دسامبر 1
بازدید : 704
نظرات : بدون دیدگاه
نوجوان عاشق

نوجوانی یک دوره بیسار حساس در طول عمر هر فردی است. در این دوره افراد گرایش ها، علایق و سلایق متفاوت خود را کسب می کنند. زمانی که فرد وارد دوره نوجوانی می شود، با یک دنیای جدید و متفاوت از قبل مواجه می شود و درک تازه ای از پیرامونش پیدا می کند. یکی […]

نوجوانی یک دوره بیسار حساس در طول عمر هر فردی است. در این دوره افراد گرایش ها، علایق و سلایق متفاوت خود را کسب می کنند. زمانی که فرد وارد دوره نوجوانی می شود، با یک دنیای جدید و متفاوت از قبل مواجه می شود و درک تازه ای از پیرامونش پیدا می کند. یکی از مسائلی که در این سن برای نوجوانان پیش می آید عشق و عاشقی و گرایش به جنس مخالف است که اغلب یا مورد بی توجهی والدین قرار می گیرد و یا به خاطرش، سرزنش می شوند. در این دوره به خاطر تغییرات هورمونی و شروع دوران بلوغ، افراد آسیب پذیرتر از دوره های قبل هستند. به همین دلیل والدین باید بدانند که این دوره را چگونه مدیریت کنند تا نوجوانشان از این مرحله به خوبی عبور کند.
نوجوانان معمولا طبق گروهی که به آن تعلق دارند عمل می کنند و خودشان را بیشتر شبیه آن‌ها می دانند. بنابراین ممکن است نوجوان شما در یک گروهی باشد که در آن عشق و عاشقی و روابط بین دختر و پسر حائز اهمیت باشد و درباره آن، دیدگاه شخصی خیلی محکمی داشته باشد. دراین مطلب، چند راهکار برای نحوه برخورد با آن ها را خواهیم گفت.

در مورد عشق در نوجوانی با فرزندتان صحبت کنید
سعی کنید با آن ها گفت و گو کنید و درباره حسی که با آن روبه رو شده اند صحبت کنید. هنگامی که صبحت می کنید حواستان باشد که یک شنونده خوب باشید و مثل یک دوست قدیمی پای حرف‌هایش بنشیند. در مورد ویژگی های شخصیتی و شرایط رابطه شان از او سوال کنید تا متوجه شوید چه چشم اندازی را برای رابطه شان در نظر گرفته اند.

سرزنش نکنید
از سرزنش کردن دوری کنید و از گفتن جملاتی مثل “او در شان تو نیست” ، “هنوز برای گفتن این حرف ها برای تو خیلی زود است” و امثال این ها، خودداری کنید. این کار باعث می شود نوجوان تان به شما اعتماد کند و از حس هایی که به طرف مقابلش پیدا کرده است، بیشتر حرف بزند.

یک رابطه دوستانه برقرار کنید
زمانی که بتواند به شما اعتماد کند می توانید به راحتی وارد یک فضای دوستانه شده و او را مثل یک دوست صمیمی راهنمایی کنید. توجه کنید که یک دوست، همیشه بهترین راه‌ها را نشان می‌دهد و سعی می کند او را به خواسته اش برساند!

مچ گیری نکنید
این اشتباه را تکرار نکنید. مچ گیری شما، هیچ چیز را درست نمی کند بلکه ممکن است کار را خراب تر هم بکند. شما با این کار نمی توانید فرزند نوجوانتان را مجبور به ترک رابطه کنید. این کار فقط باعث می‌شود که از شما دورتر شود. زیرا آن ها دوست دارند در این مرحله، شما پذیرای آن‌ها باشید. پس سعی کنید با چشم پوشی، اوضاع را کنترل کنید.

با عشق در نوجوانی فرزندتان مبارزه نکنید
سعی نکنید با جنگ و ستیز اوضاع را مدیریت کنید. مبارزه کردن شما با این حس فرزندتان، او را بیشتر به جنس مخالف علاقه مند می کند و از او یک پناهگاه امن می سازد. در این موارد آرامش خودتان را حفظ کنید و خونسرد باشید.

از نوجوان حمایت کنید
احتمالا همه ما بارها از پدر و مادر خود شنیده ایم که “تو تا آخر عمر برای ما بچه ای”. قطعا شما هم همین احساس را نسبت به نوجوان خود دارید. پس به جای تلقین احساس نگرانی به آن ها بهتر است که آنها را راهنمایی کنید و به آن ها این فضا را بدهید تا در عین حال که قوانین خانوادگی را رعایت می کنند، اجازه کسب تجربه های دیگر را هم داشته باشند. بنابراین نه خیلی آن ها را سوال پیچ کنید و نه خیلی نسبت به روابط شان بی تفاوت باشید. هر از گاهی از آن ها در مورد شرایط رابطه شان سوال کنید و فقط تا زمانی که تمایل به ادامه گفتگو داشته باشند صحبت را ادامه دهید.

حدود رابطه را آموزش دهید
به فرزندتان یاد بدهید که روابط او نباید روی تمام ابعاد زندگی اش تاثیر بگذارد. او باید بتواند مسائل احساسی و عاطفی اش را از درس و مدرسه جدا کند. تصور بعضی از نوجوانان از شروع یک رابطه و عشق و عاشقی این است که نمی شود با وجود آن، پیشرفت کنند.

اینترنت را مدیریت کنید
معمولا وقتی یک نوجوان وارد یک رابطه می شود یا به قول معروف عاشق می شود، تمایل زیادی به چت کردن و استفاده از اینترنت دارد. در این دوره سعی کنید محدودیت هایی را برای استفاده از اینترنت اعمال کنید تا بتوانید حس و رابطه شان را کنترل کنید.

محکم و منصف باشید
سعی کنید ابهت پدر و مادری خودتان را حفظ کنید و خیلی هم خودتان را دست کم نگیرید. در عین حال توجه کنید که منصف باشید و یادآوری کنید که خودتان هم چنین دوره ای را داشته اید. پس اشتباهاتشان را بزرگ نکنید و سعی کنید با آنها منصفانه برخورد کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما