دسامبر 15
بازدید : 980
نظرات : بدون دیدگاه
فرزند اقتصادی بار بیاورید

علی کودک ۱۱ ساله ای است که موقع خرید هیچ وقت بیش از نیازش چیزی طلب نمی کند، هر وقت لباسش پاره می شود به مادرش می گوید که آن را بدوزد تا دوباره از آن استفاده کند. علی در روز هیچ وقت چراغ های خانه را روشن نمی کند و هروقت به خانه دیگران […]

علی کودک ۱۱ ساله ای است که موقع خرید هیچ وقت بیش از نیازش چیزی طلب نمی کند، هر وقت لباسش پاره می شود به مادرش می گوید که آن را بدوزد تا دوباره از آن استفاده کند. علی در روز هیچ وقت چراغ های خانه را روشن نمی کند و هروقت به خانه دیگران برود به آن ها نیز تذکر می دهد که چراغ های اضافی را خاموش کنند.
علی اهمیت پس انداز را می داند و می داند که پدرش با چه زحمتی پول به دست می آورد و هیچ وقت بیهوده پول هایش را خرج نمی کند. همچنین همیشه از وسایلش مراقبت می کند چون می داند اگر وسایلش خراب شود، فرصت به دست آوردن چیزهای دیگر را از دست می دهد و مفهوم هزینه-فرصت را به خوبی می شناسد. او می گوید این کارها را از پدر و مادر خود یاد گرفته و پدر و مادرش در موقعیت های مختلف به او درس زندگی اقتصادی داده اند. اگر شما هم می خواهید فرزند اقتصادی بار بیاورید، این مطلب را از دست ندهید:

آموزش قناعت در محیط خانواده
برای اینکه فرزندتان در آینده حریص نباشد و قانع بار بیاید، لازم است که از کودکی به او قناعت را آموزش دهید؛ بهترین راه برای آموزش قناعت این است که خودتان الگوی خوبی باشید و قناعت را سرلوحه زندگی تان قرار دهید. مثلاً می توانید هنگامی که لباس تان پاره می شود، به جای اینکه آن را دور بیندازید، لباس تان را بدوزید و به دلبند تان توضیح دهید که با این کار به گونه ای جلوی اسراف را می گیرید. همچنین می توانید موقع غذا خوردن برای او مقدار مشخصی غذا بکشید و بگویید که اگر بیش از نیاز غذا بکشید موجب اسراف می شود. علاوه براین می توانید هنگامی که به خرید می روید بیش از نیاز یا طبق مُد خرید نکنید تا فرزندتان از رفتار شما قناعت و طمع نکردن را بیاموزد.

آموزش صرفه جویی به فرزندان
به دلیل اینکه منابع و امکانات محدود هستند، پس باید از این منابع محدود به بهترین شکل استفاده کنیم و آن را هدر ندهیم. بنابراین باید از سنین کم به فرزندان خود صرفه جویی را آموزش دهیم تا در آن ها نهادینه شود و این منابع محدود بیهوده تلف نشود. ساده ترین و مهم ترین نوع صرفه جویی که می توانید به دلبندتان یاد دهید، صرفه جویی در منابع انرژی مثل آب، برق و گاز است و دلبندتان باید این کار را در رفتار شما نیز مشاهده کند تا در او نهادینه شود. همچنین می توانید برای آموزش صرفه جویی به کودکان کوچک تر هنگامی که نقاشی می کشند بگویید که از همه قسمت های برگه نقاشی استفاده کنند و آن را خالی رها نکنند.

آموزش پس انداز بلند مدت
برای اینکه دلبندتان بتواند برای مدت طولانی پول هایش را پس انداز کند و انگیزه داشته باشد، می توانید وسایل گران قیمتی مثل اسکیت، دوچرخه، موبایل و…. را که او دوست دارد برایش هدف قرار دهید و فرزندتان را تشویق کنید که برای رسیدن به آن وسیله پول هایش را پس انداز کند. سعی کنید خودتان نیز همیشه مقداری از درآمدتان را جلوی چشم فرزندتان پس انداز کنید تا با الگوبرداری از رفتار شما، بهتر بتواند پس انداز کند و با اهمیت آن آشنا شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما