نوامبر 18
بازدید : 648
نظرات : بدون دیدگاه
چرا کودکان تقلب می کنند؟

چرا بعضی از بچه‌ها، آب‌زیرکاه هستند؟ حتّی یک بچّه پنج ساله نیاز به درستکار بودن را حس می‌کند و در عمق وجودش دوست دارد چیزی را که می‌خواهد، بدون تقلب به‌دست آورد. بعضی از کودکان که قبول شکست برایشان مشکل است، در بازی‌ها برای برنده شدن تقلّب می‌کنند و به طور حق به جانبی کودکان […]

چرا بعضی از بچه‌ها، آب‌زیرکاه هستند؟ حتّی یک بچّه پنج ساله نیاز به درستکار بودن را حس می‌کند و در عمق وجودش دوست دارد چیزی را که می‌خواهد، بدون تقلب به‌دست آورد. بعضی از کودکان که قبول شکست برایشان مشکل است، در بازی‌ها برای برنده شدن تقلّب می‌کنند و به طور حق به جانبی کودکان دیگر را از اینکه در آن بازی ضعیف هستند، محکوم می‌کنند.
یکی از دلایل تقلب در بازی تمایل به پیروزی و دست‌یابی به موفقیت است که موجب میشود بعضی از بچه‌ها، دست به تقلب بزنند. یکی دیگر از دلایل تقلب کودکان وقتی است که انتظارات و توقعات از کودک، بیش از حد زیاد می‌شود، کودک برای نشان دادن موفقیت خود به والدین دست به تقلب یا به اصطلاح، جِر زدن میزند.
یکی از دلایل تقلب کودکان به خاطر این است که دوست ندارند در بازی ببازند، و معمولا بعد از باخت در بازی بسیار ناراحت می شوند و ممکن است حتی جیغ و داد و یا گریه کنند. اما کودکان باید یاد بگیرند که نباید در بازی همیشه برنده شد و این آموزش باید توسط والدین صورت بگیرد.
شما می توانید برای این کار با او بازی های کوتاه مدت و ساده ای انجام دهید و بگذارید در این بازی ها گاهی ببازند تا باخت در بازی را تجربه کند و همچنین می توانید بازی هایی که در آنها احتیاجی به برد و باخت نیست را انجام دهید، این بازی ها نیز می توانند برای کودکان شما مفید باشند.

چگونه با بچه‌های متقلب رفتار کنیم؟
برای آن‌ها الگوسازی کنید. نگاهی دقیق به زندگی خودتان بیندازید. آیا شده شما یا همسرتان هم، گاهی دروغ بگویید یا حقه بزنید؟ اگر صندوق‌دار فروشگاهی، بقیه پولتان را داد، در حالی که پول، بیش‌تر از مقداری که باید می‌داد، بود، آیا بقیه پول را پس میدهید؟ آیا تا به حال، دروغ‌های کوچک گفته‌اید؟ بدانید که این‌ها، ارزش‌های اخلاقیای است که شما به کودکتان یاد می دهید.
بچه های کوچک، منطق حاکم بر قوانین و یا علت اشتباه بودن زیرپا گذاشتن آنها را درک نمی کنند. اصولا، آنها قوانین بازی را طوری تغییر می دهند که بتوانند برنده شوند. اگر این مسئله برایتان اهمیت دارد، روش مناسب این است که با آرامش به فرزندتان بگویید اگر می خواهد با شما یا دیگران بازی کند، باید قوانین را رعایت کند. تقلب در بازی ممنوع است. اگر هم می خواهد با روش خاص خود بازی کند، می تواند با خودش بازی کند. به او یاد بدهید که قوانین باعث ایجاد روشی یکسان برای بازی کردن با هم می شوند.
برخی بچه ها تنها به این دلیل تقلب می کنند که از باختن نفرت دارند. کودکی که از باختن ناراحت می شود و اگر ببازد، جیغ و داد به راه می اندازد، باید یاد بگیرد که اگر در بازی همیشه برنده نشد، مسئله ای نیست. چنین کودکی می تواند با بازی هایی کوتاه مدت و ساده همچون دوز بازی، بازی های حدس زدنی و قایم باشک، باختن را تمرین کند. بازی های غیررقابتی که در آنها برنده و بازنده ای وجود ندارد نیز می توانند مفید باشند.
روی این مسئله تأکید کنید که پیروز شدن، همه‌چیز نیست. از آن‌جا که جامعه تأکید بسیاری بر پیروزی و موفقیت دارد، بنابراین والدین، ناخودآگاه، این مفهوم را وارد خانه میکنند. در این صورت والدین باید آگاه باشند که باید برخورد درستی با این مفهوم رایج در جامعه داشته باشند. والدین باید به فرزندانشان بگویند که آن‌چه بسیار اهمیت دارد، این است که بچه‌ها کارشان را با صداقت و درستی انجام دهند.
فرزند شما ممکن است قوانین را کاملا درک نکند. در این مورد، بازی را قطع و قوانین را مرور کنید. از او سؤالاتی بپرسید و در حالی که بازی را شروع میکنید، مراحل را به گونه ای برایش تعریف کنید که قوانین را درک کند. با تعیین قوانین برای کودک، به صورتی محترمانه باعث می شوید تا کودکی که می داند تقلب کرده است، بفهمد که شما متوجه شده اید مشکلی در بازی او وجود دارد.
وقتی خودتان بازنده می شوید به عنوان الگو، رفتار مناسبی داشته باشید. نشان بدهید که باختن، به معنای تمام شدن دنیا نیست: «خب، من باختم، اما بازی واقعا جالبی بود.»

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما