اکتبر 24
بازدید : 9622
نظرات : بدون دیدگاه
تاثیر کاردستی بر ذهن کودک

کارهای دست‌ساز سه بعدی که کودکان با تفکر خود خلق می‌کنند و دارای حجم می‌باشد (طول ، عرض ، ارتفاع ) کاردستی نامیده می‌شود . لازم به ذکر است تنها کار برش کاغذ کاردستی محسوب نمی‌شود . لازم است به حجم یا ارتفاع آن از سطح حتی اگر چند میلی‌متر باشد ، توجه شود . […]

کارهای دست‌ساز سه بعدی که کودکان با تفکر خود خلق می‌کنند و دارای حجم می‌باشد (طول ، عرض ، ارتفاع ) کاردستی نامیده می‌شود . لازم به ذکر است تنها کار برش کاغذ کاردستی محسوب نمی‌شود . لازم است به حجم یا ارتفاع آن از سطح حتی اگر چند میلی‌متر باشد ، توجه شود .

 باید در انجام کاردستی کلیه‌ی حواس کودک تحریک و به کار گرفته شود، بخصوص حواس (لامسه ، بینائی و شنوائی ) . برای مثال اگر ماده‌ای که برای ساخت کاردستی انتخاب می‌شود کاغذ است. ابتدا لازمست کودک آن را لمس کند ، به رنگ و شکل آن توجه کند، حتی می‌تواند کاغذ را به حرکت درآورد و به صدای آن گوش دهد. استفاده‌ ی درست از ابزار باعث ایجاد دقت و تمرکز و هماهنگی بین اندام‌های مختلف بدن می‌شود. کودکان ابتدا باید ابزار کار را بشناسد و طریقه‌ی استفاده‌ی درست از وسایل مورد نیاز مانند قیچی‌، چسب را یاد بگیرد تا ماهیچه‌های انگشتان آن‌ها به کار افتاده و تقویت شود.

 

 1- رابطه‌ی فعالیت با ویژگی‌ها ، نیازها و توانائی‌های کودکان :

کودکان پنج تا شش ساله می‌توانند با دقت بر روی کارهای خود متمرکز شوند ، به استفاده از ابزار و وسایل مختلف علاقه‌مند است و با استفاده از روش‌های جدید می‌توانند کاردستی‌های بیشتری بسازند .

کودکان به ساختن وسایل حجم‌دار علاقه نشان می‌دهند . آنها می‌توانند بیش‌تر اشکال را نقاشی کنند ، کار برش را انجام دهند، گره بزنند، کارهای تاکردنی انجام بدهند ، از عهده‌ی کارهای دوخت نیز بر می‌آیند .

2- رابطه‌ی فعالیت با تحریک و تقویت حواس و ایجاد هماهنگی بین اندام‌های مختلف بدن :

باید در انجام کاردستی کلیه‌ی حواس کودک تحریک و به کار گرفته شود، بخصوص حواس (لامسه ، بینائی و شنوائی ) . برای مثال اگر ماده‌ای که برای ساخت کاردستی انتخاب می‌شود کاغذ است. ابتدا لازمست کودک آن را لمس کند ، به رنگ و شکل آن توجه کند، حتی می‌تواند کاغذ را به حرکت درآورد و به صدای آن گوش دهد. استفاده‌ ی درست از ابزار باعث ایجاد دقت و تمرکز و هماهنگی بین اندام‌های مختلف بدن می‌شود. کودکان ابتدا باید ابزار کار را بشناسد و طریقه‌ی استفاده‌ی درست از وسایل مورد نیاز مانند قیچی‌، چسب را یاد بگیرد تا ماهیچه‌های انگشتان آن‌ها به کار افتاده و تقویت شود .

3- رابطه‌ی فعالیت با تمایلات احساسات و افکار کودکان :

یکی از ویژگی‌های کاردستی این است که شور و شوق فعالیت را در کودک به وجود آورد . هر چه قدر محیط ، شرایط و موضوع فعالیت و شیوه‌ی اجرای آن تازگی و تنوع داشته باشد، کودکان به انجام آن بیش‌تر علاقه نشان می‌دهند و این امر باعث احساس رضایت و خشنودی در آنان می‌شود و با این احساس اقدام به ساخت کاردستی می‌نمایند.
4- رابطه‌ی فعالیت با تقویت دقت ‌تمرکز و پرورش خلاقیت :

جهت پرورش خلاقیت می‌توان مواد و وسایل مختلف را در اختیار کودک قرار داده تا با ارائه پیش زمینه‌ی مناسب (مشاهده و ایجاد کنجکاوی ) ، توجهشان به شکل ، اندازه ،رنگ ، جنسیت و مواد جلب گردد. تا کودک ضمن کار یاد بگیرد و خواص مواد را بشناسد و آماده شود تا شکل‌های جدید و متنوع‌تری با فکر خود بسازد. کاردستی به کودک کمک می‌کند تا خوب مشاهده کند ، فکر کند، کشف کند، طبیعت و دنیای اطراف خود را بشناسد و در نهایت تفاوت بین ساختن و نقاشی کردن را تجربه نماید. هرچه قدر مکانات و مواد بیش‌تری در اختیار قرار گیرد امکان ساخت و تولید بیش‌تر و متنوع برای او فراهم می‌شود .

5- رابطه‌ی فعالیت با تقویت مشارکت در کارهای گروهی

لازمست فعالیت‌های کودک ،خود محورباشد و به گونه‌ای جذاب طراحی شود که کلیه‌ی کودکان با علاقه‌مندی در اجرای آن مشارکت نمایند .

6- توجه به آزادی عمل کودکان :

کودکان در اجرای فعالیت باید آزادی عمل داشته باشند و کسی به جای آنان کار نکند. بدین معنا که خود کاردستی را کامل کنند (به طور مثل ابتدا شکل را نقاشی کنند،

قیچی کنند، سرهم کنند، وصل کنند، بچسبانند ، گره بزنند و کامل کنند.) آزادی عمل کودکان نباید محدود شود، زیرا مهم کار کودک است نه زیبائی کار او
7- پرهیز از الگودهی و کلیشه‌پردازی در ارائه فعالیت :

مربی موضوع و مواد کار را مشخص کرده و برای کودکان ایجاد انگیزه می‌نماید تا آن‌ها بتوانند زمینه‌های جدیدی را کشف نمایند . مربیان باید توجه داشته باشند تا از ارائه الگو و دستور‌العمل مستقیم و طرح‌های کپی شده در انجام کاردستی پرهیز نمایند

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما