دسامبر 10
بازدید : 2023
نظرات : بدون دیدگاه
اوتیسمی ها باهوش ترند؟

برخی از کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند هوش بالایی دارند. در حقیقت چند نفر از افراد بسیار موفق و خوش فکر از آلبرت اینشتین تا موتزارت مشکوک به ابتلا به اوتیسم در کودکی بودند. اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم اصطلاحی است که برای گروهی از اختلالات رشد مغز است. اما برخی از مبتلایان به […]

برخی از کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند هوش بالایی دارند. در حقیقت چند نفر از افراد بسیار موفق و خوش فکر از آلبرت اینشتین تا موتزارت مشکوک به ابتلا به اوتیسم در کودکی بودند. اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم اصطلاحی است که برای گروهی از اختلالات رشد مغز است. اما برخی از مبتلایان به انواع طیف اوتیسم عملکرد بسیار بالایی در زندگی دارند. اما آیا این افراد به دلیل اختلال اوتیسم باهوش‌ترند؟ پاسخ این سوال منفی است.

اغلب مبتلایان به اوتیسم ۷۰ درصد هوش افراد معمولی را دارند و بسیاری از آنها می‌توانند تا حد بسیار زیادی فعالیت مغزی خود را به درستی انجام دهند. مبتلایان به اوتیسم به دلیل نوع بیماری خود معمولا در تعاملات و ارتباط خود با دیگران دچار مشکل می‌شوند و رفتارهای کلیشه‌ای و غیر عادی در بسیاری از موارد از خود بروز مید‌هند. بسیاری تصور می‌کنند افراد مبتلا به اوتیسم توانایی و هوش کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره خود را ندارند که این تصور اشتباه است.

ژنتیک اهمیت دارد
عوامل ژنتیک در بروز این اختلال نقش بازی می‌کنند اما ماهیت رابطه بین اوتیسم و هوش مشخص نیست. اگر چه تا ۷۰ درصد از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است معلولیت ذهنی داشته باشند اما برخی افراد مبتلا به این اختلال می‌توانند هوش غیرکلامی بالاتر از متوسط داشته باشند. این نوع از هوش اجازه می‌دهد تا مشکلات پیچیده با استفاده از مهارت‌های استدلال و نه زبان حل شوند. آنچه در تحقیقات مختلف بررسی شده نشان می‌دهد بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم هوش غیرکلامی طبیعی یا حتی برتر از دیگران دارند. محققان دریافتند داشتن عوامل خطر ژنتیکی برای اوتیسم ارتباط مثبتی با توانایی شناختی عمومی، حافظه منطقی و هوش کلامی دارند.

نمره ارزیابی شناختی را می‌گیرند
با وجود این واقعیت که به نظر نمی‌رسد کودکان مبتلا به اوتیسم به احتمال بیشتری از جمعیت عمومی دارای ضریب هوشی بالا نیستند اما این طور به نظر می‌رسد که کودکانی که با ژن‌های مرتبط با اوتیسم به دنیا می‌آیند داستان متفاوتی دارند. در مطالعه‌ای که در اسکاتلند روی ۱۰ هزار نفر انجام شد، معلوم شد افرادی که گونه‌های ژنتیکی مرتبط با اوتیسم را دارند اما این اختلال را نشان نمی‌دهند در ارزیابی شناختی نمره بهتری می‌گیرند.

ریاضی‌شان خوب است
محققان در پژوهش‌های جدید تاکید کردند که کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم نسبت به همسالان خود در درس ریاضی موفق‌تر از دیگران هستند. کودکان مبتلا به اوتیسم با داشتن ضریب هوشی متوسط در تست‌های ریاضی بهتر از سایرین عمل می‌کنند. برتری در مهارت‌های ریاضی در میان کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به فعالیت منطقه‌ای خاص در مغز که با شناخت چهره‌ها و اشیای بصری همراه است، در ارتباط است.

مزیت اوتیسم
با این که روان پزشکان معتقدند حدود سه چهارم افراد مبتلا به اوتیسم، به لحاظ ذهنی عقب مانده‌اند، طی دهه اخیر، جنبشی در حوزه دفاع از بیماران اوتیسمی ایجاد شده که بر این ایده استوار است بیماران مبتلا به اوتیسم، ناتوان نبوده و تنها به لحاظ عصبی، به طرز متفاوتی نسبت به افراد معمولی فکر میکنند. آنها معتقدند که بیماران اوتیسمی نه تنها متفاوت فکر میکنند، بلکه نحوه تفکر آنها از برخی جهات بهتر از افراد عادی است. از این امر، تحت عنوان مزیت اوتیسم یاد میشود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما