اکتبر 24
بازدید : 1415
نظرات : بدون دیدگاه
فایده آشپزی کودک

آشپزی می‌تواند به کودکان خردسال کمک کند بعضی از مفاهیم پایه ریاضی را یاد گرفته و تمرین کنند و مهارت‌های زبانی خود را بسازند. تجربه درست کردن وعده‌های غذایی ،می‌تواند به ساختن اعتماد به نفس‌شان کمک کند و پایه‌گذار عادات غذایی سالم برای آنها باشد. ممکن است اندکی انعطاف‌پذیری و بعضی کارهای مقدماتی ساده نیاز […]

آشپزی می‌تواند به کودکان خردسال کمک کند بعضی از مفاهیم پایه ریاضی را یاد گرفته و تمرین کنند و مهارت‌های زبانی خود را بسازند. تجربه درست کردن وعده‌های غذایی ،می‌تواند به ساختن اعتماد به نفس‌شان کمک کند و پایه‌گذار عادات غذایی سالم برای آنها باشد.
ممکن است اندکی انعطاف‌پذیری و بعضی کارهای مقدماتی ساده نیاز باشد، اما با توقع به‌جا داشتن، می‌تواند تجربه‌ای باشد که کودکان از آن لذت ببرند.در ضمن آنکه اعتماد به نفس کودک با درست کردن غذاهایی با دستپخت خودش تقویت می شود.
این روش فرصت آموزشی مفرحی را به‌وجود آورده و کودکان قبل از اینکه غذای آماده را در بشقاب خود بیابد، می‌تواند مواد غذایی را تشخیص دهند .
در جریان تند زندگی روزانه، یافتن فرصتی برای پخت‌وپز و انتقال دانش آشپزی خود به فرزندان بسیار دشوار است اما این کلاس فرصت خوبی است . کارشناسان معتقدند فرزندانی که آشپزی را از سن‌کم آغاز می‌کنند، در آینده آشپز ماهری خواهند شد. کودکانی که برای خرد کردن سبزیجات یا تهیه غذاهایی با مواد غذایی سالم و مقوی آموزش می بینند، معمولا عادت غذایی درستی خواهند داشت و بعدها غذای خانگی را به غذای آماده ترجیح می‌دهند
ما می دانیم که کودکان با یکدیگر متفاوتند و آموزش باید مطابق با نگرش هر کودک باشد .
آموختن ارزش غذایی به کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند شاید کمی زود باشد اما ما باید به آنها یاد بدهیم که مواد غذایی را از یکدیگر تشخیص دهند، مثلا فرق بین کدو و بادمجان را بدانند و ارزش غذایی هر ماده غدایی را درک کنندهنگامی که کودک اطلاعات کافی در مورد غذای سالم و پختن آن نداردچطور می‌تواند درک کندوبدانند که ارزش غذایی هر ماده غدایی چیست و اینکه بعضی از غذا ها را ما بخاطر مغذی بودنشان باید حتما بخوریم.

 

خسارت ها و ضایعات کار
خیلی نمی توان روی تمیز کار کردن بچه ها در آشپزخانه حساب باز کرد . حتی بزرگترها هم با این قضیه مشکل دارند . برای اینکه تجربه با هم کار کردن را لذت بخش تر کنید می بایستی اجازه کمی ریخت و پاش را به آنها بدهید و سعی کنید صبور باشید . برای پیشگیری از فاجعه ، مطمئن شوید که کودک مواد مورد نیاز را در بالای کاسه تهیه غذا اندازه نمی گیرد؛ در عوض شما باید آنها را جداگانه اندازه گیری کرده و در کاسه های کوچک قرار دهید درست مانند برنامه های آشپزی تلویزیون.
حتی اگر کارها عالی پیش نمی روند سعی کنید حال و هوای خوب بچه ها را حفظ کنید . اگر تخم مرغ ها بیشتر به جای شکسته شدن ، خرد می شوند آنها را راهنمایی کرده و به کودک خود اجازه بدهید که مجدد تکرار کند . کم کم کودکان این مهارت ها را فرا می گیرند و زمانیکه در این کار استاد می شوند احساس فوق العاده ای خواهند داشت.
آخرین مورد و مهم ترین مورد اینکه از کمک آشپز کوچولوی خود برای کار خوبش تعریف و ستایش کنید .به او پیشنهاد دهید که اول از همه غذایی را که با هم پخته اید تست کند و از او در مورد اینکه دفعه بعد چه غذایی با هم خواهید پخت سوال کنی.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما