دسامبر 6
بازدید : 1101
نظرات : بدون دیدگاه
کودک کارآفرین تربیت کنید

ایجاد فرصت برای بچه ها جهت کسب تجارب ارزشمند، پشتوانه ای برای آینده آنها خواهد بود. کودکان از سنین پایین میتوانند آموزش های لازم را دیده و در بزرگسالی به کارآفرینان برتری تبدیل شوند. کسب اعتماد به نفس و درس از شکست های احتمالی، رمزموفقیت خواهد بود.کافیست کمی وقت گذاشته و روی کودکان سرمایه گذاری […]

ایجاد فرصت برای بچه ها جهت کسب تجارب ارزشمند، پشتوانه ای برای آینده آنها خواهد بود.
کودکان از سنین پایین میتوانند آموزش های لازم را دیده و در بزرگسالی به کارآفرینان برتری تبدیل شوند. کسب اعتماد به نفس و درس از شکست های احتمالی، رمزموفقیت خواهد بود.کافیست کمی وقت گذاشته و روی کودکان سرمایه گذاری کنید. آنگاه خواهید دید چه کارهای بزرگی انجام خواهند داد !
کارآفرینی، رهبری را به کودکان می آموزد. آنها را از کارمند به کارفرما تبدیل میکند و باعث میشود تا از طریق سرمایه گذاری هدفمند ، زندگی موفقی را ایجاد کنند.
به همراه بردن فرزندان در محل کار، علاوه بر گذراندن زمان بیشتری با آنها، در موفقیت آینده آنها نیز اثرگذار است و به رشد مهارتهای زندگی کمک میکند. از طریق کارآفرینی، کودک علایق خود را کشف کرده و در آن موفق تر خواهد بود. اما با چه روشهایی میتوان کودک را آموزش داد و مهارتهای لازم را به او آموخت؟ با ما همراه شده و این مقاله کاربردی را از دست ندهید تا با یافتن پاسخ های درست، فرزندان را در توسعه مهارتها یاری دهیم.

۱- شناخت اهداف تاثیرگذار
به کودکان کمک کنید تا هدفهای مهم و اثرگذار زندگیشان را شناسایی کنند. از این طریق کودک می آموزد مسئولیت کارهایش به عهده خودش است پس تلاش میکند آن را به درستی انجام دهد. از آنجا که اهدافی که نوشته میشوند، احتمال تحقق بالاتری دارند از کودک بخواهید ده مورد از مهمترین اهدافش را یادداشت کند و از بین آنها یکی از تاثیرگذارترین آنها را که در زندگیش بیشترین اثر را میگذارد برگزیند. برای مثال از آنها بپرسید دوست داری در زندگی به چه هدفهایی برسی؟ و یا از انجام دادن صحیح کارها چه منفعتی میبری؟ از او بخواهید هدف بزرگش را به چند هدف کوچکتر تقسیم کند و مراحل رسیدن هر یک را بنویسد. سپس بخواهید برای شرایط غیرعادی هم فکری کرده و راه حلی ارئه دهد تا بتواند برنامه ریزی کند.

۲- شناخت اصول مالی به کودکان:
هر چه زودتر برای آشنایی کودکان با امور مالی اقدام کنید، آنها سریعتر اهمیت مدیریت و سرمایه گذاری را خواهند آموخت. برای آموزش به کودک نیاز نیست که یک تحلیلگر مالی باشید، بلکه آشنایی با اصول و مفاهیم کلی کافی خواهد بود. به او تفاوت بین خواسته ها و نیازها را توضیح دهید. به زبان ساده بیان کنید که پول، محدود است و امکان خرید هر چیزی نیست. برای مثال بعد از خرید یک اسباب بازی، در صورتیکه دوباره درخواست خرید داشته باشد، به دلیل محدود بودن پول، این امکان وجود ندارد. حتی به کودکتان اجازه دهید در امور مالی اشتباه کند و از این طریق تجربه بدست آورد. به او بیاموزید که میتوان سود حاصل از سپرده هایش را در حساب جداگانه ای پس انداز کند.
یک پیشنهاد جالب اینکه شما میتوانید میزان پول دریافتی و میزان خرج خانواده در یک ماه را به سادگی برای او شرح دهید تا او بداند چه مبلغ برای بنزین و ماشین، چه مبلغی برای خرج خانه و کلاس و مدرسه است. با این روش، کودک به راحتی ارزش پول را درک خواهد کرد. هنگام بروز مشکل سعی نکنید تمامی مشکلات را شما برطرف کنید. اجازه دهید فرزندتان از این طریق تجربه کسب کرده و خود برای برطرف کردن مشکلات قدم بردارد. اما او را کاملا رها و آزاد نگذارید. بهتر است چند گزینه پیش روی او قرار دهید تا از بین آنها یکی از روشها را برای رفع مشکل برگزیند. بهتر است از فرزندان بخواهیم در جلسات ما حضور داشته باشند و از آنها بپرسیم به نظر شما روی چه چیزی سرمایه گذاری شود؟ با این روش آنها وارد مسائل مالی شده و با کسب اعتمادبه نفس و مسئولیت پذیری بالاتر، مهارتهای لازم را کسب خواهند کرد.

۳- شناخت فرصتها
شناخت درست فرصت ها سبب شناخت توانایی ها میشود. کودک را تشویق کنید تا به مشکلات کوچکی که سر راهش به وجود می آید به عنوان یک فرصت نگاه کند. از او بخواهید تا مسائلی که برایش اتفاق می اُفتد را برایتان تعریف کند . سپس شما راه کارهایی را برای برطرف کردن به او نشان دهید. با این روش او در آینده برای توسعه مهارتها و ایده هایش، جرات بیشتری خواهد داشت.

۴- شناخت اصول بازاریابی و فروش
آموزش به بچه ها در مورد بازاریابی، روشی عالی برای آماده سازی آنها برای جذب مشتری به تجارتِ آینده خود است. همانطور که همه ما میدانیم بزرگترین تجارت، بدون داشتن مشتری شکست خواهد خورد. از کودکان بخواهید به بیلبوردها دقت کنند، تابلوها و تبلیغات چاپی و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی را با دقت ببینند. آنگاه از آنها در مورد عناوین تبلیغات بپرسید و یا اینکه چه چیزی در این تبلیغ، توجه آنها را به خود جلب کرده است را از آنها جویا شوید.

۵- یادگیری از اشتباهات
با اینکه در دوران مدرسه همیشه گفته اند، اشتباه بد است اما در کارآفرینی شکست مقدمه پیروزی است. شکست باعث آشنایی با دیگر روش های حل مشکل میشود که از این طریق اهداف پیش رو محقق خواهند شد. از طرفی اعتماد به نفس افراد نیز تقویت خواهد شد. پس هنگام شکست کودکان، او را سرزنش نکنید بلکه با او درباره علت عدم رسیدن به موفقیت صحبت کرده و او را با روش های پیشگیری از به وجود آمدن دوباره آن آشنا کنید. از او بخواهید هیچگاه تسلیم مشکلات نشود و در هر مشکل دنبال کشف راه حل باشد و از آن درس بگیرد.

۶- تقویت قدرت خلاقیت
خلاقیت یکی از ویژگی های مهم کارآفرینی است که میتواند هنگام مواجه با مشکلات هم به ما کمک کند. بنابراین فضای خلاقانه ای ایجاد کنید تا کودکان ایده هایشان را شکوفا کنند، اشتباه کنند و شکست بخورند تا یاد بگیرند. همچنین آنها را تشویق به انجام کارهای هنری کنید.

۷- اشتراک ایده های کاری با کودکان
با کودکان صحبت کنید و از ایده هایشان بپرسید تا در آینده ایده ها را به کار گرفته و تجارت خود را آغاز کنند. به گذشته خود رجوع کنید و اصول مقدماتی را انجام دهید. مثلا اینکه کودک در چه چیزهایی مهارت دارد و یا استعدادهای او در چیست؟ اگر فرزندتان خلاق است احتمالا ممکن است اقدام به فروش اسباب بازی های قدیمی یا آبمیوه های خانگی به همسایگان و نزدیکان کند و از این طریق فعالیت های اجتماعی را شروع کند. در این مسیر با آنها همکاری کرده و درکنارشان باشید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما