیه در اتاق او صحبت کنید.
  • در جمع خانوادگی بحث کنید که آیا کارایی این اسباب و اثاثیه در محلی که قرار گرفته‌اند مناسب است. آیا جای بهتری برای قرار دادن میز تحریر یا تخت وجود دارد؟
  • فرزند یا فرزندانتان را تشویق کنید نقشۀ دیگری از اتاق خود رسم کنند و تغییراتی را در آن نشان دهند که کارآیی اتاق را افزایش میدهد. عنوان نقشه را بگذارید: اتاق آیندۀ من یا اتاق در دست اقدام.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما