دسامبر 6
بازدید : 858
نظرات : بدون دیدگاه
قاطعیت در انجام تکالیف درسی

اگر می‌خواهید کودکانتان تکالیف درسی شان را انجام بدهند و مسئولیت آن را به عهده بگیرند باید بتوانید رفتار قاطعانه با آن‌ها داشته باشید. با داد و بیداد ، عصبانی شدن کودکان حرف گوش کن نخواهند شد و به حرفتان توجه نمی‌کنند. اگر بخواهید آن‌ها را تحقیر، ملامت و سرزنش کنید اعتماد به نفسشان را […]

اگر می‌خواهید کودکانتان تکالیف درسی شان را انجام بدهند و مسئولیت آن را به عهده بگیرند باید بتوانید رفتار قاطعانه با آن‌ها داشته باشید. با داد و بیداد ، عصبانی شدن کودکان حرف گوش کن نخواهند شد و به حرفتان توجه نمی‌کنند. اگر بخواهید آن‌ها را تحقیر، ملامت و سرزنش کنید اعتماد به نفسشان را از دست خواهند داد.
برای اینکه بتوانید رفتار قاطعانه با کودکانتان داشته باشید باید این مراحل را طی کنید. قدم اول اینکه بتوانید رابطه خوبی با آن ها برقرار کنید یا اصلا چه راهی برای برقراری ارتباط وجود دارد را پیدا کرده و به کار گیرید. البته خانواده ها می توانند با کودکان خود به راحتی ارتباط برقرار کنند. خانواده ها حتما برای کودکان وقت بگذراند و به رفتار‌های مثبت شان توجه کنند.
والدین اغلب به رفتار‌های منفی کودکان بیشتر توجه می کنند و همین موضوع باعث می شود. خانواده ها باید نسبت به هر رفتار کوچک و ریز کودکان بی توجهه نباشند، بهتر است آن ها را تشویق و تحسین کنند. همین موضوع باعث می شود کودک بیشتر رفتار های مثبت از خودش نسان دهد.
تمام کودکان موظف هستند تکالیفشان را انجام دهند. این درست نیست که کودک با گریه و داد و بیداد از خانواده بخواهد که تکالیفش را انجام دهند. تنها راه ممکن برای ایجاد آرامش خانه این است که به کودکان در انجام تکالیف فقط کمک کنید.

پاداش دادن به کودک
توجه داشته باشید که انجام تکالیف را به عنوان یک عادت مثبت و هر روزه در کودکان ایجاد کنید. حتما برای کودکان باید ساعت مقرر تعیین کنید تا مسئولیت پذیر شوند و در زمان مشخص کارشان را انجام دهند تا هدیه هم دریافت کنند.
یکی از مشکلات انجام تکالیف در بچه‌ها این است که تکالیف متاسفانه با زندگی واقعی کودکان خیلی فاصله پیدا کرده هر کاری پیشرفتی در زندگی واقعی ندارد. کودکان را با محیط اطراف رو به رو کنید و آن ها را برای همه شرایط آماده کنید. خیلی از مدارس این کار را انجام داده اند و البته خانواده ها هم برای کودکان باید الگوی مناسبی باشند.
یکی از مهم ترین راه ها ایجاد انگیزه برای انجام تکالیف، بخش عمده این تکالیف از طرف معلم صورت می‌گیرد. که اگر خانواده ها با معلم فرزندشان ارتباط خوبی داشته باشند به راحتی می توانند مسائل را به خوبی رفع کنند . ارتباطات. یعنی یعنی اینکه خانواده ها مدرسه و معلم را مقصر ندانند ،با حالت جبهه‌گیری صحبت نکنند، ولی با شرکت کردن در مراسم مدرسه از معلم فرزندانشان حمایت کنند.
بنابراین گذاشتن قانون در خانه کودک شما را قانون مند می کند و به موقع کارهایش را انجام می دهد و به آن بگویید که اگر آن را به خوبی انجام ندهد پیامدهایی خواهد داشت. مثلا دیدن کارتون مورد علاقه اش یا استفاده از تبلت یا هر وسیله ای که بسیار دوس دارد معمولا از این تنبیه ها خانواده ها باید استفاده کنند و نباید از راه کتک زدن حرف خود را پیش ببرند.
نکته دیگر این است که بعضی از کودکان با حجم انبوهی از تکالیف مواجه می شوند که برایشان بسیار ترسناک است. عامل دیگری هم که کودکان را از انجام تکالیف درسی دور می کند، بازی‌هایی است که در فضای مجازی وجود دارد. هنر والدین و معلم است که با انجام برخی کارها به یادگیری آن‌ها کمک کنند که صرفاً با نوشتن یادگیری انجام نمی‌شود بازی‌های مختلف، فعالیت‌های مختلف هم می‌تواند یادگیری را برای کودکان تثبیت بکند.
تمام این نکات باید در تمام طول روز اتفاق بیفتد یعنی در حالت نداشتن تکلیف هم باید خانواده ها این نوع قوانین را ایجاد کنند. البته خانواده ها باید توانمندی‌های کودک خود را نیز در نظر بگیرند . باید به نکاتی مانند ضعف در نوشتن و حتی قدرت ماهیچه‌های دست توجه کنند. نباید در هماهنگی بین چشم ها مشکل وجود داشته باشد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما