برای درس خواندن انگیزه می خواهد

انگیزه دادن به کودکان و تشویق آن‌ها می‌تواند منجر به عملکرد بهترشان در مدرسه شود. این انگیزش و تشویق می‌تواند توسط ما والدین یا معلمین مدرسه صورت بگیرد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا مواردی را در رابطه با انگیزه دادن به کودکان با هم مرور کنیم. راه های انگیزه دادن به کودکان اگر کودک […]

انگیزه دادن به کودکان و تشویق آن‌ها می‌تواند منجر به عملکرد بهترشان در مدرسه شود. این انگیزش و تشویق می‌تواند توسط ما والدین یا معلمین مدرسه صورت بگیرد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا مواردی را در رابطه با انگیزه دادن به کودکان با هم مرور کنیم.

راه های انگیزه دادن به کودکان
اگر کودک در مدرسه مشکل دارد و بی‌انگیزه است، اولین قدمی که باید برداشت این است که به دنبال علت این مساله باشیم. مشکلات یادگیری، چالش‌های اجتماعی، مشکلات عاطفی و مورد بی‌توجهی قرار گرفتن، می‌توانند از عوامل افت تحصیلی کودک باشند.
اگرچه همه کودکانی که در مدرسه ضعیف عمل می‌کنند و پایین‌تر از توانشان نتیجه می‌گیرند، مشکلات قابل تشخیصی ندارند. در این مقاله به فنون انگیزه دادن به کودکان توسط والدین خواهیم پرداخت.

خودمان را درگیر موضوع درس خواندن کودک کنیم
نقش پدر و مادرها در موفقیت تحصیلی کودکان حیاتی است. یکی از راههای انگیزه دادن به کودکان این است که همراه او تکالیفش را انجام دهیم و به او بگوییم هرگاه سوالی دارد می‌تواند از ما بپرسد. ما هم بهتر است عادت کنیم که با فرزندمان درباره چیزهایی که در مدرسه یاد گرفته است، حرف بزنیم و او را تشویق کنیم.
با ابراز علاقه به زندگی تحصیلی کودک و شنیدن داستان‌های مدرسه‌اش، به کودک نشان می‌دهیم که مدرسه می‌تواند جذاب و جالب باشد. این موضوع به‌خصوص برای کودکان ابتدایی که از هرچیزی که پدر و مادر را به وجد می‌آورد هیجان‌زده می‌شوند، موثر است. اما نوجوانان، در صورتی‌که احساس کنند زیاد سوال می‌پرسیم ممکن است حالت تدافعی بگیرند. پس بهتر است که ما هم در مورد اتفاقات روز خود برایش بگوییم. زیرا همیشه مکالمه کردن، از بازجویی کردن بهتر است.
همچنین، با این‌که درس خواندن بچه‌ها مهم است ولی بهتر است به فرزندان بزرگ‌تر کمی فضای بیشتر بدهیم. اگر دائما از فرزندمان در مورد تکالیفش سوال کنیم ممکن است مقاومت کند و انگیزه‌اش را از دست بدهد. این مسئله می‌تواند تاثیری منفی بر رابطه‌مان داشته باشد.

راه های تشویق کودکان به درس خواندن
خیلی از والدین نگران این هستند که برای درس خواندن به بچه‌ها جایزه بدهند یا نه! و این کاملا درست است که جایزه دادن گاهی نتایج منفی دارد. اما انواع تشویق برای کودکان متفاوت است و روش‌های دیگری برای انگیزه دادن و تشویق کودکان از طریق جایزه وجود دارد.
یکی از راههای انگیزه دادن به کودکان ، جایزه‌هایی مثل جشن گرفتن، بغل کردن و بزن قدش است. جایزه‌هایی مانند بستنی و آب‌نبات نیز همیشه گزینه‌های خوب و در دسترسی هستند. همچنین، می‌توانیم تکالیف کودک را به چند قسمت تقسیم کنیم و در پایان هر قسمت با استراحتی کوتاه به او جایزه بدهیم.

به تلاش کودکمان پاداش دهیم نه به نتیجه
پیامی که می‌خواهیم به کودک برسانیم این است که ما برای سخت‌کوشی ارزش قائلیم. وقتی فرزندمان تلاش می‌کند و از همه وجود مایه می‌گذارد با این‌که نمی‌داند در نهایت موفق می‌شود یا خیر، او را تشویق کنیم. تشویق شدن برای نمرات خوبی که بدون سختی به‌دست آمده‌اند باعث می‌شود کودک احساس کند نیاز نیست که تلاش خود را بیشتر کند.

برای انگیزه دادن به کودکان کمک کنیم فرزندمان افق‌های دورتری را ببیند
به فرزندان بزرگتر که معنی لذت‌های ماندگارتر و خودداری از لذت‌های آنی را درک می‌کنند، اهداف بلندمدتشان را یادآوری کنیم تا به آنها انگیزه دهیم. ارتباط دادن مدرسه به اهداف بلندمدت کودکان می‌تواند باعث شود که انگیزه و حس رضایت بیشتری داشته باشند.

اجازه بدهیم فرزندمان تجربه کند
همه نمی‌توانند همیشه بیست بگیرند و همه تکالیفشان را عالی انجام دهند. با وجود اینکه انگیزه دادن به کودکان مهم است و آن‌ها برای موفق شدن به تشویق نیاز دارند، لازم است بدانیم که شکست هم طبیعی است. گاهی اوقات تنها راه برای اینکه کودک یاد بگیرد چگونه باید برای کلاس آماده شود این است که متوجه شود وقتی آمادگی ندارد چه اتفاقی می‌افتد.

از دیگران کمک بگیریم
یکی از راههای انگیزه دادن به دانش آموزان و از بین بردن تنش در رابطه با فرزندانمان این است که از یک دانش‌آموز بزرگ‌تر بخواهیم در درس خواندن به آنها کمک کند. این دانش‌آموزان هزینه کمی دریافت می‌کنند و چون تقریبا هم‌سن‌و‌سال هستند، فرزندمان از آن‌ها حرف‌شنوی خواهد داشت.

با معلم‌ها همکاری کنیم
یکی دیگر از روش های انگیزه دادن به کودکان همکاری با معلمشان است. معلم‌ها احتمالا درک بهتری از نحوه انگیزه دادن به کودکمان دارند. اگر فرزندمان بهتر است اطمینان حاصل کنیم که خانه و مدرسه هماهنگی لازم را دارند. گزارش کار روزانه می‌تواند مفید باشد. به این صورت که دانش‌آموز در مدرسه برای انجام دادن تکالیف و نظم و انضباطش در کلاس از معلم امتیاز بگیرد؛ بعد او این گزارش کارها را به خانه بیاورد و به خانواده‌اش نشان دهد و از خانواده جایزه‌های کوچکی مثل زمان بیشتر برای بازی کامپیوتری بگیرد.

در گروه‌های حمایتی مدرسه شرکت کنیم
داشتن کودکی که در مدرسه ضعیف عمل می‌کند هم برای والدین و هم برای کودک سخت است. بعضی از ما که عملکرد کودکمان در مدرسه نسبت به سایر همکلاسی‌هایش ضعیف‌تر است، ممکن است مورد قضاوت سایر والدین قرار بگیریم.
بعضی مدارس برای والدینی با کودکان کم‌انگیزه، گروه‌های حمایتی تشکیل می‌دهند. اگر مدرسه فرزندمان چنین گروهی ندارد، می‌توانیم خودمان گروه تشکیل دهیم. وقتی می‌بینیم تنها کسی نیستیم که این مشکل را دارد کمی قوت قلب می‌گیریم. همچنین می‌توانیم از تجربه والدینی که موفقیت‌هایی برای انگیزه دادن به کودکان کسب کرده‌اند استفاده کنیم، درمان‌گر پیدا کنیم و با معلم‌ها حرف بزنیم.
همچنین مهم است که اهدافمان واقعی و منطقی باشند. ممکن است فرزندمان دانش‌آموز نخبه‌ای نشود، پس بهتر است بر تلاش و مسئولیت‌پذیریش تمرکز کنیم؛ نه بر نتیجه کارهایش. اگر از کودکی که در مدرسه مشکلات جدی دارد، موفقیت‌های بزرگی توقع داریم، ناامید خواهیم شد. قرار نیست فرزندمان به شخص دیگری تبدیل شود، قرار است توانایی بالقوه‌اش به توانایی بالفعل برسد.
دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کودک در مدرسه عملکرد خوبی نداشته باشد و یا به درس خواندن علاقه‌ای نشان ندهد. در این مقاله در مورد راههای انگیزه دادن به کودکان و تشویق بچه ها حرف زدیم. مهم‌ترین عامل در انگیزه دادن به کودکان این است که فرزندمان را بشناسیم و سعی کنیم رابطه خوبی با هم داشته باشیم.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما