دسامبر 9
بازدید : 843
نظرات : بدون دیدگاه
تربیت کودک تر و تمیز

شستن دست و صورت،مسواک زدن،کوتاه کردن ناخن ها،استحمام، و شانه کردن موها هم مانند پوشیدن و درآوردن لباس جزء کارهای روزمرۀ زندگی هستند. برای آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان همراه با کودکان، دست و صورت و دندانهایتان را هر صبح بشویید. زیرا الگوی عملی، اراده ی کودک را تقویت می کند. برخی از فرزندان […]

شستن دست و صورت،مسواک زدن،کوتاه کردن ناخن ها،استحمام، و شانه کردن موها هم مانند پوشیدن و درآوردن لباس جزء کارهای روزمرۀ زندگی هستند. برای آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان همراه با کودکان، دست و صورت و دندانهایتان را هر صبح بشویید. زیرا الگوی عملی، اراده ی کودک را تقویت می کند.
برخی از فرزندان از حمام کردن تنهایی می ترسند. هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. حمام نکردن در هر روز، چندان مسئله ی مهمی نیست. شست و شو با آب خالی هم کفایت می کند. باید از جز و بحث های بی فایده دوری کنید.
مسلما داشتن یک کودک منظم و پاکیزه لذت بخش است. با این حال در مورد این که چقدر کودک را ترو تمیز می خواهید و چه هنگام این انتظار را از او دارید منطقی باشید.
در صورتی که لوازم آرام بخش در حمام در اختیار کودک باشد، فرزند شما میتواند آسان تر حمام کند.

یاد دادن نظافت به کودکان
اگر علاقه مندید که فرزندتان با آرامش خاطر از صابون استفاده کند، یک قالب صابون به شکل فیل برای او تهیه کنید، یا صابون مایعی را که ظرف آن مانند یک اسباب بازی باشد، برای او بخرید. خلاصه ظاهر خوشایند و لذت بخش برای کودک بسیار اهمیت دارد.
به کودکتان به خاطر پاکیزگی جایزه و پاداش بدهید. مثلاً به او بگویید اگر با دستهای تمیز کنار میز غذاخوری حاضر شود، از آن شیرینی که دوست دارد به او می دهید.اگر کودک شما هنوز از شستن دست هایش خودداری می کند، با او جز و بحث نکنید.
از او بخواهید اسباب بازی کوچک یا لیوان خود را بشوید. او این کار را با خوشحالی انجام خواهد داد و به دنبال آن دست هایش نیز تمیز خواهد شد.
فرزندتان را از خردسالی به شستن دست ها قبل از آمدن کنار سفره ی غذا، بعد از رفتن به توالت، پس از آمدن از پارک و… عادت بدهید . زیرا عادات دوران کودکی به رفتار خود جوشی تبدیل خواهد شد که بدون هیچ اعتراضی به انجام می شود.
به همان مقدار که شما کارها را برای فرزندتان آسان می کنید، او به همان اندازه در عادات مربوط به پاکیزگی به خود اتکا می کند.
مثل این که در حمام، میز کوچکی داشته باشد که روی آن بایستد تا خود بتواند شیر آب را باز کند. بدین ترتیب برای کودک ، انجام خواسته های شما آسان می گردد. بنابراین به جزئیات ضروری بپردازید.
اگر آموزش لازم را به کودک خود بدهید، از سن دو سال و نیم به بعد می تواند خود را به آسانی در وان بشوید. البته او را تنها نگذارید، بلکه از این فرصت برای گرفتن ناخن ها یا زدن شامپو یا… استفاده کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما