دسامبر 6
بازدید : 524
نظرات : بدون دیدگاه
آیا کودک من وسواس دارد؟

یکی از رفتارهایی که هم در بزرگسالان دیده می‌شود و هم در کودکان، رفتارهای تکرار‌شونده یا وسواس است. به آن دسته از رفتارهای تکرارشونده‌ای که فرد نمی‌تواند به طور اختیاری و ارادی شروع کند یا به پایان برساند و به دلیل اضطراب ایجاد می‌شود وسواس می‌گویند. ممکن است که کودکان نیز به صورت طبیعی برخی […]

یکی از رفتارهایی که هم در بزرگسالان دیده می‌شود و هم در کودکان، رفتارهای تکرار‌شونده یا وسواس است. به آن دسته از رفتارهای تکرارشونده‌ای که فرد نمی‌تواند به طور اختیاری و ارادی شروع کند یا به پایان برساند و به دلیل اضطراب ایجاد می‌شود وسواس می‌گویند.
ممکن است که کودکان نیز به صورت طبیعی برخی از رفتارها را تکرار کنند یا روی لوازم اسباب بازی یا لوازم شخصی و لوازم‌التحریر خود حساس باشند. اما زمانی این نوع حساسیت‌ها حالت بیمارگون به خود می‌گیرد که با نشانه‌های تکرار‌شونده همراه شود و این تکرارها مانع از انجام امور عادی زندگی روزمره کودک شود.
این نوع اختلال می‌تواند از شش سالگی در کودکان تشخیص دقیق داده شودکودکان مبتلا به وسواس فکری ـ عملی، افکار یا وسواس‌های فکری و مزاحم و ناخواسته را تجربه می‌کنند که این افکار موجب اضطراب آنها می‌شود و غالبا با رفتارهای تکراری سعی می‌کنند اضطراب خود را کاهش دهند.
رایج‌ترین وسواس در کودکان ترس از میکروب و آلودگی است که با شستن مکرر خود و حتی لوازم نوشتاری و دفتر مشق نیز می‌تواند همراه شود. رفتارهای تکراری کودکان در طول زمان تغییر می‌کند و ممکن است در زمینه وارسی کردن و نظم نیز بروز کند.برخی کودکان نیز ممکن است قبل از خواب بارها از والدین خود بپرسند که دوستش دارند یا خیر که این نوع پرسش بیش از حد معمول و به مدت طولانی صورت می‌گیرد. تشخیص به موقع رفتارهای وسواسی می‌تواند درمان زودهنگام را به همراه داشته باشد.
علاوه بر کودکان، نوجوانان نیز ممکن است درگیر وسواس شوند و برخی از نشانه‌های هشدار اولیه عبارتند از:
مصرف بیش از اندازه صابون، دستمال کاغذی و لوازم بهداشتی
تعویض بیش از اندازه لباس
نگرانی بیش از حد برای سلامتی اعضای خانواده
افت تحصیلی ناگهانی وپایین آمدن یکباره نمرات امتحانات مدرسه
طول کشیدن بیش از اندازه نوشتن تکالیف
داشتن مراسم طولانی برای خوابیدن

استفاده از جملات تکراری
برای تشخیص لازم است تا فهرست رفتارها به صورت دقیق ثبت شود و کودکان چون می‌دانند رفتارهای تکراری آنها ممکن است مورد تمسخر همکلاسی‌هایشان قرار بگیرد در نتیجه رفتارهای خود را به صورت پنهانی انجام می‌دهند یا نمی‌توانند افکار خود را به‌درستی توضیح دهند. برای درمان از دارو درمانی در صورت لزوم و رفتاردرمانی، درمان‌های شناختی و خانواده درمانی استفاده می‌شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما