بابا رو بیشتر دوست داری یا مامان؟

محبت مثال زدنی پدر در بهترین قصۀ قرآن در میان افکار عمومی، محبت مادر به فرزند ضرب‌المثل است، اما در احسن القصص قرآن نمونه اعلای محبت، محبت پدر به فرزند است. نکته اصلی داستان عشق زلیخا به یوسف نیست، بلکه محبّت یعقوب به یوسف است که از شدت محبت و فراق او چشمانش سفید می‌شود […]

محبت مثال زدنی پدر در بهترین قصۀ قرآن
در میان افکار عمومی، محبت مادر به فرزند ضرب‌المثل است، اما در احسن القصص قرآن نمونه اعلای محبت، محبت پدر به فرزند است. نکته اصلی داستان عشق زلیخا به یوسف نیست، بلکه محبّت یعقوب به یوسف است که از شدت محبت و فراق او چشمانش سفید می‌شود و بوی پیراهن یوسف را از فرسنگ‌ها دورتر متوجه می‌شود و با بوی پیراهنش بینا می‌شود.
نمونه‌های دیگیری از محبت پدر به فرزند هم در قرآن آمده است مانند: محبت ابراهیم به اسماعیل، محبت زکریا و یحیی و…
علت غربت محبت پدر و شهرت محبت مادر
یکی از تفاوتهای اساسی که بین محبّت مادر و پدر وجود دارد این است که محبّت مادر به سهولت ابراز می‌شود چون به سهولت ابراز می‌شود به شهرت رسیده. اما محبّت پدر چون معمولاً به سهولت ابراز نمی‌شود، آن شهرت را ندارد.
شاید یکی از اسرار اینکه خداوند متعال اینقدر حرمت پدران را در احکام و اخلاق پاس داشته است و سفارش کرده است، این باشد که این محبت پنهان، حرمتش از جهاتی، مهمتر است.
اگرچه مادر نیاز بیشتری به عاطفه خصوصاً از سوی فرزندان دارد، ولی شاید دلیل بر این نباشد که مادر لزوماً و همیشه عاطفه‌اش هم بیشتر است، بله مادر عاطفه‌اش را طبیعتاً بیشتر نشان می‌دهد.
اگر محبّت پنهان در سینه پدر توسط مردم، آحاد جامعه و فرزندان کشف شده باشد، آنگاه وقتی که پدر بیاید خواهند گفت: کوه محبّت آمد که در سینه‌اش ذخائر و خزائن محبّت وجود دارد. همانطور که محبت مادر مانند گُل شکوفا می‌شود، و عطر محبّت گُل، راحت فراگیر می‌شود و مشام همه را نوازش می‌دهد.
درک محبت پدر، مقدمۀ درک محبت امام
فرزندان باید به مادر خود محبت کنند، اما آن چیزی که باید بشناسند محبّت پدر به فرزند است! اگر ما این محبّت پدر به فرزند را، قدرشناسی کردیم، وقتی که پیامبر اکرم(ص) بفرماید: «من و علی پدران این امّت هستیم؛ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه»(عیون،ج۲، ص۸۵) یا امام رضا(ع) بفرماید: «امام مانند پدر است؛ الْإِمَامُ …الْوَالِدُ الشَّفِیق‏»(کافی، ج۱، ص۱۰۰) آنوقت بهتر امام را می‌فهمیم. وقتی محبت پدر به فرزند جا بیفتد، آنگاه اگر به تو بگویند که عزیز من امام زمان مثل پدرِ توست، آن وقت چه حسی نسبت به آن پیدا می‌کنی؟ اگر محبت پدر به فرزندان، خودش خوب درک شود، محبت امام زمان(ع) به آحاد امت بهتر درک خواهد شد. و ابواب معرفت مثل چشمه‌هایی جوشان برای تو همیشه گشوده خواهد شد. زیبایی محبت توأم با حرمت و اطاعت را تازه خواهیم چشید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما