دسامبر 18
بازدید : 1227
نظرات : بدون دیدگاه
نحوه صحیح آموزش جنسی به کودکان

آموزش مسائل جنسی به کودک ، نحوه برخورد بزرگترها و مسائل مرتبط با سیر تکامل جنسی کودکان همواره یکی از دغدغه های مهم والدین بوده است. در این مطلب به طور کامل به این موضوعات خواهیم پرداخت.وضعیت فرزندتان را برای دیدن نشانه های آمادگی آن ها برای آموزش جنسی رصد کنید. زمان کوتاهی را صرف […]

آموزش مسائل جنسی به کودک ، نحوه برخورد بزرگترها و مسائل مرتبط با سیر تکامل جنسی کودکان همواره یکی از دغدغه های مهم والدین بوده است. در این مطلب به طور کامل به این موضوعات خواهیم پرداخت.
وضعیت فرزندتان را برای دیدن نشانه های آمادگی آن ها برای آموزش جنسی رصد کنید. زمان کوتاهی را صرف پاسخ دادن به هر کدام از سوالات جنسی کودک تان کنید. بگذارید سوالات جنسی کودک پیش برنده بحث باشد، اما فرزندتان را با اطلاعات بیش از حد درگیر نکنید. پاسخهای ساده ارائه دهید و در نهایت مساله مربوط به لمس مناسب در مقابل نامناسب را به آنها گوشزد کنید تا کودک شما یاد بگیرد که چگونه برای حریم شخصی خود و دیگران احترام قائل شود.
به آنها توضیح دهید که بخش های خاص بدن ما خصوصی هستند. همچنین اینکه بدن شما متعلق به شماست و می توانید به درخواست هر کسی برای لمس آن “نه” بگویید. همچنین شما باید آنها را نسبت به مسائل ایمنی مطلع کنید. کودکان ممکن است مداد، چوب یا اشیاء دیگر را در حفره های طبیعی بدن وارد کرده و باعث ایجاد آسیب شوند.
به آنچه کودک در تلویزیون می بیند دقت کنید. علاقه بیش از حد به موضوعات جنسی و یا تکرار زیاد بازی های جنسی ممکن است نشانه ای هشدار دهنده از وجود مشکلاتی دیگر باشد.

آموزش مسائل جنسی به کودک زیر ۴ سال
اطلاعات اولیه ای که باید به کودکان کمتر از ۴ سال بدهید
– پسران و دختران متفاوت هستند.
– استفاده از کلماتی مثل عضو خصوصی به جای نام دقیق قسمت های فوق در بدن پسران و دختران.
– گفتن اینکه نوزادان از مادران به دنیا می آیند.
– تبیین قوانین مربوط به حریم شخصی (به عنوان مثال، پوشیده نگاه داشتن بخش خصوصی و عدم لمس قسمتهای خصوصی کودکان دیگر)
– دادن پاسخ های ساده به سوالات و کنجکاویهای آنها.
گوشزد نکات ایمنی برای کودکان کمتر از ۴ سال
– بدن شما به خودتان تعلق دارد.
– هر کس حق دارد که به درخواست لمس بدنش پاسخ “نه” بدهد.
– هیچکس چه یک کودک و چه یک فرد بالغ حق ندارد قسمتهای خصوصی بدن شما را لمس کند.
– گفتن تفاوت بین لمس “خوب” که آرامش بخش، دلپذیر و خوشایند است با “لمس بد” که استرس زا، ناراحت کننده و ناخواسته است.
– وقتی که بزرگترها از شما چیزهای اشتباهی مانند لمس قسمتهای خصوصی و سپس پنهان کردن از پدر و مادرتان را می خواهند، باید بگویید “نه”.
– بین “سورپرایز” که مانند گرفتن یک هدیه به زودی در آینده مشخص خواهد شد و “راز” که چیزی است که شما هرگز نباید بگویید، تفاوت وجود دارد. تاکید کنید که هرگز نباید یک راز داشته و چیزی را از پدر و مادرتان پنهان کنید.
– اینکه در موقعیتهای خاص و زمانیکه با درخواست بد کسی مواجه شدند با چه کسی صحبت کرده و موضوع را به او اطلاع دهند.

حیا
حیا برای دختران در ۴ تا ۶ سالگی و برای پسران در ۵ تا ۸ سالگی معضل مهمی به شمار می رود. در مورد کودکانی که خواهر یا برادر بزرگتر دارند این سنین می توانند پایینتر باشند. پس از سن ۴ یا ۵ سالگی کودک فعالیت و کنجکاوی جنسی خود را پنهان نموده و برای صحبت کردن با یک بزرگسال در رابطه با این موارد خجالت می کشد. او به نوعی فهمیده است که صحبت های جنسی ناخوشایند است.
هنگامی که کودکان شروع به مدرسه رفتن می کنند، رفتارهای جنسی به شدت کاهش می یابد و فعالیتی که رخ می دهد مخفی است. ممکن است به علت ساختار و سازماندهی بزرگتر مدرسه، توجه کودک بیشتر به کارهای مدرسه و نگرانی از جا ماندن از آنها متمرکز باشد.
وقتی کودکان در حین بازیهای جنسی دیده می شوند، ممکن است احساس شرم کرده و از حس تحقیر عمومی رنج ببرند.
آنها به زودی پس از ورود به مدرسه می فهمند که باید به طور جداگانه (مردانه و زنانه) به توالت رفته و لباسهایشان را در تنهایی در آورند و بپوشند.
و در سنین کلاس چهارم و پنجم، اگر لباس زیرشان نمایان شود احساس شرم می کنند.

آموزش مسائل جنسی به کودک ۴ تا ۶ سال
اطلاعات اولیه ای که باید به کودکان ۴ تا ۶ ساله بدهید
– بدنهای پسران و دختران وقتی که بزرگتر می شوند تغییر می کنند.
– توضیحات ساده درباره نحوه رشد نوزادان در بدن مادران و روند تولد.
– قوانین مربوط به حریم شخصی به عنوان مثال پوشاندن عضوهای خصوصی و لمس نکردن قسمت های خصوصی کودکان دیگر.
– لمس کردن قسمت خصوصی خودتان توسط خودتان مانعی ندارد، اما باید در تنهایی انجام شود.
– پاسخ ساده به تمام سوالات مربوط به کارکرد اعضای بدن.
– سوءاستفاده جنسی زمانی است که کسی به عضو خصوصی شما دست بزند یا از شما بخواهد قسمت خصوصی او را لمس کنید.
– این کار حتی برای افرادی که می شناسید سوء استفاده جنسی است.
– سوء استفاده جنسی هرگز تقصیر کودک نیست.
– اگر یک غریبه تلاش کرد تا شما را با خود به خانه یا جای خلوت ببرد، دویده و دور شوید و به پدر و مادر، معلم، همسایه، افسر پلیس یا سایر بزرگسالان معتمد اطلاع دهید.
– اینکه در موقعیتهای خاص و زمانیکه با درخواست بد کسی مواجه شدند با چه کسی صحبت کرده و موضوع را به او اطلاع دهند.
مرور موارد کلی که باید گوشزد کنید
– هیچکس نمی تواند از تو توقع داشته باشد تا چیزی را به پدر و مادرت نگویی.
– هیچ چیز آنقدر بد نیست که آدم نتواند به پدر و مادرش بگوید.
– اگر کسی لمست کرد و حس خوبی نداشتی حتماً به یک بزرگتر رازت را بگو.
– اگر به اولین کسی که رازت را گفتی باور نکرد به دیگری بگو.
– تو می توانی به پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، معلم و مدیر مدرسه اطمینان کنی.
– هر وقت خواستی از پدر و مادرت جدا شوی و جایی بروی حتماً قبلش اجازه بگیر.
– اگر کسی خواست چیزی به تو بدهد از پدر و مادرت اجازه بگیر و اگر آنها پیش تو نبودند بگو “نه”.
– سوءاستفاده جنسی و لمس شدن ناخوشایند، هیچگاه گناه کودکان نیست.
– سوءاستفاده جنسی همواره به شکل تجاوز نیست، لمس کودک و یا اینکه از او خواسته شود برای دیگری این کار را انجام دهد نیز از مصادیق این مساله است.
– وقتی کسی تو را لمس می کند فقط زمانی این اجازه را بده که حس خوبی داشته باشی مانند بغل کردن و دست دادن.
– در احساس بد بدن عرق کرده، لرزش دارد و قلب تند تند می زند. این حالت را به پدر و مادرت اطلاع بده.
در این سن کودک درک می کند که اندام جنسی اش چیزی است که تغییر نمی کند. او ممکن است هنوز بازی جنسی یا دکتر بازی کند (من مال خودم را به تو نشان خواهم داد اگر تو هم نشان دهی و غیره …). هنوز هم در مورد توالت کنجکاو است و می داند که نگاه کردن به بدن و لمس اندام تناسلی چیزهایی است که مردم به صورت خصوصی انجام می دهند و هنوز در مورد بارداری و نحوه تولدش کنجکاو است.
به لحاظ رفتارهای جنسی هنگامی که کودک حدوداً ۶ ساله است، یک دوره خلأ شروع می شود که در آن در خفا ممکن است لمس آلت تناسلی و تلاش برای برهنه دیدن دیگران وجود داشته باشد. تقلید رفتارهایی مانند بوسیدن یا گرفتن دستها از خصائص این مقطع است. صحبت کردن در مورد اعضای خصوصی و استفاده از کلمات خاص در این حوزه حتی زمانی که آنها معنی اش را نیز درک نمی کنند در این مقطع اتفاق می افتد.
کودکان در این سنین از تفاوت های جنسیتی بیشتر آگاه هستند و حتی با وجود جنس مخالف تمایل به انتخاب دوستان همجنس دارند. ممکن است از والد ناهمجنس خود دورتر شده و به والد همجنس خود نزدیکتر شوند. کودکان به ویژه دختران در این سن آگاهی بیشتری نسبت به هنجارهای اجتماعی مربوط به جنسیت، برهنگی، حریم خصوصی، استحمام و لباس پوشیدن نشان می دهند.
در این مقطع کودکان ممکن است ایده های جدیدی درباره جنسیت ارائه دهند و اغلب درصد استفاده خود را از کلمات جنسی و ناخوشایند به منظور امتحان واکنش والدین افزایش می دهند. اکنون آنها بیشتر علاقه مند به مواردی هستند که در رابطه با مرد بودن یا زن بودن است و در سوالاتشان محتاط تر می شوند.

آموزش مسائل جنسی به کودک ۶ تا ۱۱ سال
انتخاب دوستان همجنس و فاصله گرفتن از جنس مخالف در این مقطع بارزتر می شود. بازی جنسی در میان خواهران و برادران نیز انجام می شود.
عمدتاً لمس کردن قسمت خصوصی در این مقطع در حریم خصوصی و به طور هدفدار انجام می شود و انجام بازی های جنسی نیز با همسالان هدفدارتر است. تلاش برای برهنه دیدن دیگران با هوشیاری انجام می شود و مشاهده یا گوش دادن به محتواهای جنسی در رسانه هایی مانند تلویزیون، فیلم، بازی، اینترنت، رادیو و غیره آغاز می شود.
حریم خصوصی بیشتر رعایت می شود، به عنوان مثال نمی خواهند در مقابل افراد دیگر لباس عوض کنند و تمایلی به صحبت در مورد مسائل جنسی با بزرگسالان ندارند. آغاز جذابیت جنسی و علاقه به همسالان نیز از همین زمان کلید می خورد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما