دسامبر 13
بازدید : 1013
نظرات : بدون دیدگاه
مزایای بازی های انفرادی چیست؟

زمانی که کودکان به‌ تنهایی بازی می‌کنند در واقع در حال یادگیری بسیاری از درس‌های ارزشمند زندگی هستند. کودکانی که به‌تنهایی بازی می‌کنند یاد می‌گیرند که برای خوش گذشتن و تفریح همیشه نیازی به حضور یک نفر دیگر نیست و با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن اعتمادبه‌نفس و رضایت بیشتری از زندگی خود خواهند داشت.به‌تنهایی […]

زمانی که کودکان به‌ تنهایی بازی می‌کنند در واقع در حال یادگیری بسیاری از درس‌های ارزشمند زندگی هستند. کودکانی که به‌تنهایی بازی می‌کنند یاد می‌گیرند که برای خوش گذشتن و تفریح همیشه نیازی به حضور یک نفر دیگر نیست و با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن اعتمادبه‌نفس و رضایت بیشتری از زندگی خود خواهند داشت.
به‌تنهایی بازی کردن باعث ایجاد حس استقلال در کودکان می‌شود. لازم نیست همیشه در گروه و با یک شخص دیگر مشغول بازی باشند، بلکه گاهی هم برای خودشان و هم برای والدین لازم است تا به‌تنهایی بازی کنند.

فواید به‌ تنهایی بازی کردن برای کودکان

  1. به کودکان می‌آموزد که به‌ طور مستقل از بازی لذت ببرند.
  2. قدرت تخیل را در آن‌ها پرورش می‌دهد.
  3. از کودکی مستقل‌تر عمل خواهند کرد.
  4. به کودکان می‌آموزد که چگونه به آرامش برسند و خودشان را به آرامش دعوت کنند.
  5. به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وقتی تنها هستند احساس راحتی کنند.
  6. کمک می‌کند تا برای ورود به مدرسه آماده شوند.

چگونه کودکان را برای به‌تنهایی بازی کردن، آماده کنیم؟
ایمن‌سازی محل بازی
محلی را به‌ منظور بازی کودک انتخاب کنید و آن را از هر لحاظ ایمن کنید تا زمانی که نزد کودکتان نیستید خیالتان راحت باشد. بچه‌ها از بازی کردن در محل‌هایی که تنها به آن‌ها اختصاص دارد لذت می‌برند.
حساس بودن در انتخاب اسباب‌بازی
اسباب‌بازی‌هایی را برای کودکتان انتخاب کنید که به‌ راحتی بتواند لمسش کند، در دهان بگذارد و پرتاب کند. معمولاً اسباب‌بازی‌هایی که در هنگام دندان‌ درآوردن از آن‌ها استفاده می‌شود و یا اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای و قابل شستشو که سبک هم هستند بهترین گزینه‌ها هستند.
دور نشدن از کودک بدون هماهنگی
فرزند شما نیازمند زمان است. سعی کنید به او فرصت کافی بدهید و برای ترک کودک اصلاً عجله نکنید. قبل از جدا شدن به کودکتان اطلاع دهید که مثلاً می‌خواهید برای پختن غذا به آشپزخانه بروید و از آنجا از طریق صحبت کردن و یا شعر خواندن با کودکتان ارتباط برقرار کنید. در ابتدا زمان کمی از او دور باشید تا به جدایی عادت کند. با بیشتر کردن زمان جدایی صبر کودک نیز بیشتر خواهد شد.
هر چند وقت یک‌بار سر بزنید
این کار باعث می‌شود تا مطمئن شوید حالش خوب است و مشغول بازی است. در صورتی‌ که مشغول بازی با خودش بود حواسش را پرت نکنید و اجازه دهید از بازی کردن لذت ببرد. این اولین گام در جهت رشد کودک شماست.
تعویض اسباب‌بازی‌ها
برای این کار لازم است تا اسباب‌بازی‌های قدیمی را در یک جعبه جمع‌آوری کرده و کنار بگذارید و بعد از چند وقت دوباره آن‌ها را برای بازی در اختیارش قرار دهید این کار باعث می‌شود تا توجه کودک مجدداً به اسباب‌بازی‌های جدیدش جلب شود و وقت بیشتری را برای کشف و بازی با آن‌ها صرف کند.
گاهی کنارش بنشینید
حضور شما تاثیر تسکین‌دهنده‌ای برای کودک دارد، اما سعی کنید که خود را با انجام دادن فعالیتی مشغول کنید، مثلاً کتابی را برداشته و مشغول مطالعه کتاب شوید. اگر کودکتان سعی در درگیر کردن شما داشت به‌ آرامی خودداری کرده و مجدداً مشغول مطالعه کتابتان شوید.
مشغولش نگه دارید
کودک شما برای بازی کردن همیشه نیاز به اسباب‌بازی ندارد کافی است از او بخواهید در انجام کارهای خانه کمکتان کند. مثلاً از او بخواهید تا در شستن ظرف‌ها، تاکردن لباس‌های شسته شده و یا در چیدن میز غذا کمکتان کند. او از این که وظایفتان را با او تقسیم کرده‌اید غرق در لذت خواهد شد و در پایان احساس موفقیت خواهد کرد.
بعد از بازی صحبت کنید
زمانی که کودک شما از بازی کردن خسته‌ شد و پیش شما آمد، در مورد نحوه گذر زمان با او صحبت کنید و اشتیاق خود را به او نشان دهید و از او بخواهید در ارتباط با اسباب‌بازی‌ها و بازی‌هایی که کرده برای شما تعریف کند. بازخورد مثبتی داشته باشید تا به او نشان دهید چقدر از مستقلانه بازی کردن او خوشحال شده‌اید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما