دسامبر 7
بازدید : 761
نظرات : بدون دیدگاه
مهد کودک لاکچری و شهریه میلیونی

امروزه شاهد برگزاری کلاس‌های بسیار متنوع در مهد‌ کودک‌ها هستیم که البته بنا به گفته کارشناسان بیشتر این کلاس‌ها تنها به دلیل چشم‌ و هم چشمی یا فخر فروشی انجام می‌شود، چرا که در حال حاضر بسیاری از والدین تمایل دارند تا کودک خردسال خود را در انواع کلاس‌های مختلف مانند زبان، موسیقی، ورزش و […]

امروزه شاهد برگزاری کلاس‌های بسیار متنوع در مهد‌ کودک‌ها هستیم که البته بنا به گفته کارشناسان بیشتر این کلاس‌ها تنها به دلیل چشم‌ و هم چشمی یا فخر فروشی انجام می‌شود، چرا که در حال حاضر بسیاری از والدین تمایل دارند تا کودک خردسال خود را در انواع کلاس‌های مختلف مانند زبان، موسیقی، ورزش و یا نقاشی به صورت همزمان ثبت‌نام کنند که این خود می‌تواند در روند رشد فرزند و همچنین سالم سپری‌ کردن دوران کودکی بسیار مضر و خطرناک باشد.
روانشناسان کودک معتقد هستند که کودک باید در این سنین بیشتر به بازی مشغول شود، در غیر این صورت در آینده مشکلات بسیاری برای او ایجاد می‌شود که این خود می‌تواند تاثیرات منفی بسزایی را در سلامت روح و روانش بر جای بگذارد. مهدکودک‌های لاکچری که شهریه‌های میلیونی از والدین دریافت می‌کنند، به محلی برای فخر فروشی برخی والدین تبدیل شده است، چراکه در حال حاضر متاسفانه برخی تنها برای مطرح‌کردن خود یا فرزندشان اقدام به ثبت‌نام در مهدکودک‌های لاکچری با آموزش‌های متنوع می‌کنند؛ آموزش‌هایی که شاید بسیاری از آنها مناسب سن کودک نباشد. همچنین به دلیل عدم آموزش صحیح چه‌بسا در آینده برای کودک در بحث یادگیری مشکلاتی نیز ایجاد کند.

برگزاری کلاس‌های هنری ناآشنا
امروزه متاسفانه شاهد برگزاری برخی کلاس‌های هنری در مهدکودک‌ها هستیم؛ کلاس‌های هنری که حتی نام آنها برای بسیاری از مسئولان ناآشنا است اما والدین تنها به دلیل چشم‌وهمچشمی تقاضای برگزاری این‌گونه کلاس‌ها را دارند که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش سوءاستفاده برخی سودجویان در این میان شود. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که امروزه با توجه به افزایش آمار زنان شاغل شاهد راه‌اندازی مهدکودک‌های بیشتری هستیم؛ مهدکودک‌هایی که در برخی از نقاط کلانشهرهایی مانند تبریز یا تهران از امکانات و تجهیزات بسیار بالایی برخوردار هستند به‌گونه‌ای که با نگاهی گذرا به این مهدکودک‌ها به‌راحتی می‌توان دریافت که برخی از آنها از امکانات یا تجهیزات هتل‌های پنج‌ستاره لوکس برخوردار می‌باشند که این خود عاملی برای جذب هرچه بیشتر کودکان است که در نهایت این مهم منجر به دریافت شهریه‌های میلیونی نیز می‌شود.

آموزش‌های عجیب‌وغریب
جالب است بدانیم بسیاری از مهدکودک‌های لاکچری که بیشتر برای تبلیغ خود از برخی سلبریتی‌ها و فرزندان آنها استفاده می‌کنند به آموزش‌های مختلفی مانند صخره‌نوردی، شاهنامه‌خوانی و نقالی و مواردی از این دست می‌پردازند؛ آموزش‌هایی که شاید برای سنین کودکی چندان مناسب نباشد؛ کودک چگونه می‌تواند به مفاهیم شاهنامه پی ببرد؟ حال این سوال مطرح می‌شود که آیا امکانات بیش از اندازه مهدکودک‌های لاکچری باعث رفاه‌طلبی هر چه بیشتر کودکان می‌شود یا اینکه باعث فاصله‌گرفتن آنها از دنیای کودکی نخواهد شد؟ به‌یقین برخی برنامه‌های به‌ظاهر لوکس مهدکودک‌ها نه‌تنها برای کودک نمی‌تواند پیامدهای مثبتی به دنبال داشته باشد بلکه به مرور زمان زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات نیز می‌شود که این مهم به‌یقین در آینده برای کودک بسیار دردسرساز خواهد شد. از این‌رو روانشناسان بر این باور هستند که استفاده از خدمات بسیار لوکس و مهدکودک‌های لاکچری در بیشتر موارد غیرضروری یا حتی برای سلامت پرورش کودک مضر خواهد بود.

افزایش فاصله طبقاتی
باید در نظر داشت که امروزه متاسفانه برخی مهدکودک‌ها با دریافت مبالغ بیشتر از بعضی والدین اقدام به برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه می‌کنند که این مهم به‌یقین برای کودکانی که در مهدکودک حضور دارند اما به دلیل عدم امکانات مالی مناسب خانواده اجازه حضور در این کلاس‌ها ندارند بسیار مشکل‌ساز خواهد شد، چراکه کودک از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود با فاصله طبقاتی و مشکلات پیش‌روی آن آشنا خواهد شد که روی سلامت روح و روان او تاثیرات منفی بسیاری بر جای می‌گذارد. در حال حاضر بسیاری از مهدکودک‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های فوق برنامه برای برخی کودکان می‌کنند و در مقابل هیچ برنامه دیگری برای بقیه کودکان ندارند که این خود می‌تواند باعث افزایش نارضایتی والدین و همچنین ناراحتی کودکان شود؛ اتفاقی که از دید جامعه‌شناسان می‌تواند سرآغاز بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود.از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که وجود مربی‌های اختصاصی برای کودکان در مهد کودک‌های لاکچری خود یکی دیگر از امکانات بسیار لوکس این مهد کودک‌ها است به‌گونه‌ای که شهریه این کودکان بالغ بر دومیلیون تومان است، رقمی که امروزه به‌یقین با حقوق یک‌ماه کارگر فاصله‌ای به نسبت زیاد دارد که این خود می‌تواند گویای حاکم‌نبودن عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه باشد.متاسفانه برخی مهدکودک‌ها از کودکانی که والدین آنها دارای سوءپیشینه است ثبت‌نام به عمل نمی‌آورند که این خود می‌تواند با پیامدهای منفی بسیاری همراه باشد. هرچند بسیاری از مدیران این مهدکودک‌ها معتقد هستند که مرکز نگهداری آنها مورد اعتماد والدین است بنابراین نمی‌تواند از این کودکان ثبت‌نام کنند، چراکه در این صورت برخی والدین دیگر حاضر به ثبت‌نام کودک خود در آنجا نخواهند بود که به‌یقین این مهم می‌تواند ضرر و زیان مالی به نسبت بالایی برای آنها به دنبال داشته باشد، این در حالی است که باید به این نکته نیز توجه داشت که محکومیت والدین نباید هیچ تاثیری بر روند یادگیری و پرورش کودک بر جای بگذارد، چراکه در غیر این صورت به‌یقین احتمال آسیب‌زابودن کودک را افزایش می‌دهیم.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما