نوامبر 15
بازدید : 1012
نظرات : بدون دیدگاه
جوش صورت نشانه ی بلوغ است

یکی از این نشانه‌ها که به طور قطعی آن را پیامدهای بروز بلوغ می‌دانیم، جوش‌ها هستند. این جوش‌ها می‌توانند برای نوجوانان ناراحت کننده باشند ولی باید بدانید برای همیشه ماندگار نیستند و می‌توان با روش‌هایی آن‌ها را کنترل و درمان کرد. هورمون‌ها: با پا گذاشتن به سن بلوغ و افزایش ترشح هورمون‌ها تغییراتی در بدن […]

یکی از این نشانه‌ها که به طور قطعی آن را پیامدهای بروز بلوغ می‌دانیم، جوش‌ها هستند. این جوش‌ها می‌توانند برای نوجوانان ناراحت کننده باشند ولی باید بدانید برای همیشه ماندگار نیستند و می‌توان با روش‌هایی آن‌ها را کنترل و درمان کرد.

هورمون‌ها: با پا گذاشتن به سن بلوغ و افزایش ترشح هورمون‌ها تغییراتی در بدن رخ می‌دهد. هورمون آندروژن هورمونی است که در زمان بلوغ در بدن دختر و پسر بسیار تولید می‌شود. این هورمون، هورمون جنسی مردانه است که تستوسترون را با خود همراه دارد و دستور ترشح بیشتر چربی را می‌دهد و به همین دلیل است که زمینه بروز جوش را افزایش می‌دهد.

باکتری‌ها: اگر چربی‌، منافذ پوست را ببندد باکتری‌ها در آنجا رشد می‌کنند و باعث بروز التهاب و جوش می‌شوند. اگر این تجمع بیش از حد شود، باعث ترکیدن جوش‌ها می‌شود و بافت‌های اطراف خود را نیز درگیر می‌کند و در یک سطح بیشترین تعداد جوش را می‌زند.

انواع جوش صورت در دوران بلوغ
جوش سر سفید: زمانی که منافذ پوست بسته می‌شود اتفاق می‌افتد.

جوش سرسیاه: زمانی که منافذ بسته باشد و در مجاورت هوا قرار بگیرید ایجاد می‌شود.

جوش های قرمز: جوش‌های سربسته، ملتهب، عمیق و بزرگی که بسیار دردناک هستند.

نگرانی درباره جوش صورت در دوران بلوغ
عموما نوجوانان در این سنین به ظاهر خود بسیار اهمیت می‎دهند و نگران جوش‌های صورت خود می‌باشند. این مسئله آزاردهنده‌تراست که نمی‌داند این جوش‌ها از بین می‌رود یا قرار است تمام زندگی خودش را با آن‌ها بگذراند. ممکن است دوستانش دچار بروز این جوش‌ها نشده باشند و او از این موضوع بسیار نگران و ناراحت باشد اما باید بدانید که اگر در سن بلوغ این جوش‌ها را نداشته باشید ممکن است در سنین بالاتر با آن روبرو شوید.

جوش‌ صورت در دوران بلوغ چگونه زیاد می‌شود
استفاده از لوازم آرایشی: استفاده از لوازم آرایشی باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و احتمال جوش‌زدن را افزایش می‌دهد.

آب و هوا: آب و هوای گرم و رطوبت زیاد در هوا می‌تواند وجود جوش‌ها را تشدید کند.

عدم رعایت بهداشت: رعایت نکردن بهداشت پوست و نشستن آن (به دلیل فراهم کردن زمینه رشد باکتری ها) می‌تواند باعث افزایش جوش صورت در دوران بلوغ شود.

ترشح هورمون‌ها در زمان عادت ماهانه برای دختران: هورمون‌هایی که در زمان عادت ماهانه در دختران ترشح می‌شود باعث تشدید جوش صورت در دوران بلوغ می‌شود.

خوردن خوراکی‌های شیرین و چرب: خوردن خوراکی‌های شیرین و چرب به دلیل افزایش چربی در برخی از پوست‌ها باعث افزایش جوش‌ صورت می‌شود.

استرس: پوست دربسیاری از موارد تحت تاثیر مشکلات روانی قرار می‌گیرد. استرس یکی از این موارد است که در دوران بلوغ در نوجوان بسیار زیاد است.

استفاده از برخی داروها: مصرف بعضی از داروها توسط نوجوانان مانند داروهای کورتونی، ضد افسردگی و بعضی از ویتامین ها باعث افزایش جوش در پوست آن‌ها می‌شود.

جوش صورت در دوران بلوغ تا چه سنی ممکن است ادامه پیدا کند؟
عموما با به اتمام رسیدن سن بلوغ و ورود شما به دوره جوانی این جوش‌ها از بین می‌روند و دیگر اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود. بعد از این دوره به ندرت ممکن است به هردلیلی یک یا دو جوش بر روی صورت خود ببینید. در بعضی از افراد ممکن است این جوش‌ها ادامه پیدا کند که یکی از دلایل آن داشتن پوست چرب است. برخی از افراد که در زمان بلوغ خود این جوش‌ها را نداشته‌اند درزمان بزرگسالی با آن روبرو می‌شوند. افرادی که مراقبت های لازم را از پوست خود ندارند، انتظارباقی ماندن جوش‌ بر روی پوست خود را داشته باشند.

راه‌های مراقبت و درمان جوش صورت در دوران بلوغ
استفاده از لوازم آرایش بدون چربی
از لوازم آرایشی که چربی درآن‌ وجود نداشته باشد و ترجیحا سبک باشد استفاده کنید. از لوازم آرایشی با لایه‌های ضخیم بر روی پوستتان اکیدا خودداری کنید.

شست‌وشوی مداوم صورت
صورت خود را به طور مداوم با آب و صابون و یا تنها با آب ولرم بشویید. با این کار چربی‌های اضافه را از روی پوست خود برمی‌دارید و باکتری‌ها را از روی آن پاک می‌کنید. شب‌ها قبل از خواب حتما این کار را انجام دهید و اگر از لوازم آرایشی استفاده کردید به محض این که دیگر لازم نبود آرایش داشته باشید آن را بشویید. حواستان باشد این کار را محکم انجام ندهید که پوست را تحریک نکنید.

استفاده از محلول
از محلول‌های مختلفی که برای تنظیم چربی پوست و کاهش جوش‌ ساخته شده است(پس از شستن صورت) استفاده کنید تا به طور کامل از بروز جوش‌ها در امان باشید.

ورزش در هوای سالم
در هوای تمیز و سالم ورزش کنید تا منافذ پوست شما باز شود و اکسیژن به آن برسد. با ورود اکسیژن و افزایش گردش خون در پوست از بروز جوش صورت در دوران بلوغ جلوگیری و یا کاهش دهید.

دست نزدن به جوش
مدام دست زدن به جوش‌ها باعث ملتهب شدن وهمچنین پخش شدن اجزای آن به اطراف پوستتان می‌شود و ممکن است پوستتان را به جایی برساند که پر از آکنه شود.

استفاده از مایعات
استفاده زیاد از مایعات مخصوصا آب می‌تواند میزان چربی پوست را متعادل کند و باعث دفع شدن سموم بدنتان شود، در نتیجه بهترین پوست را برای شما ایجاد می‌کند.

تغذیه مناسب
تغذیه مناسب و نخوردن غذاهای چرب و شیرین و گرمی کمک می‌کند میزان چربی موجود در پوست شما افزایش نیابد و تجمع آن باعث افزایش جوش‌ نشود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما