کنجکاوی جنسی

کودکان همواره نسبت به دنیای پیرامون خود علاقه مند بوده و با کنجکاوی نسبت به آن در حال مکاشفه هستند. آنان همانطور که نسبت به اشیا کنجکاوی نشان میدهند نسبت به اعضای خصوصی بدن همجنس و جنس مخالفشان نیز به طور طبیعی کنجکاو هستند. شکل اعضای تناسلی پسرها برای دخترها جالب است و برعکس. به […]

کودکان همواره نسبت به دنیای پیرامون خود علاقه مند بوده و با کنجکاوی نسبت به آن در حال مکاشفه هستند. آنان همانطور که نسبت به اشیا کنجکاوی نشان میدهند نسبت به اعضای خصوصی بدن همجنس و جنس مخالفشان نیز به طور طبیعی کنجکاو هستند.
شکل اعضای تناسلی پسرها برای دخترها جالب است و برعکس. به خصوص اگر کودکی در خانواده ای خواهر یا برادر نداشته باشد یا در طول زندگی خود در خانواده اش فرصت دیدن اندام برهنه جنس مخالف را پیدا نکرده باشد این کنجکاوی در او زیادتر خواهد شد.
این نوع کنجکاوی در کودکان طبیعی است و اغلب والدین وقتی برای نخستین بار با این مسئله رو به رو میشوند می فهمند که واقعا باید برای فرزند خود حدودی را تعیین کنند تا کودک بداند که از نظر اجتماعی کدام یک از رفتارهای او در خصوص مسائل جنسی قابل قبول است.
کودکان در بازی های عادی و معمولی خود از فرصت استفاده کرده و از نظر جسمی به کودکان دیگر نزدیک میشوند تا شکل بدن آنها را کشف کنند. معمول ترین سناریوی کودکان دکتر بازی است. چرا که اغلب کودکان هنگام بیماری نزد پزشک رفته اند و دریافته اند که پزشک این اجازه را دارد تا بدن آنها را معاینه کند. بنابراین آنها دکتر بازی میکنند تا فرصت و اجازه ی دیدن بدن دیگران را به دست آورند.
البته باید توجه داشت که کودکان از روی کنجکاوی دست به چنین بازی هایی می زنند و این امری طبیعی است. اگر دیدید که کودکتان در حضور دیگری برهنه یا نیمه برهنه شده است عکس العمل شما در آن لحظه بسیار اهمیت دارد و بر احساسات کودک در آینده نسبت به بدن خود و اعضای خصوصی آن تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.
در چنین شرایطی نه هول شوید نه او را سرزنش و نه تنبیه کنید بلکه کاری که باید انجام دهید این است که برای رفتار جنس مناسب او در آینده ، حد و مرزی تعیین کنید و با آرامی و حوصله عمل کنید.
چگونه باید حد و مرزها را تعیین کرد؟
سناریوی اول : پسر پنج ساله ی شما با هم بازی خود در خانه مشغول بازی است و شما متوجه میشوید که بیش از حد ساکت هستند. شما داخل اتاق میشوید تا ببینید چه میکنند. میبینید که از کمر به پایین برهنه شده اند. در این شرایط شما چه میکنید؟
اغلب والدین در چنین مواقعی احساس ناراحتی میکنند اما اگر شما از قبل خودتان را آماده کرده باشید میتوانید آرامش خود را حفظ کنید. در چنین شرایطی هرگز بر سر کودک خود فریاد نکشید و او را سرزنش نکنید بلکه برای رفتار آنها در خانه حد و مرزی تعیین کنید.
مثلا بگویید : (( هردوی شما لباسهایتان را بپوشید.)) و به آنها یادآوری کنید که : (( بدن شما کاملا خصوصی است و هرگز نباید در خانه ی فرد دیگری لباس هایتان را دربیاورید. همانطوری که حق نداریم در خانه ی دیگری مثلا حمام برویم.)) میتوانید به آنها پیشنهاد کنید که : (( بیایید تا برای شما سرگرمی دیگری پیدا کنم.))

چه زمانی باید نگران شوید؟
اگر فاصله ی سنی میان کودکان که با هم لخت شده اند بیش از چهارسال باشد در چنین مواقعی آنکه بزرگسال تر است میتواند با قدرت بیشتر خود از بچه ی کوچک تر سوءاستفاده کند. اگر کودکی برخلاف میل خود به اجبار در چنین موقعیتی قرار گرفته باشد اگر احساس میکنید که کودکتان گوشه گیر شده و زیاد گریه میکند و یا رفتارش پس از آن اتفاق به گونه ای چشمگیر تغییر کرده است در چنین موردی حتی ممکن است به کمک پزشک یا مشاور متخصص نیاز داشته باشید تا بتوانید احساسات خود و کودکتان را بررسی کنید.
اما اگر پس از چنین حادثه ای کودک شما نخواهدبه حرف شما گوش دهد و نسبت به حرف زدن با شما بی میل باشد چه باید کرد؟ ممکن است روحیه ی فرزند شما بسیار حساس باشد و نخواهد درباره ی این حادثه با شما صحبت کند. بسیاری از بچه ها نیز هنگامی که میخواهنددرباره ی اعضای جنسی خود صحبت کنند به ویژه اگر احساس کنند که کار اشتباهی انجام داده اند خجالت میکشند و این هم امری طبیعی است.
حتی ممکن است کودک نداند چگونه این سردرگمی را با شما در میان بگذارد. باید به احساسات شکننده ی فرزندتان توجه کنید که چه نسبت به شما واکنش نشان میدهد یا نمیدهد.شما بایستی حتما اطلاعات کافی در مورد این مسائل در اختیار فرزندتان قرار دهید.
اگر از گوش دادن به صحبت های شما خودداری کرد و یا از پیش شما رفت به او بگویید برایش کتاب و یا اسباب بازی خواهید آورد که اگر میل داشت میتواند نگاهی به او بیندازد. بچه های بزرگ تر معمولا این روش را بیشتر می پسندند. مخصوصا که میخواهید درباره ی جنس مخالف به آنها آموزش بدهید. بعد از یکی دو روز با لحنی جدی از او سوال کنید آیا به کتاب یا اطلاعاتی که در اختیارش گذاشته اید توجه کرده است و یا سوالی دارد؟
سناریوی دوم : کودک نوپایتان هنگام حمام کردن به آلت تناسلی خود دست میزند یا بازی میکند. این سناریو در بیشتر خانواده ها به طور مکرر و عادی اتفاق می افتد. اگر فرزند شما این کار را انجام داد از فرصت استفاده کرده و با او اندام های مختلف را مرور کنید.
بهتر است که از اندام غیر جنسی مانند دست ، گردن و نظایر آن شروع کنید و سپس در لا به لای اسامی به طور پراکنده نام اندام های جنسی را ( حتی الامکان به صورت علمی) بگویید.
برای او توضیح دهید که بدن هر کس خصوصی است و معنی واژه ی خصوصی را به صورت روشن برای او بیان کنید. بگویید قسمت های خصوصی بدن همان قسمت هایی هستند که با لباس آنها را می پوشانیم. به او تذکر دهید که کسی اجازه ندارد به این قسمت های خصوصی بدنش دست بزند و خودش هم نباید آن را به کسی نشان بدهد.وبه همین دلیل این اعضا را با لباس پوشانده اند تا کسی دست نزند.
البته موارد استثنایی را هم مانند کار پزشکان که او را معاینه میکنند تا علت بیماری او را کشف و تحت درمان قرار دهند بازگو کنید. والدین توجه کنند که در خانه لخت نباشند. پوشیدن لباس مناسب و ظاهر نساختن اندامها در حضور فرزندان از مسائل مهم تربیتی است.زیرا کودکان همه چیز را از والدین می آموزند.
زمانی که پدر تنها با شورت یا شلوارک و مادر با شلوارک و لباسی کوتاه در حضور فرزندان راه می رود عملا درس بدآموزی داده میشود. حضور والدین در بین فرزندان باید کاملا پوشیده و با وقار لازم باشد. از حمام کردن دختر به وسیله ی پدر و پسر به وسیله ی مادر جدا خودداری کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما