رعایت نکات ایمنی هنگام دوچرخه سواری

آسیب های ناشی از دوچرخه سواری کودکان چیست؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید. یادآوری نکات مهم ۱- بچه ها هنگام دوچرخه سواری در تمام مدت باید از کلاه ایمنی استفاده کنند. ۲- بچه ها باید از تمام اصول ایمنی دوچرخه سواری آگاه باشند. معمولا والدین خودشان دوچرخه سواری را به کودکان می آموزند. […]

آسیب های ناشی از دوچرخه سواری کودکان چیست؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

یادآوری نکات مهم
۱- بچه ها هنگام دوچرخه سواری در تمام مدت باید از کلاه ایمنی استفاده کنند.
۲- بچه ها باید از تمام اصول ایمنی دوچرخه سواری آگاه باشند.
معمولا والدین خودشان دوچرخه سواری را به کودکان می آموزند. سواری به کودک احساس استقلال می دهد. بچه ها دوست دارند تا به همراه دیگر اعضای خانواده در خارج از خانه به فعالیت های سازنده بپردازند. اما دوچرخه سواری با وجود فوایدی که دارد میتواند به آسیب و حتی مرگ کودک بینجامد.
هر سال نزدیک به هزار نفر به دلیل حوادث دوچرخه سواری جانشان را از دست می دهند که نیمی از آنان کودکان زیر ۱۶ سال هستند. علت بیشتر این مرگها وارد شدن ناگهانی ضربه به سر است و برای کودکانی اتفاق می افتد که کلاه ایمنی ندارند.
آسیب های غیر کشنده مانند شکستگی ، خراشیدگی و کشیدگی عضلات نیز بسیار شایع است. هر سال نزدیک به نیم میلیون مراجعه به مراکز اورژانس بنا به دلایل فوق است. آسیب در بیشتر موارد زمانی اتفاق می افتد که کودک به جدول ، پله ، سنگ و یا درختی برخورد می کند. گاه نیز علت آسیب تصادف با خودرو است. آسیب های ناشی از تصادفات با وسایل نقلیه موتوری خطرناک تر است.
دو اصل اساسی برای جلوگیری از این حوادث استفاده ی مناسب از کلاه ایمنی و آموزش صحیح راندن است.

کلاه ایمنی دوچرخه سواری
هر کودکی که دوچرخه می راند باید از کلاه ایمنی استفاده کند و هیچ استثنایی هم پذیرفته نیست. مطالعات فراوان ثابت کرده است که نقش کلاه ایمنی در کاهش آسیب های ناشی از ضربه ی وارده به سر در حوادث دوچرخه سواری بسیار مهم است. در مطالعه ی سیاتل مشخص شد که با گذاشتن کلاه ایمنی مناسب دوچرخه سواری خطر آسیب ناشی از ضربه ی وارده به سر به یک درصد تقلیل می یابد.

چگونه یک کلاه ایمنی مناسب انتخاب کنیم؟
۱- همزمان با آموزش دوچرخه سواری اصول استفاده از کلاه ایمنی را نیز به کودکان بیاموزید. کودک در صورت در خواست مداوم والدین برای استفاده از این وسیله نیاز به آن را درک کرده و از کلاه استفاده می کند.
۲- همیشه الگوی واقعی کودک خود باشید. شما و بچه های بزرگتر باید هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید. فشار همبازی ها ممکن است سبب سرخوردگی کودک از پوشیدن کلاه ایمنی شود. در مقابل فشار همبازی ها کودک را تشویق به استفاده از کلاه کنید.
۳- با کودک درباره ی ایمنی و نحوه ی پیشگیری از آسیب ها صحبت کنید. کودکی که میتواند دوچرخه براند معانی کلاماتی همچون ایمنی ، آسیب و درد را به خوبی درک می کند.
۴- کلاهی انتخاب کنید که اندازه ی سر کودک باشد و بند آن در زیر چانه ثابت شود. کلاه باید ثابت بوده و هنگام حرکت به جلو و عقب لیز نخورد. کلاه مناسب کلاهی است که دارای علامت استاندارد باشد.از کلاه هایی که برای ورزش های دیگر همچون چوگان ( هاکی ) یا تکواندو ساخته شده است استفاده نکنید. چون این کلاه ها برای زمان افتادن از دوچرخه کمکی نمیکند.
۵- همیشه قبل از استفاده از کلاه از سالم بودن آن مطمئن شوید و در صورت زمین افتادن یا ایجاد آسیب برای اطمینان از قابل استفاده بودن مجدد کلاه آن را به مغازه ی لوازم دوچرخه سواری نشان دهید.

ایمن بودن درست راندن
کودک همزمان با یادگیری اصول استفاده از کلاه ایمنی مقررات صحیح دوچرخه سواری را نیز باید بیاموزد.
۱- مراقبت یکی از والدین یا فرد دیگری از کودک ضروری است. وقتی به کودک دوچرخه سواری می آموزید نکات ایمنی کارهایی را که به هنگام افتادن باید انجام دهد و نحوه ی استفاده از کلاه ایمنی را نیز به او آموزش دهید. در ابتدا از چرخ های کمکی برای آموزش دوچرخه سواری کمک بگیرید و با پیشرفت کودک و راحت شدن او در هنگام دوچرخه سواری آنها را به تدریج بالاتر بیاورید.
۲- بهترین محل دوچرخه سواری پیست مخصوص دوچرخه سواری است. خیابان های خلوت هم مناسب است اما کوچه های سنگفرش و یا خیابان هایی که پر از دست انداز است و سطح ناهمواری دارد موجب افتادن کودک می شود و مکان مناسبی به شمار نمی رود.
۳- به کودک بیاموزید که در خیابان همیشه در مسیر حرکت خودروها و نه در خلاف جهت آنها حرکت کند.
۴- از آنجا که دوچرخه یک وسیله نقلیه است پیروی از تمام قوانین راهنمایی و رانندگی مانند چراغ های راهنما و تابلوی ایست و علائم راهنمایی ضروری است.
۵- کودکان پس از تاریکی هوا نباید دوچرخه سواری کنند.
۶- لازم است علائم گردش به سمت چپ و یا راست در خیابان به نوجوانان آموخته شود و آنها باید بیاموزند که پیش از پیچیدن حتما با دست علامت دهند.
۷- اندازه ی دوچرخه باید مناسب سن کودک باشد. کنترل دوچرخه ی خیلی بزرگ و راندن ایمنی آن برای کودک مشکل است. وقتی کودکی روی میله ی وسط دوچرخه می نشیند باید هر دو پایش با فاصله ی دو بند انگشت به زمین برسد و وقتی روی صندلی عقب می نشیند باید بتواند هر دو پایش را به زمین برساند.
۸- دوچرخه ای آماده ی راندن است که دارای آینه بوده و باد چرخ های آن مناسب باشد و ترمز هایش به خوبی کار کنند. در ابتدای فصل بهار و پس از اولین جلسه راندن دوچرخه ، بازبینی و تعمیر موارد فوق ضروری است.
۹- اگر شما جهت حمل و نقل از دوچرخه استفاده می کنید و کودکان را در صندلی پشت آن می نشانید رعایت نکات ایمنی زیر ضروری است :

  • پیچ و مهره های صندلی دوچرخه را در محل اتصال به پایه ها بررسی کنید.
  • پیش از محکم شدن صندلی به پایه ها کودک را روی آن ننشانید.
  • صندلی پشتی دوچرخه باید محافظ داشته باشد تا از برخورد پای کودک با پره های چرخ جلوگیری کند.
  • صندلی پشتی باید کمربند داشته باشد تا بتوان با آن کودک را بست به گونه ای که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.
  • صندلی عقب دوچرخه برای حفاظت از بچه باید پشتی داشته باشد.
  • کودکی که روی صندلی عقب دوچرخه می نشیند حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کند. هرگز بچه های زیر سن ۹ ماه را با دوچرخه جا به جا نکنید زیرا قدرت عضلات آنها به حدی نیست که توان استفاده از کلاه ایمنی را داشته باشد و یا فشار ناشی از ایستادن یا شتابهای ناگهانی را تحمل کنند.
    دوچرخه سواری تجربه ای لذت بخش است اما متاسفانه با همه ی تاکیدی که بر لذت این ورزش می شود دوچرخه سواران به استفاده از کلاه ایمنی و رعایت نکات صحیح راندن توجه چندانی نمیکنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما