دسامبر 14
بازدید : 880
نظرات : بدون دیدگاه
آیا به فرزندم در تکالیف کمک کنم یا خیر؟!

گاهی اوقات پیش آمده است که از خودتان بپرسید آیا به فرزندم در تکالیف کمک کنم یا خیر؟!آیا کمک کردن من می تواند بر روی او تاثیر گذار باشد یا می تواند اثرات منفی بگذارد؟!جزئیات بیشتر را در ادامه این مطلب خواهیم گفت. محققان دانشگاه آستین و دوک ، پس از ۳۰ سال تحقیق و […]

گاهی اوقات پیش آمده است که از خودتان بپرسید آیا به فرزندم در تکالیف کمک کنم یا خیر؟!آیا کمک کردن من می تواند بر روی او تاثیر گذار باشد یا می تواند اثرات منفی بگذارد؟!جزئیات بیشتر را در ادامه این مطلب خواهیم گفت.
محققان دانشگاه آستین و دوک ، پس از ۳۰ سال تحقیق و بررسی اطلاعاتی را در این زمینه منتشر کردند که می تواند برای هر پدر و مادری جالب باشد.
محققان پس از این تجزیه و تحلیل متوجه شدند که کمک کردن پدر ها و مادرها در حین انجام تکالیف کودکان می تواند اثرات مخربی را در کودکان از زمان کودکی در آنها پرورش دهد که شاید تغییر دادن این عادات و رفتار ناپسند در آنها کار بسیار سخت و مشکلی باشد!.نتیجه این تحقیق ۳۰ ساله شامل ۳ مورد است که در ادامه شاهد آن خواهیم بود.

۱-کاهش انگیزه تحصیل در کودک
اگر شما دارای فرزندی محصل هستید که اینکه در حال تحصیل در مقاطع ابتدایی مدرسه است ، لازم به ذکر است که نباید انجام دادن تکالیف روزمره کودکانتان را برعهده بگیرید.با برعهده گرفتن انجام تکالیف کودکان ، شما شاید در تصور خودتان به او کمک کرده اید ولی در اصل شما باعث ایجاد عادت نامناسب و کاملا اشتباه در وی شده اید و انگیزه تحصیل او را با این کار ساده خواهید گرفت.
اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا کمک کردن و کنترل انجام تکالیف ، مجددا منجر به بروز عادات بد اخلاقی خواهد شد؟!در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما می توانید در انجام تکالیف به کودکتان تنها به روش گفتاری کمک کنید و هر چیز دیگری بیش از این باشد می تواند باعث کاهش انگیزه به مرور در او شود.
اگر کودک شما نتوانست با انجام دادن تکالیف خود تطبیق یابد ، علم روانشناسی لیودمیلا پترانوفسکایا در این زمینه می گوید که نباید آن را به انجام دادن تکالیف مجبور کنید چرا که باعث ایجاد احساس تنفر آمیز در وی خواهید شد.شما باید به نحوی با او مکالمه نمایید تا او را به انجام تکالیف علاقمند سازید.
علاقمند کردن فرزندتان به انجام تکالیف و مطالعه به نحوی است که راه ها و روش های آن تنها بر عهده شما است و شما قطعا راه و روش آن را با کمی تامل خواهید دانست.

۲-عدم آموزش احساس مسئولیت پذیری توسط کودک
پس از آغاز شدن مدارس ، فرزند شما روزانه باید به مدرسه برود و در همین حین روزانه دبیر او تعدادی تکلیف را به او خواهد سپرد که برای جلسه آینده شروع کلاس انجام دهد.معلم فرزند شما زمانیکه این درخواست را از او طلب می نماید،به نحوی است که به او مسئولیتی در قبال انجام دادن تکالیف داده است تا وی بنابر مسئولیت خود آنرا انجام دهد و برای جلسه آینده آماده سازد.
در همین حین اگر شما در انجام تکالیف فرزندتان دخالت نمایید و یا به عبارتی بنابر خواسته و درخواست فرزندتان تکالیف او را انجام دهید،باعث می شوید تا فرزند شما احساس مسئولیت طلبی را در هیچ زمان از زندگی اش متوجه نشود!!.
اگر فرزند شما به هیچ وجه حاضر به انجام دادن تکالیفش نشد،شما تکالیف او را انجام ندهید و فرصت بدهید تا وی بتواند عواقب عدم انجام دادن مسئولیت را متوجه شود.همچنین اگر متوجه شدید که فرزند شما در حال وقت گذرانی با کامیپوتر،تبلت و… است،با رفتار بد و خشونت آمیز با او برخورد نکنید و توصیه می شود با حس مهربانانه و دوستانه به او یادآوری کنید تا تکالیفش را پس از تفریح و سرگرمی اش انجام دهد.

۳-تخریب روابط میان کودک و والدین
شاید تا کنون متوجه میزان آسیب و خسارت کودک خود به دلیل انجام دادن تکالیف توسط خودتان شده باشید که می تواند باعث بروز برخی عادات بد در آن شوید.اما مورد سوم دقیقا به چه معناست؟!واقعا این کار کوچک می تواند باعث تخریب روابط میان فرزند و والدین او شود؟؟!
در پاسخ به این سوال جای دارد تا این گونه به شما بگوییم ، زمانیکه شما با بدترین شیوه مکالمه با فرزندتان جهت انجام دادن تکالیف صحبت کنید می تواند به مرور زمان باعث آسیب زدن روحی و عاطفی در او شوید که نتیجه آن می تواند بی توجهی کودک به والدینش شود و به نحوی می توان گفت که نوعی نفرت در درون کودکتان از همان سنین کم تا سنین بالا رشد می کند که می تواند باعث تخریب روابط خانوادگی در خانواده شما شود.
بنابراین توصیه می شود که با فرزندتان با بهترین شیوه مکالمه نمایید تا فرزند شما به دلیل محبت و عشق ورزیدن شما تکالیفش را انجام دهد و شما را با انجام ندادن تکالیف آزرده خاطر نسازد.
همچنین یقینا تفاوت عشق ورزیدن و بدرفتاری را هر یک از ما می دانیم و تنها کافی است تا خودمان تنها به مدت چند دقیقه و یا چند ثانیه بجای فرزندمان قرار دهیم و درک کنیم که بدرفتاری و اجبار کردن به هر کاری می تواند باعث بروز چه احساسات و اختلافات درونی در ما شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما