رفتار و گفتار والدین، بنای تربیت کودک

تربیت کودکان یکی از مهمترین عوامل رشد و پرورش شخصیت آینده آن هاست. گفتار و رفتار پدر و مادر زمینه ساز تربیت آنهاست و کودکان با توجه به همین گفتارها و رفتارها شخصیت خود را شکل می دهند. از آنجاییکه کودکان بسیار حساسند نوع رفتاری که با آنها خواهیم داشت زیر ذره بین می رود […]

تربیت کودکان یکی از مهمترین عوامل رشد و پرورش شخصیت آینده آن هاست. گفتار و رفتار پدر و مادر زمینه ساز تربیت آنهاست و کودکان با توجه به همین گفتارها و رفتارها شخصیت خود را شکل می دهند. از آنجاییکه کودکان بسیار حساسند نوع رفتاری که با آنها خواهیم داشت زیر ذره بین می رود و بایستی به قدری در برخوردمان دقت کنیم که دچار خطا نشویم و کودکان خوبی تربیت کنیم.
ما باید از خودمان شروع کنیم، زمانیکه یک قانون درست در منزل حکمرانی کند، خواه ناخواه کودکمان مطابق با آن استراتژی رفتاری رشد می کند و شخصیتش شکل می گیرد. فرفی نمی کند کودکمان پسر است یا دختر، آنچه مهم است چگونگی رفتار و گفتار والدین است که بنای تربیت کودکان است. تحقیقات بیشماری در رابطه با تربیت کودکان انجام شده است که ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با راهکارهای تربیت کودکان مطالب مفید و مختصری را برایتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

برای اینکه کودکان خوبی تربیت کنید، بخشی از وقتتان را برای آنها بگذارید
جالب است بدانید: وقت گذاشتن برای کودکان می تواند زمینه ساز همه چیز باشد. یکی از راهکارهای موثر و کاربردی در تربیت کودکان، وقت گذراندن با کودکان است. پدر و مادر باید روزانه بخشی از وقت خود را برای کودک خود کنار بگذارد، به علاقه مندی هایشان توجه کنند، پای درددل و مشکلات آنها بنشینند.
زمانیکه کودک، علاقه شما را نسبت به رفتار و اعمال خودش می بیند اعتماد به نفسش شکل می گیرد و اینکار به شما کمک می کند بتوانید شخصیت کودک خود را بشناسید. توجه به کودکان از هر راهکاری مهمتر و تاثیرگذارتر است. زمانیکه به حرفهایشان گوش می دهید بهترین کار را انجام می دهید، هیچ چیزی دلگرم تر از این نیست که کودکتان حرف می زند و شما با آرامش به حرفهایش گوش می دهید.
از مزیت های این روش اینست که می توانید به عنوان یک الگوی خوب برای کودک خود شناخته شوید، اینکار شما به کودک یاد می دهد که چطور نگرانی ها و شادی هایشان را به دیگران ابراز کنند. در واقع کودک می آموزد که احساس های متفاوتی را تجربه می کند و این راهکار به او در درک این احساسات کمک خواهد کرد.

به کودکان خود نشان دهید که برایتان با ارزش هستند
به کودکتان ابراز علاقه کنید، آنها را در آغوش گرفته و به آنها بگویید که چقدر برایتان با ارزش هستند و آنها تمامی دارایی های زندگیتان هستند.
در واقع کودکان با توجه به سنی که دارند در اکثر مواقع نمی دانند که پدر و مادرهایشان چقدر به آنها اهمیت می دهند و چقدر آنها را دوست دارند. زمانیکه به کودک خود ابراز علاقه می کنید به آنها حس امنیت و با ارزش بودن القا می کنید و این یکی از مهمترین عوامل تربیت کودکان است.
کودکان برای درک شدن، برای دوست داشته شدن و برای اینکه احساس امنیت داشته باشند، به توجه شما نیاز دارند و این نیاز بسیار مهم است. هر روز به آنها بگویید که چقدر دوستشان دارید و چقدر برایتان مهم هستند.

حل کردن مشکلات و چالش ها را به کودکان یاد دهید
یکی از راهکارهای تربیت کودکان، حل کردن مشکلاتی است که در خانه و یا مدرسه برای کودک پیش می آید. تصور کنید کودکتان از مدرسه به خانه برمی گردد و ناگهان به شما می گوید که دیگر نمی خواهد به کلاس فوق العاده ای که برای پیشرفتش درنظر گرفته اید برود.
در چنین زمانی شما باید دلیل این تصمیم او را بپرسید و از او بخواهید که برایتان توضیح دهد. زمانیکه او در رابطه با تصمیماتش توضیح می دهد به این درک می رسد که هر نوع تصمیمی برای شما مهم است و با توضیح دادن می تواند خودش را هم قانع کند.

در انجام کارهایتان از او کمک بگیرید
سعی کنید برای اینکه کودکان خوبی تربیت کنید، از آنها در کارهای خانه کمک بگیرید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد کودکانی که در کارهای خانه کمک می کنند و والدین از آنها قدردانی می کنند، نسبت به کودکان دیگر مهربانتر و بخشنده تر هستند و شخصیت آنها منحصر به فرد است و در بیشتر مواقع دلشان می خواهد که به دیگران کمک کنند.
از این رو یکی از راهکارهای تربیت کودکان، کمک گرفتن در کارهای خانه است. می توانید بر اساس توانایی کودکتان چند کاری که مناسب است را بر عهده او بگذارید. زمانیکه کارها را انجام داد، سعی کنید چند بار از او تشکر کنید تا قدردانی کردن را بیاموزد و نسبت به انجام کارها و کمک کردن احساس خوشایندی داشته باشد.

به کودکتان کمک کنید تا احساسات منفی را از خودش دور کند
کودکان بسیار حساس هستند و هر نوع رفتار و واکنشی روی آنها تاثیر خواهد گذاشت. زمانیکه کودک یاد می گیرد به دیگران کمک کند، نسبت به احساس خشم و یا حسادت بی تفاوت تر خواهد بود، چرا که با احساس بهتری روبرو شده است.
زمانیکه کودک فرق بین احساس خوب و بد را می فهمد می تواند احساسات منفی درونی خود را سرکوب کند و یا به آنها اهمیت ندهد. به کودکتان یاد دهید که این احساس ها در وجود تمام آدم ها وجود دارد و احساس خوبی نیست، به او کمک کنید تا بتواند با شناخت خودش از این کشمکش های درونی نجات پیدا کند و شخصیت سازنده ای را شکل دهد.

ارتباط کودک با دنیای بیرون
یکی از راهکارهای مهم تربیت کودک، ارتباط او با دنیای خارج از خانواده و دوستان است.
کودک با تعامل برقرار کردن با دوستان و خانواده فقط آنها را می شناسد و چون با آنها راحت است، اشتیاقی برای ارتباط با افراد جدید ندارد. منتها ارتباط کودک با افراد جدید و دنیای بیرون می تواند در رشد و ارتباط اجتماعی آنها تاثیر فوق العاده ای داشته باشد، می توانید از طریق فیلم های مناسب و آشنا کردن کودک با دنیای بیرون از خانه به او نشان دهید که دنیا بسیار بزرگ است.

از کودک خود قدردانی کنید
یکی از وظایف مهم والدین در تربیت کودک، قدردانی و ابراز احساس به کودک است. شما باید به کودتان ابراز محبت کنید و به آنها بگویید که برایشان احترام قائل هستید، به آنها عشق می ورزید و آنها را درک می کنید، به طور مثال جمله ” من به تو اعتماد دارم” ” تو از پس کارهایت بر می آیی” ” می دانم که راست می گویی” تنها چند نمونه از حرفهایی است که در تربیت کودک مهم است و می توانید با این جملات دلگرمی و آرامش را به کودک خود هدیه دهید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما