دسامبر 6
بازدید : 774
نظرات : بدون دیدگاه
بازی در روزهای سرد و آلوده

سرگرم کردن کودکان کار چندان آسانی نیست. علیرغم این‌که کودکان نسل قدیمی‌تر علیرغم امکانات کم‌تر و محدودتر سرگرمی‌ها و تفریحات بیشتری داشتند، کودکان نسل حاضر سخت‌تر سرگرم می‌شوند. از سوی دیگر با این‌که در حال حاضر انواع و اقسام کلاس‌های تفریحی و سرگرمی‌های برای کودکان مهیاست اما یکی از سردرگمی‌های والدین نسل حاضر سرگرم کردن […]

سرگرم کردن کودکان کار چندان آسانی نیست. علیرغم این‌که کودکان نسل قدیمی‌تر علیرغم امکانات کم‌تر و محدودتر سرگرمی‌ها و تفریحات بیشتری داشتند، کودکان نسل حاضر سخت‌تر سرگرم می‌شوند. از سوی دیگر با این‌که در حال حاضر انواع و اقسام کلاس‌های تفریحی و سرگرمی‌های برای کودکان مهیاست اما یکی از سردرگمی‌های والدین نسل حاضر سرگرم کردن کودکان است. تصور کنید این کار در روزهایی که برف و باران می‌باردیا در روزهایی که هوا آلوده است و شرایط جوی برای بیرون رفتن و تفریح خارج از خانه مساعد نیست چقدر سخت‌تر می‌شود.

لگو بسازید
اگر برای فرزندتان لگو خریده‌اید بهتر است بدانید یکی از سرگرمی‌ها و بازی های جالب و مخصوص برای کودکان در روزهای آلودگی هوا و روزهای برفی و بارانی خانه‌سازی با استفاده از لگو است. یک شهرک بسازید و آن را به پل، پارک و خط راه آهن مجهز کنید. معمولا لگوها انواع مختلف ماشین، حیوانات و چند شخصیت با شغل‌های مختلف هم دارند که کارتان را برای سرگرم کردن کودک حسابی آسان می‌کنند. سازه لگویی‌تان را می‌توانید با انواع استیکر و برچسب تزیین کنید.

یک باند موسیقی خانوادگی درست کنید
فرزندتان به موسیقی علاقه دارد؟ لوازم کودکانه موسیقی را برای او تهیه کنید و یک باند موسیقی خانوادگی تشکیل دهید. هر کدام از افراد خانواده مسئول نواختن یک ساز شود. اگر در منزل پیانو یا ارگ واقعی دارید هم که چه بهتر. اگر هم این لوازم را ندارید با چند عدد قابلمه و کفگیر چوبی و هر چیزی که از آن صدایی بیرون می‌آید ساعت‌ها می‌توانید بنوازید و سر کودک را گرم کنید.

با هم آشپزی کنید
یکی دیگر از سرگرمی‌ها و بازی های جالب برای سرگرم کردن و کنترل کودکان در روزهای آلودگی هوا و روزهای برفی و بارانی آشپزی کردن است. اگر چه سرگرم شدن با کاری مثل آشپزی زمستان و تابستان نمی‌شناسد اما در روزهای برفی و بارانی برای سرگرم کردن کودکان حسابی جواب می‌دهد. به فرزندتان اجازه دهید در آشپزخانه راحت باشد و به شما در آشپزی کمک کند. این روش یکی از بهترین ترفندها برای علاقه‌مند کردن کودکان بد غذا به غذا خوردن هم هست. درست کردن انواع پیتزا، کیک و دسر برای بچه‌ها بسیار جذاب است. چند دستور آشپزی که هم شما و هم کودک‌تان از آن لذت ببرید را برای این روزها آماده کنید.

به پادکست گوش دهید
پادکست‌ها از جمله محبوب‌ترین پلتفورم‌های نسل جدید برای قصه‌گویی هستند. حالا که شانس‌تان گرفته و در دوره سلطنت پادکست‌ها زندگی می‌کنید از آن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببرید. پادکست قصه‌ها و ترانه‌های کودکانه را پیدا و دانلود کنید تا در وقت نیاز سر بچه‌ها را با آن‌ها سرگرم کنید.

مسابقه موشک‌های کاغذی
مسابقه موشک‌های کاغذی یکی از آن سرگرمی‌هایی است که که زمان و مکان نمی‌شناسد و از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد. جالب است که هر کودکی با تکنیک خودش یک موشک می‌تواند بسازد. اجازه بدهید هر کودک موشک خود را بسازد سپس طرح‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک بهتر پرواز می‌کند. نتایج می‌تواند شگفت‌انگیز باشند. برای آموزش بهتر این کار می‌توانید مدل‌های مختلف را در گوگل جستجو کنید.
حتما بخوانید طرز تهیه بستنی سرخ شده با انواع بستنی و آرد سوخاری یا کورن فلکس

کارت‌‌های دست‌ساز درست کنید
اگر تولد یا جشن خاصی در منزل شما نزدیک است از شرایط روزهای برفی و بارانی استفاده کنید و با بچه‌ها کارت پستال یا کارت دعوت‌های دست‌ساز برای دایی، عمو، خاله و پدر بزرگ و مادربزرگ درست کنید. از اکلیل، استیکر و برچسب، نقاشی و سایر خلاقیت‌های هنری برای تزیین این کارت پستال و کارت دعوت‌ها استفاده کنید و اجازه دهید قوه تخیل کودک حسابی به کار بیفتد. انجام دادن کارهای هنری از جمله بازی‌ های جالب برای کودکان در روزهای بارانی و برفی است.

آزمایش علمی انجام دهید
چه روشی بهتر از آموزش دادن به بچه‌ها در مورد ساز و کار مسائل دنیای اطراف در قالب تفریح و سرگرمی؟ برای بچه‌های بزرگ‌تر با استفاده از وسایل خانگی معمولی آزمایش علمی تدارک ببینید. از جوهر نامرئی گرفته تا درست کردن منجیق‌هایی از جنس شیرینی مارشمالو، امکانات بی‌پایان برای یک تفریح علمی کودکانه محسوب می‌شوند.

اوریگامی بازی کنید
«اوریگامی» هنر پیچاندن کاغذ به شکل‌های مختلف و البته یک بازی بسیار سرگرم کننده است. خیلی عجیب است که چگونه پیچاندن یک برگ کاغذ به اشکال مختلف می‌تواند سرگرم کننده باشد، اما واقعا هست! با الگوهای اوریگامی ساده که می‌توانید از گوگل سرچ کنید کارتان را شروع کنید و به بچه‌ها آموزش دهید. وقتی که بچه‌ها الگوهای ساده‌تر را یاد گرفتند کم کم سراغ الگوهای سخت‌تر بروید و یک بازی هدفدار را برای کودکان تدارک ببینید.

پیک نیک در خانه
لازم نیست حتما در فضای بیرون از خانه بساط پیک نیک را مهیا کنید. با رعایت نکات ایمنی در داخل خانه پیک‌نیک کنید. از شومینه یا اجاق گاز آشپزخانه استفاده کنید. مثلا قارچ کباب کنید یا بساط یک صبحانه را مهیا کنید. در یک گوشه خانه چادری بر پا کنید، داخل چادر صبحانه و خوراکی بخورید، داستان و شعر بخوانید و کمی هم بخوابید. با این ترتیب فضای یک پیک نیک و اردوی واقعی را در خانه بازسازی کنید.

شو استعدادیابی راه بیندازید
به هر حال هر آدمی یک استعدادی دارد که بدش نمی‌آید آن را به نمایش بگذارد. از توانایی نواختن یک ساز موسیقی گرفته تا کار کردن با هولا هوپ و پانتومیم و تقلید صدا. یک شو استعدادیابی خانوادگی راه بیندازید و از تمام اعضای خانواده بخواهید هنرش را رو کند. از این صحنه‌ها فیلم بگیرید و یادگاری نگه دارید. شاید باورتان نشود ولی این بازی یکی از بازی‌ های جالب برای کودکان و بزرگ‌ترها به خصوص در روزهای بارانی است.

مسابقه خواندن یک شعر و ترانه
اعضای خانواده شما هم از هر فرصتی برای آواز خواندن استفاده می‌کنند؟ مثلا زیر دوش حمام یا در اتومبیل یا حتی جمع‌های خانوادگی؟ یک مسابقه ترتیب بدهید. قسمتی از یک ترانه یا شعر کودکانه را پخش کنید یا خودتان بخوانید و از اعضای خانواده بخواهید بخش‌های دیگر ترانه را بخوانند. هول نشوید و استرس نداشته باشید. قرار است فقط با بچه‌ها تفریح کنید.

بازی‌های فکری انجام دهید
یکی سرگرمی جالب برای کودکان که اتفاقا بزرگ‌ترها هم عاشقش هستند انجام بازی‌های فکری است. از منچ و مارپله گرفته تا شطرنج و پانتومیم و انواع بازی‌های فکری با کارت. اسم و فامیل بازی کنید. خط و نقطه هم انتخاب هیجان‌انگیزی است.

یک فشن شو راه بیندازید
پوشیدن لباس بزرگ‌ترها یکی از هیجان‌انگیزترین کارها در دوران کودکی است. خب از این فرصت فوق‌العاده استفاده کنید و یک فشن شو راه بیندازید. به بچه‌ها بگویید هر لباس، کفش و اکسسوری که به نظرشان با هم ست می‌شود را بپوشند (از وسایل بزرگ‌ترها هم می‌توانند استفاده کنند) و در یک فشن شوی خانوادگی شرکت کنند. یک راهرو درست کنید و اجازه دهید مثل یک شو واقعی بچه‌ها بیایند، رد شوند و برای شما ژست‌های خنده‌دار بگیرند.

یک بازی تعقیب و گریز برگزار کنید
بچه‌های شما سرشار از انرژی هستند؟ خب پس کمی کارتان سخت‌تر می‌شود. از جمله بازی های جالب برای کودکان در روزهای بارانی و برفی انجام بازی‌های تعقیب و گریز و با مانع است. مثلا در راهرو خانه با طناب مانع‌های پیچ در پیچ و هوایی درست کنید و از بچه‌ها بخواهید تا این موانع را رد کنند. از یک تایمر برای وقت گرفتن استفاده کنید و اجازه ندهید بچه‌ها تقلب کنند.

یک نمایش تلویزیونی بسازید
با کمک بچه‌ها سناریو یک نمایش تلویزیونی را طراحی کنید. این نمایش می‌تواند طنز، معمایی، تاک شو یا یک مسابقه تلویزیونی باشد. سپس نمایش را با تمام اعضای خانواده اجرا کنید. از این اجرا فیلمبرداری کنید، فیلم را ادیت کنید و جلوه‌های ویژه به آن اضافه کنید و به این ترتیب یکی از سرگرمی‌ها و بازی های جالب برای کودکان و بزرگترها در روزهای برفی و بارانی و هوای آلوده را تدارک ببینید.

بستنی درست کنید
درست کردن بستنی در منزل از جمله سرگرمی‌ها و بازی های جالب برای کودکان در روزهای بارانی و برفی است. در گوگل روش‌های درست کردن بستنی بدون دستگاه بستنی‌ساز را سرچ کنید. بستنی که بچه‌ها درست می‌کنند قطعا طعمش بسیار لذیذتر از بستنی‌های آماده بیرون است.

یک حراجی بر پا کنید
آموزش حین بازی یکی از موثرترین روش‌های آموزش دادن نکات مهم به کودکان است. برای مثال می‌توانید نحوه درست خرید و فروش را در قالب بازی به بچه‌ها آموزش بدهید. یک سری وسیله از لباس و ظرف و ظروف گرفته تا کفش و اسباب بازی را در یک نقطه از منزل بچینید. از کودک بخواهید تا از شما خرید کند یا وسیله‌ای را به شما بفروشد. می‌توانید در مورد خرید لوازمی که با سودی که از خرید یک کالای قیمت مناسب به دست آورده‌اند صحبت کنید و نیز به آن‌ها یاد بدهید چطور بدون آن‌که ضرر کنند یک وسیله را بفروشند. این سرگرمی یکی از بازی های جالب برای کودکان در روزهای آلودگی هوا و ایام بارانی و برفی است.

گنج را پیدا کن
چند وسیله را در گوشه و کنار خانه پنهان کنید و از فرزندتان بخواهید که با سرنخ‌هایی که برایش گذاشته‌اید وسایل را پیدا کند. اگر کودک شما قادر به خواندن است این سرنخ‌ها را در قالب نوشته برایش در جاهای مختلف قرار دهید. جایزه دادن را در آخر کار فراموش نکنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما