نوامبر 11
بازدید : 198
نظرات : بدون دیدگاه
راهنمای خرید پازل

پازل ها از تصویرهای سه یا چهار قطعه ای درست میشود تا عکس های پیچیده تری که بیست و چهار یا سی و شش قطعه‌را دربرمیگیرد ، درست میشود. در عرضه ی پازل ها باید توجه داشته باشیم که با میزان سن و درک و فهم کودک تناسب داشته باشد. پازل نباید آنقدر سخت باشد […]

پازل ها از تصویرهای سه یا چهار قطعه ای درست میشود تا عکس های پیچیده تری که بیست و چهار یا سی و شش قطعه‌را دربرمیگیرد ، درست میشود.

  • در عرضه ی پازل ها باید توجه داشته باشیم که با میزان سن و درک و فهم کودک تناسب داشته باشد. پازل نباید آنقدر سخت باشد که‌کودک‌از حل آن عاجز شود و احساس شکست و نومیدی کند.
    به تعبیری ، پازل باید کودک را به مبارزطلبی و تفکر و تامل وادار تا کودک از توانایی های ذهنی و روانی خویش برای حل معما استفاده کند. ولی این مبارزطلبی و زورآزمایی فکری و روانی نباید خیلی ادامه یابد ، وگرنه کودک احساس شکست و حقارت می کند و از اعتماد به نفس او کاسته میشود.
    شکست های کودک در بازی با هر اسباب بازی نباید از سه یا چهار بار بیشتر شود ، وگرنه برای رشد شخصیت و سلامت روانی کودک مضر است.
  • اسباب بازی ( پازل ) نباید آنقدر ساده و آسان باشد که علاقه ی کودک را از بین ببرد و در او ایجاد خستگی کند ، بلکه باید کودک را به مبارزه فراخواند و او ، پس از مقداری تلاش و کوشش فکری ، بتواند بر آن فایق آید تا برایش جذاب و شیرین باشد.
  • درجه ی سختی و آسانی پازل به اندازه ی پازل یا موضوع آن بستگی دارد که ریز یا درشت و تعداد آن کم و یا زیاد باشد ( از ۳ تا ۳۶ قطعه ). هر اندازه موضوع پازل پیچیده تر باشد ، پازل مشکل تر است.
  • بهتر آن است‌که‌کودک را با انواع پازل ، از ساده به مشکل ، آشنا کنیم تا از نتایج و بازخورد مثبتی که از بازی میگیرد ، انگیزه اش برای بازی بیشتر شود.
  • ابتدا میتوان از پازل جا گذاردنی برای آموزش کودکان استفاده کرد ، چون حتی زمانی‌که‌کودک قادر به درک قسمت های مختلف نیست ، به وسیله ی آزمایش و خطا به راحتی میتواند جای واقعی آنها را پیدا کند.
    هر چند ، نتیجه ی مطلوب وقتی عاید میشود که‌کودک از روی نظم و قاعده منطقی بتواند پازلی را تکمیل کند ، نه آن که صرفا از طریق آزمایش و خطا ( کاملا تصادفی ) به این کار دست زند.
    زیرا در این حالت کودک به سختی خواهد توانست مسئله را حل کند و وقت زیادی را تلف خواهد کرد. بنابراین ، برای جلوگیری از فوت وقت ، کودک باید نظم منطقی را که در هر پازل وجود دارد درک کند.
  • یکی دیگر از شیوه های تکمیل کردن این وسیله ، روش رنجیره ای برعکس است. بدین ترتیب که ابتدا تصویر کامل را به کودک نشان می دهیم و سپس آخرین قطعه ای که تصویر را کامل میکند از آن جدا می سازیم و از وی میخواهیم تا آن قطعه‌را در جای خود قرار دهد.
    در مرحله ی بعد ، دو قطعه ی آخر را جدا می کنیم و از وی میخواهیم تا آن قطعه‌ها‌را در جای خود قرار دهد. به همین ترتیب پیش می رویم تا کودک مستقلا بتواند همه ی قطعات را به هم وصل کند و تصویر کامل‌را به‌وجود آورد.
    البته ، اگر کودک قادر به تکمیل تصویر باشد ، میتوان از همان ابتدا از وی خواست تا تمام قطعات‌را در جای خود قرار دهد و تصویر را تکمیل کند.
  • تصاویر پازل ها بهتر است درباره ی موضوع هایی باشد که در محدوده ی تجربیات کودک قرار دارد و کودک پیش تر با آن آشنا شده است. تصاویر قهرمانان کارتون مثل پینوکیو ، پسر شجاع و سندباد همیشه مورد علاقه ی کودکان هستند و آنان با آنها آشنایی قبلی دارند.
  • لازم و ضروری است که در مراکز تهیه و تولید اسباب بازی ها ، از وجود کارشناسان روانشناسی ، علوم تربیتی و جامعه شناسی بهره گرفته شود و به جای تقلید و الگوگیری از قهرمانان بیگانگان ، از وجود قهرمانان ملی و مذهبی و مکان هایی مثل مساجد ، زیارتگاه ها و قبور ائمه اطهار ( ع ) و… به عمل آید.

اهداف و فواید پازل ها :

  • موجب پرورش دقت در بینایی و حس بساوایی کودک میشود.
  • تشخیص فرم ، رنگ ، اندازه و شکل.
  • پرورش قوه ی تکلم و افزایش دامنه ی واژگان جدید.
  • موجب پرورش دقت و حافظه ی کودک می گردد.
  • کودک یاد می‌گیرد اجزا هستند که شکل اصلی را تشکیل می دهند.
  • کودک ضمن بازی یاد میگیرد که هر یک از قطعات پازل جزئی از تصویر است و با نبودن هر قطعه تصویر ناقص خواهد بود.
  • کودک ، برای کامل کردن طرح ، مجبور است رنگ ها و طرح اصلی پازل را در‌خاطر داشته باشد و جهت خطوط را دنبال کند. مهارت در این کار به یادگیری خواندن و نوشتن کمک می کند.
  • مهارت در این مرحله به قوای ذهنی کودک برای ارتباط اجزای یک موضوع و پروراندن آن برای یافتن کل موضوع کمک میکند.
  • برای یادگیری مفاهیم مکان ، اندازه و اشکال هندسی موثر و مفید است.
  • تقویت حرکات ظریف و تطابق چشم و دست.
  • تقویت و پرورش حافظه و استدلال دیداری .
  • ذوق هنری کودک با دیدن پازل های فصول مختلف رشد و پرورش می یابد.
  • کودک از طریق تفاوت و تشابه اشکال هندسی و غیرهندسی ، آنها را با همدیگر مقایسه می کند و قطعات مناسب را،در کنار یکدیگر قرار می دهد.
  • توجه کودک را جلب می کند و باعث رشد مهارت های شناختی او میشود.
  • اعتماد به نفس و احساس رضایت درونی کودک پس از تکمیل یک پازل ( به شرطی که پازل متناسب با سن کودک باشد ) پرورش داده میشود.
  • به وسیله ی این بازی ، کودک مفهوم نظم‌را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد میشود.
  • حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند و او را وادار می سازد تا قوای ذهنی خود‌را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد.
  • این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازید.
  • کودک ، با استفاده از پازل های مکعبی ، مفهوم سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما