نوامبر 12
بازدید : 761
نظرات : بدون دیدگاه
برو توی اتاقت!

یک مکان ایده آل برای محرومیت زمان مند، مکان یا اتاق کسل کننده ای است که کودک در آنجا هیچ گونه توجهی را از سوی شما یا دیگر اعضای خانواده دریافت نمی کند. کودک شما باید قادر باشد که سریعاً و ترجیحاً در عرض ۱۰ ثانیه به آنجا برود. در خانه شما بهترین مکان برای […]

یک مکان ایده آل برای محرومیت زمان مند، مکان یا اتاق کسل کننده ای است که کودک در آنجا هیچ گونه توجهی را از سوی شما یا دیگر اعضای خانواده دریافت نمی کند. کودک شما باید قادر باشد که سریعاً و ترجیحاً در عرض ۱۰ ثانیه به آنجا برود.
در خانه شما بهترین مکان برای اجرای محرومیت زمانمند کجاست؟ اتاق‌های خانه را بررسی و مکان ایمنی را که برای کودک کسل‌کننده است، یعنی، جایی که هیچ‌چیز جذابی برای کودک در آنجا وجود ندارد، انتخاب نمایید.
مکانی که شما انتخاب می‌کنید به سن کودک شما بستگی دارد. برای کودک ۲ تا ۴ ساله، اختصاص یک صندلی برای این منظور، بهترین گزینه است. اما کودکان ۵ تا ۱۲ ساله باید به اتاق مجزایی فرستاده شوند.
ازآنجایی‌که شما به‌طور مکرر از محرومیت زمانمند استفاده خواهید کرد، سعی کنید دو مکان متفاوت را برای این کار در نظر داشته باشید و هرکدام مؤثرتر بود، از آن استفاده کنید.
ویژگی‌های مکان مؤثر برای محرومیت زمانمند:

  • برای کودک، کسل‌کننده و فاقد جذابیت است.
  • در آنجا با کسی سروکار ندارند، از اعضای خانواده جدا است.
  • هیچ‌گونه اسباب‌بازی، تلویزیون، دستگاه صوتی، کتاب، حیوان خانگی یا اشیای جالب در آنجا وجود ندارد.
  • ایمن، دارای روشنایی مناسب و غیر ترسناک است.
  • کودک می‌تواند در عرض ۱۰ ثانیه به‌آسانی به آنجا برود.
    مکان‌های محرومیت زمانمند برای کودکان ۲ تا ۴ ساله
    چنانچه کودک شما در سنین بین ۲ تا ۴ سالگی است، یک مکان مناسب برای قرار دادن کودک در محرومیت زمانمند، یک صندلی بزرگ است که پشتی صاف دارد. این کار در مقایسه با قرار دادن کودک در یک اتاق مجزا، ایمنی بیشتری دارد. این صندلی بزرگ هم برای کودک کسل‌کننده و ناخوشایند است و سریعاً در دسترس بوده و فعالیت و تحرک کودک را محدود می‌کند.
    همچنین کودک نمی‌تواند به‌سرعت از آن پایین بیاید. یک کودک عصبانی می‌تواند یک صندلی کوچک را زمین بیندازد، اما نمی‌تواند این کار را در مورد یک صندلی بزرگ انجام دهد. از صندلی گهواره‌ای، صندلی کودک، کاناپه، صندلی راحتی و یا رختخواب کودک استفاده نکنید.
    شما می‌توانید صندلی محرومیت را در اتاق خود، در اتاق مجاور و یا در هال قرار دهید. برای تأمین ایمنی کودک، شما باید پیوسته با گوشه چشم و به‌طوری‌که کودک متوجه نشود، مراقب آن باشید. از تماس چشمی مستقیم با کودک بپرهیزید.
    در محرومیت زمانمند هدف این است که او احساس کند شما در این حالت نسبت به او بی‌توجهی نشان نمی‌دهید. اجازه ندهید که متوجه شود مراقب او هستید. یک‌راه برای اینکه کودک متوجه نشود که مراقب او هستید این است که وانمود کنید یک مجله یا روزنامه را مطالعه می‌کنید.
    پس از وقوع رفتار هدف، سریعاً کودک خردسال خود را به روی صندلی موردنظر قرار دهید. سپس زمان‌سنج تنظیم‌شده را در چند قدمی صندلی قرار دهید. پس از به صدا درآمدن زنگ زمان‌سنج به نشانۀ پایان زمان محرومیت زمانمند کودک را از صندلی پایین آورده یا به او بگویید که خود از آن پایین بیاید.
    مکان‌های محرومیت زمانمند برای کودکان ۵ تا ۱۲ ساله
    کودکانی که در سنین بین ۵ تا ۱۲ سال قرار دارند، باید برای محرومیت زمانمند به اتاق جداگانه‌ای فرستاده شوند. تنها گذاشتن یک کودک بزرگ‌تر در یک اتاق، ایمن‌تر از تنها گذاشتن کودک خردسالی است که به مراقبت دقیق نیاز دارد.
    در خانه‌های شما مکان‌های مناسب بسیاری مانند حمام، اتاق رخت‌شویی، اتاق‌خواب، اتاق تأسیسات برای اجرای محرومیت زمانمند، وجود دارد.
    معمولاً حمام بهترین مکان برای اجرای تنبیه است. این امر ممکن است موجب ایجاد مزاحمت برای سایر اعضای خانواده شود، اما زندگی با یک کودک دشوار می‌تواند مزاحمت‌های بیشتری را سبب شود.
    ممکن است کودک شما در ابتدا با آب‌بازی کردن و یا بازی با دستمال‌کاغذی‌ها در حمام خود را سرگرم کرده و از آن لذت ببرد. حتی ممکن است او برای دلسرد کردن شما از اعمال این تنبیه به شما بگوید که محرومیت زمانمند را دوست دارد. بااین‌وجود، او به‌زودی از آن خسته می‌شود. درهرصورت حمام مکان مناسبی برای محرومیت زمانمند است.
    از یک مکان ترسناک برای محرومیت زمانمند استفاده نکنید.
    محرومیت زمانمند هیچ‌گاه نباید ترسناک باشد. استفاده از یک مکان ترسناک برای محرومیت زمانمند به‌احتمال فراوان موجب مشکلات هیجانی برای کودک خواهد شد. هدف محرومیت زمانمند، ترساندن کودک نیست، بلکه تنها کسل و بی‌حوصله کردن اوست.
    از اتاق‌خواب کودک، برای محرومیت زمانمند استفاده نکنید.
    شاید استفاده از اتاق‌خواب خود کودک برای محرومیت زمانمند، از هر جای دیگری از خانه راحت‌تر باشد. بااین‌وجود باید بگوییم که، چنانچه شما از اتاق‌خواب کودک برای این منظور استفاده کنید محرومیت مؤثر واقع نمی‌شود. مکان تعیین‌شده برای محرومیت زمانمند باید کسل‌کننده و ناخوشایند بوده و هیچ‌چیز جالبی در آن وجود نداشته باشد. اگر ا محرومیت زمانمند استفاده می‌کنید، بگذارید مؤثر باشد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما