دسامبر 13
بازدید : 1146
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش هنر و موسیقی ، از چه سنی؟

محققان معتقدند سن مناسب شروع آموزش هنر و موسیقی به کودکان ۲ سال تا ۳/۵ سال بوده و سن شروع نواختن سازهای ابتدایی از ۳/۵ سال تا ۵ سال بوده و سن شروع نواختن سازهای جدی از ۵ سال به بالا می باشد. کلاسهای گروه سنی ۲ تا ۳/۵ سال معمولاً فقط جنبه آشنایی با […]

محققان معتقدند سن مناسب شروع آموزش هنر و موسیقی به کودکان ۲ سال تا ۳/۵ سال بوده و سن شروع نواختن سازهای ابتدایی از ۳/۵ سال تا ۵ سال بوده و سن شروع نواختن سازهای جدی از ۵ سال به بالا می باشد. کلاسهای گروه سنی ۲ تا ۳/۵ سال معمولاً فقط جنبه آشنایی با موسیقی دارد و جنبه آموزشی نداد.

سن مناسب آموزش موسیقی به کودکان
موسیقی در واقع یک زبان است که الفبای خاص خود را دارد. آموزش موسیقی به کودکان سبب حساس‌شدن گوش می‌شود و شنوایی‌شان را تقویت می‌کند. آموزش موسیقی به کودکان بر هوش و احساسات آنها هم تاثیر می‌گذارد و سبب شکوفایی در آینده‌ای نزدیک می‌شود. آموزش موسیقی را باید دیرتر شروع کرد. البته سن شروع کلاس موسیقی برای کودکان به ابزاری که قرار است آموزش داده شود بستگی دارد ولی به طور میانگین گفته می‌شود ۵ سالگی سن مناسب شروع موسیقی کودک است.
برای اینکه بفهمید کودکتان به چه نوع ابزاری علاقه‌مند است، او را به یک مغازه ابزار موسیقی ببرید و اجازه بدهید تمامی صداها را بشنود یا در خانه برای او انواع موسیقی را پخش و به عکس‌العمل او دقت کنید. البته باز هم نمی‌توان فهمید کودک به چه ابزاری علاقه دارد و ممکن است طی روند ‌آموزش موسیقی به کودکان ابزار موسیقی خود را تغییر دهد. جز ابزارهایی که نفس می‌خواهند مانند فلوت و ساکسیفون، نواختن باقی ابزارها را می‌توان از سن پایین به کودک آموزش داد.
مثلا ویولون از ۶ سالگی، آکاردئون از ۷ سالگی، گیتار از ۷ تا ۸ سالگی، پیانو از ۷ سالگی و شیپور و ساکسیفون را می‌توان از ۹ تا ۱۰ سالگی به کودک آموزش داد اما بهتر است از ۳ تا ۵ سالگی اجازه بدهید گوش کودک با موسیقی آشنا شود.

زمان مناسب آموزش هنر و موسیقی برای کودکان
مربی ای را انتخاب کنید که طبیعتی سهل گیر داشته و در زمینه ی کار با بچه ها مجرب باشد. کسی را انتخاب کنید که پرشور و هیجان بوده و گرایش مثبتی داشته باشد و فرزندتان اوقات خوبی را در کنار او تجربه کند.
ببینید به چه دلیل می خواهید در کلاس موسیقی یا هنر شرکت کند. دلایل خود را بنویسید: ایجاد عادات خوب؟ آموزش هنری مناسب؟ ایجاد مهارت های خوب؟ و غیره. بر نتیجه ی نهایی این کار متمرکز نشوید بلکه به روند یادگیری توجه کنید.
با این حال، به یاد داشته باشید بچه هایی که هیچ گاه در معرض موسیقی و هنر قرار نمی گیرند و هیچگاه کسی را در حال نقاشی کردن یا نواختن موسیقی نمی بینند، به این هنرها علاقه مند نمی شوند. فرزندتان را به کنسرت موسیقی یا نمایشگاه نقاشی ببرید و برایش تجربیاتی عینی ایجاد کنید.
وقتی فرزندتان به نواختن یک آلت موسیقی، نقاشی یا خواندن آواز، علاقه نشان داد، بگذارید از طریق کلاس مخصوص همان رشته، علاقه ی او گسترش یابد.
فهرست خود را مرور کنید تا متوجه شوید آیا کلاس های هنری بهترین راه برای رسیدن به این نیازهاست یا خیر؟ در این صورت، بگذارید فرزندتان هنر مورد علاقه یا وسیله ی موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کند و در مورد دیگر جنبه های آن تصمیم بگیرد. مثلاً، هفته ای چند بار می خواهد به کلاس برود و یا چه مدت می خواهد آن را ادامه دهد. بچه هایی که از ابتدا در جریان امر قرار دارند، هنرجویان مشتاق تری خواهند بود.
اگر فرزندی دارید که در زمینه ی هنر یا موسیقی استعدادی از خود نشان می دهد، بسیار عالی است که او را یاری کنید تا استعدادش را شکوفا کند. به جای اینکه وقت تلف کنید تا خودش راه خویش را پیدا کند، او را تشویق کنید تا علایقش را بهتر درک کند. این کار را می توان با خرید یک آلت موسیقی برای خانه و یا تهیه لوازم نقاشی انجام داد. با هم در برنامه های مختلف موسیقی و هنری شرکت کنید تا انتخاب های موجود را به او نشان دهید.

آموزش نقاشی به کودکان
۲سالگی سن تحول و پیشرفت نقاشی در کودکان است زیرا کودک از لحاظ روانی و جسمی رشد می‌کند، ماهیچه‌های او قوی می‌شود و از نظر بینایی چشم‌اش توانایی دنبال کردن و هدایت دست به سمتی را که می‌خواهد، دارد. نقاشی کشیدن در کودکان از این سن با ژست‌های کوچک و کند آغاز می‌شود.
بهترین سن آموزش نقاشی به کودکان از پایان ۴‌سالگی است. البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. بعضی امکان ماندن در یک جای مشخص تحت عنوان کلاس به مدت نسبتا طولانی را ندارند یا اینکه آمادگی پذیرش آموزش در ‌آنها شکل نگرفته یا بعضی‌ها در ۳ سالگی امکان آموزش درونشان شکل گرفته است( که این مورد بیشتر در دختربچه‌ها به چشم می‌خورد).
باید توجه داشت آموزش نقاشی به کودکان باید به روش غیرمستقیم باشد. یک مربی باید از موسیقی، تاتر، بازی، ‌قصه،‌ شعر و … استفاده کند و فضایی به وجود آورد تا هنرجوی خردسال خود را با زبان تصویری آشنا سازد. نقاشی یک زبان بین‌المللی است. زبانی برای گفتن ناگفته‌های خود.
کودکان سعی می‌کنند خطوطی را معمولا از چپ به راست رسم کنند. از آنجا که نقاشی آغازی برای نوشتن است، لازم است کشیدن نقاشی را در کودکان تشویق کنیم. برای کودک زیر ۳ سال لازم است برای نقاشی قوانینی را وضع کنیم. مثلا از او بخواهیم تنها روی کاغذ و در چارچوب آن نقاشی کند. در سنین زیر دبستان منظور از آموزش نقاشی این نیست که دست بچه‌ها گرفته و به آنها آموزش داده شود؛ بلکه منظور فراهم کردن فضایی برای رشد خلاقیت بچه‌ها از جمله نقاشی است.
حتی بدون کلاس هم خانواده‌ها می‌توانند این فضا را در خانه در اختیار بچه‌ها قرار دهند. بهتر است زیر ۳ سالگی بچه‌ها از گواش، آبرنگ و مداد شمعی برای نقاشی استفاده کنند و از چهار، پنج سالگی به بعد خوب است که از مدادرنگی استفاده شود. کافی است یک کاغذ در اختیار بچه‌ها قرار دهید تا هر آنچه که ذهن‌شان است روی کاغذ بیاید.
بهترین سن آموزش نقاشی به کودکان با هدف ایجاد خلاقیت در کودک و نه نقاشی کردن در پایان ۴‌سالگی است. منظور از آموزش نقاشی تنها فراهم کردن فضایی برای رشد خلاقیت بچه‌ها از جمله نقاشی است. اگر بچه‌هایی در زمینه نقاشی ضعف دارند و مهارت‌های دست‌ورزی آنها ضعیف است، می‌توان آنها را در کلاس نقاشی ثبت‌نام کرد تا مهارت‌های دست‌ورزی آنها قوی شود. وقتی دست قوی شد، مدادگرفتن در دست قوی و کشیدن نقاشی راحت‌تر می‌شود.
نکته بسیار مهم در شکوفایی استعداد نقاشی کودک این است که نقاشی را در فضایی انجام دهد که هیچ‌گونه استرسی از سوی والدین به او وارد نشود. اگر مادر هم استرس داشته باشد که کودک دیوارها را کثیف کند یا روی میز خط بکشد سبب گریز کودک از نقاشی می‌شود. اجازه دهید کودک در مکانی خاص که کثیف شدن آن مهم نیست نقاشی کند. در این صورت کودک بدون هیچ استرسی توانایی و خلاقیت خود را در نقاشی بروز می‌دهد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما