نوامبر 23
بازدید : 766
نظرات : بدون دیدگاه
بچه تنبل

پدر و مادر در رفتار با کودک تنبل باید برنامه های دقیقی داشته باشند تا بتوانند او را از این معضل دور کنند.آنها باید با راه و روش های موثر،کودک را از تنبلی به تحرک هدایت کنند. امروزه کودکان به خاطر بازی های بی تحرک و همچنین عادات غذایی غلط ، دچار تنبلی می شوند […]

پدر و مادر در رفتار با کودک تنبل باید برنامه های دقیقی داشته باشند تا بتوانند او را از این معضل دور کنند.آنها باید با راه و روش های موثر،کودک را از تنبلی به تحرک هدایت کنند.

امروزه کودکان به خاطر بازی های بی تحرک و همچنین عادات غذایی غلط ، دچار تنبلی می شوند که والدین آنها باید راه حلی برای این مشکل یابند و آن را اجرا کنند.

آنها با نگاه کردن به برنامه های تلویزیونی دیگر زمانی برای انجام کارهای دیگر ندارند و همین باعث تنبلی آنها می شود . این کودکان ، تجربه ای در کار کردن ندارند و ممکن است در زندگی کاری خود با مشکل روبرو شوند و موفق نشوند .

زمانی که کودک کار خود را به صورت نیمه رها می کند و یا انگیزه ای برای انجام آن نداشته باشد و بهانه تراشی کنند ، دچار تنبلی شده اند.

دلایل تنبلی کودکانگاهی توقعات و انتظارات بیش از حد والدین باعث می شود که کودک دچار این مشکل شود. زمانی که کودک احساس کند که نمی تواند از عهده انجام کارهایی که والدین به دوش او گذاشته اند بر آیند ، دچار دلزدگی و تنبلی می شود.

گاهی مشکلات و اختلافات خانوادگی دلیلی بر تنبلی کودک می شود . کودک به خاطر تنش هایی که به او وارد می شود و نگرانی هایی که دارد دچار این مشکل می شود .گاهی تنبلی او نشانی از اعتراض به والدین است.

گاهی هم شکست های او و نداشتن تجربه های موفقیت آمیز باعث می شود اعتماد به نفس کودک پایین بیاید و انگیزه انجام کارها از او گرفته شود.

کودک برای اینکه در کارها تلاش کند نیاز به انگیزه و تشویق دارد و کودکانی که این تشویق را دریافت نمی کنند به تنبلی روی می آورند.

گاهم نبودن امکانات کافی برای کودک ، نقص های فیزیکی و جسمی ، کمبود محبت و یا فقر و وابستگی بیش از حد به والدین باعث می شود که کودک به تنبلی روی آورد.

والدین باید برای برطرف کردن این مشکل ترفند هایی را به کار بگیرند تا بتوانند کودک تنبل خود را به حرکت در آورند.در ادامه مطلب می خواهیم به این ترفندها اشاره ای کنیم:

۱-هرکاری را برای کودک آسان نکنید:

بهتر است کودک برای رسیدن به خواسته های خود تلاش زیاد کند . در گذشته کودکان برای اینکه کاری انجام دهند یا چیزی بخورند همه سعی و تلاش خود را به کار می انداختند تا جایی که پول به دست می آورند تا به چیزی که می خواستند برسند اما امروزه هیچ یک از کودکان چنین تلاشهایی را نمی کنند و همه چیز برای آنها حاضر و آماده است.آنها مدام در حال انجام بازی های کامپیوتری هستند و با کسی حرفی نمی زنند و هیچ تحرکی ندارند.

بهتر است والدین برای این کودکان تنبل ،بعضی کارها را سفت و سخت بگیرند و آنها را به چالش بیندازند تا تحرک داشته باشند.

۲-نشان دادن راهکار به کودک برای ایجاد انگیزه در او

برای کودکی که تنبل است و هیچ تحرکی ندارد بهتر است مثال ها و راهکارهایی را نشان دهید و آنها را به انجام برخی کارها در روز وادار کنید.

اگر فرزند به سنی رسیده است که به تنهایی می تواند به خرید برود بهتر است این امور را به او بسپارید تا انجام دهد. شاید در مرحله اول کودک تنبل از انجام کارها ،خودداری کند ولی پس از گذشت زمان خود بخود دستورات را انجام خواهد داد.

اگر فرزند با پدر و مادر هماهنگ باشد و به خوبی از عهده کارهایش برآید باعث می شود کارهای خانه با نظم بیشتری انجام شود و این روش می تواند یک شیوه زندگی سالم را در پی داشته باشد.

۳-انتظاراتی را تعیین کنید تا کودک تنبل، خود را در مسیر فعالیت ببیند

بهتر است والدین برای حل این معضل ، بدون در نظر گرفتن سن کودک ،انتظاراتی را برای او تعیین کنند .مثلا اگر کودک تنبل شما در سن پیش دبستانی قرار دارد می تواند از او بخواهید تا اسباب بازی های خود را در جای مناسب خود قرار دهد و یا اتاق خود را مرتب کند.

البته این کارها در صورتی انجام می پذیرد که ابتدا والدین نحوه انجام آنها را به کودک خود آموزش دهند تا انجام این کارها توسط کودک کمک کند تا تنبل نشود و از عهده کارهای خود برآید.

اگر فرزندتان جوان شده وهنوز هم برای انجام کارها تنبلی می کند باید تمام سعی و تلاش خود را به کار اندازید تا او را به تحرک درآورید . مثلا نحوه استفاده از ماشین لباسشویی را به او یاد دهید تا زمانی که نیستید بتواند کار خود را انجام دهد و از تنبلی بیرون آید.

اگر باز هم موفق نشدید که او را به تحرک در آورید باید هدیه ای برای او در نظر بگیرید و به او قول جایزه را بدهید تا با این کار انرژی انجام دادن کارها را برای او چند برابر کنید. بعد از اتمام کار هم از او تشکر کنید و او را تشویق کنید.

۴- از کودک تنبل در آشپزخانه استفاده کنید

یکی از بهترین راه کارها برای رفتار با کودک تنبل این است که از او در آشپزخانه استفاده شود.

والدین بهتر است آشپزی و پخت و پز را به کودکان خود آموزش دهند تا زمانی که آنها در خانه نیستند بتوانند آشپزی کنند.لبته باید توجه داشت که در صورتی می توانند آشپزی کردن را به کودک آموزش دهند که کودک آنها توانایی انجام پخت و پز را داشته باشد و به آنها آسیبی نرسد. سپردن این مسئولیت به کودک تنبل باعث می شود که او به تحرک درآید و و از حالت تنبل بودن خارج شود.

۵-به عهده گرفتن و داوطلب شدن را در کودک تنبل به یک عادت تبدیل کنید

والدین برای اینکه کودک تنبل خود را به تحرک در آورند باید داوطلب شدن و به عهده گرفتن کارها را در او به عادت تبدیل کنند . مثلا آنها باید از کودک تنبل خود بخواهند که اسباب بازی هایشان را در جای مناسب خود قرار دهند .

آنها باید کارهایی را که باعث تحرک فرزند خود می شود را به آنها واگذار کنند تا با گذشت زمان ، بتواند مسئولیت پذیرش هر کاری که در خانه به او پیشنهاد میشود را بپذیرد.

۶- بیرون رفتن و لذت بردن از طبیعت

مطالعات نشان داده است که تفریح و گشت و گذار و افزایش انرژی با هم رابطه مستقیمی دارد . هر چه گشت و گذار بیشتر باشد ، ذهن به آرامش می رسد و در نتیجه کمک می کند که کارها را راحتتر انجام دهید .

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما