دسامبر 29
بازدید : 1068
نظرات : بدون دیدگاه
وقت گذراندن با نوجوان

نوجوانان به زمانی نیاز دارند تا به علایق خود بپردازند، با دوستانشان وقت بگذرانند یا به تنهایی کمی استراحت کنند. اگر شما و فرزند نوجوانتان بتوانید زمان آزادی را پیدا کنید تا با هم فعالیت های مختلفی را انجام دهید، می توانید رابطه ی بینتان را مستحکم تر کنید. و در گذران اوقات فراغت نوجوانان […]

نوجوانان به زمانی نیاز دارند تا به علایق خود بپردازند، با دوستانشان وقت بگذرانند یا به تنهایی کمی استراحت کنند. اگر شما و فرزند نوجوانتان بتوانید زمان آزادی را پیدا کنید تا با هم فعالیت های مختلفی را انجام دهید، می توانید رابطه ی بینتان را مستحکم تر کنید. و در گذران اوقات فراغت نوجوانان با آنها بیشتر همراه باشید.

اوقات فراغت نوجوانان چگونه سپری می شود؟

تمام نوجوانان با یکدیگر تفاوت دارند. اما اکثر آن ها تمایل دارند اوقات فراغتشان را صرف خرید کردن، مهمانی رفتن، با دوستان وقت گذراندن، بازی های کامپیوتری و گشتن در شبکه های مجازی، پیام دادن، فیلم دیدن، کتاب خواندن و رفتن به پارک کنند.

همچنین نوجوانان بخش زیادی از زمان آزاد خود را به فعالیت های فوق برنامه مانند هنر یا ورزش اختصاص می دهند. این باعث شده تا زمان آزاد برنامه ریزی نشده، احساس بدی به آن ها بدهد.

اوقات فراغت نوجوانان به همراه والدین و خانواده

یکی از لذت های دوران نوجوانی، کشف نقاط مشترک بین شما و فرزند نوجوانتان است. یا حتی پدیده های جدیدی که امکان دارد نوجوانتان آن ها را به شما بشناساند. با گذراندن اوقات فراغت نوجوانان به همراه آنها، به او نزدیک تر خواهید شد.

فعالیت هایی با شما

انجام فعالیتی به همراه یک یا هر دوی والدین، می تواند برای نوجوان یک هدیه باشد. مخصوصا اگر یک خانواده ی پر جمعیت داشت باشید. دیدن گاه و بی گاه یک فیلم، یا صرف یک وعده ی غذایی یا یک نوشیدنی در یک کافه، بعد از انجام فعالیت های دیگر، می تواند به آن ها احساس خاص بودن بدهد. می توانید با هم به دیدن یک کنسرت بروید، غذایی با هم بپزید، یا با هم روی یک پروژه کار کنید. برای مثال می توانید دکور اتاق فرزندتان را با هم عوض کنید. تنها این مهم است که چه چیزی نظر شما و فرزندتان را جلب می کند.

امکان دارد این فعالیت ها به طور ناگهانی و بدون برنامه ریزی اتفاق نیافتد. شما می بایست در ابتدا آن ها را با فرزندتان به اشتراک بگذارید و با یکدیگر برنامه بریزید که زمانی را با هم سپری کنید.

اگر وقت گذراندن با شما برای فرزندتان تازگی دارد، امکان دارد در ابتدا کمی نیاز به قانع شدن داشته باشد. اگر این مورد برای شما مشکل ساز شد، می توانید یکی دو نفر از دوستان فرزندتان را هم دعوت کنید تا با شما همراه شوند. اگر به طور روتین با فرزندتان وقت بگذرانید، به احتمال زیاد فرزندتان مشتاق تر خواهد شد. پس به تلاش ادامه دهید. امکان دارد قبل از پیدا کردن فعالیت مناسب، نیاز باشد تا چند فعالیت مختلف را امتحان کنیم.

“ خرید فعالیت مورد علاقه ی من و دخترم است. بعد از آن خود را به یک قهوه یا آب میوه دعوت می کنیم و فقط حرف می زنیم. امکان دارد انجام این کار ها با دخترم کمی عجیب به نظر برسد، ام من از آن لذت می برم.”
– سارا، مادر یک دختر ۱۶ ساله
– فعالیت هایی یرای کل خانواده.
– اگر شما صاحب یک نوجوان و کودکان جوان تر هستید، می توانید یک جلسه ی همفکری برگزار کنید تا در آن همه پیشنهاداتی برای انجام فعالیت های دست جمعی بدهند. می توانید چند لیست به عنوان فعالیت هایی که می توان به طور دسته جمعی انجام داد و فعالیت هایی که تنها بخشی از خانواده از آن لذت می برند، تهیه کنید.

برخی از فعالیت هایی که کل خانواده می توانند با هم انجام دهند به شرح زیر است:
– دیدن یک فیلم مناسب برای تمام اعضای خانواده
– برگزاری پیکنیک
– ورزش های دسته جمعی مانند فوتبال در پارک دم خانه
– برگزاری یک شام که در آن غذای مورد علاقه ی هر کدام از اعضای خانواده درست شده
– مسافرت
– دوچرخه سواری یا پیاده روی در طبیعت
پدر یک پسر ۱۴ ساله: “ ما جمعه ها به ‌پارک می رویم تا کمی توپ بازی کنیم. فراموش کرده بودم که دویدن دور پارک چقدر می تواند لذت بخش باشد.”

اوقات فراغت نوجوانان به همراه دوستان

به طور قطع فرزندتان به گذراندن وقت همراه دوستانش تمایل دارد. اگر چند قانون را به همراه فرزندتان در باره ی زمان بیرون ماندن و نکات امنیتی وضع کنید، خیال هر دوی شما راحت تر خواهد بود.

در اینجا چند مورد آورده ایم که هنگامی که شما به همراه فرزندتان درباره ی اوقات فراغت نوجوانان و زمانی که با دوستانش می گذراند بحث می کنید، می توانید آن ها را در نظر بگیرید:

اطلاعات

چقدر نیاز دارید درباره ی مکانی که فرزندتان می رود و افرادی را که ملاقات می کند اطلاعات داشته باشید؟ فرزندتان چه جزئیاتی را می تواند پیش خودش نگه دارد؟ آیا می تواند در صورت تعدیض برنامه اش با شما تماس بگیرد؟ آیا هنگامی که بیرون است موبایل خود را روشن در دست دارد؟

مشکلی ندارد که بخواهید حواستان را به فرزندتان جلب کنید، اما تنها تا زمانی که این کار را برای اطمینان از سلامتی او انجام می دهید. با بزرگ تر شدن فرزندتان، می توانید نقش خود و برسی هایتان را در فعالیت هایش کمتر کنید. در این زمان می توانید وقت بیشتری برای اوقات فراغت نوجوانان بگذارید.

در دسترس بودن

شما می توانید به این فکر کنید که تا چه حد می توانید برای رفت و آمد فرزندتان در دسترس باشید. آیا می توانید با ماشین فرزندتان را به جایی که می خواهد برود ببرید؟ آیا در یک مورد اضطراری در دسترس هستید؟ آیا به دوستان فرزندتان پیشنهاد می دهید که آن ها را هم به مقصدشان برسانید؟ آیا از فرزند خود انتظار دارید که همواره از حمل و نقل عمومی استفاده کند مگر اینکه واقعا در وضعیت بدی قرار داشته باشد؟

شاید این فکر که شما تاکسی فرزندتان هستید کمی آزار دهنده باشد، اما این کار به شما اطمینان می دهد که فرزندتان در راهی امن سفر می کند. همچنین با این کار می توانید دوستانش را هم بشناسید.

خانه ای پذیرنده

با تلاش برای شناخت دوستان فرزندتان، به او نشان می دهید که اهمیت دوستی هایش را درک می کنید.
یک راه برای این کار، این است که دوستان فرزندتان را به گذراندن شب در خانه ی شما و پیش فرزندتان دعوت کنید. می توانید میزان پذیرا بودن خانه ی خود را تعیین کنید. آیا حد و حدود خاصی برای زمان بندی در خانه ی شما وجود دارد؟ آیا خوراکی و نوشیدنی و میان وعده هایی را آماده خواهید کرد؟ آیا فرزندتان برای دعوت از دوستانش می بایست مسئولیت های خاصی را بر عهده بگیرد؟ برای مثال، بعد از رفتن مهمان ها آشپز خانه یا مهمان خانه را مرتب کند.

پول

احتمالا فرزندتان متوجه این مورد خواهد شد که برخی از فعالیت هایی که برایش لذت بخش هستند، هزینه برند. می توانید درباره ی فعالیت هایی که حاضرید هزینه ی آن را پرداخت کنید و میزانی که حاضر به پرداخت آن هستید، با فرزندتان صحبت کنید. هم چنین می توانید با او درباره ی پول تو جیبی اش هم بحث کنید. به این مورد اشاره کنید که چه میزانی در خانواده ی شما میزان کافی محسوب می شود. آیا با انجام برخی کار ها می توان پول بیشتری در آورد؟

اوقات فراغتی که به تنهایی آن را می گذرانند

گاهی فرزندتان می خواهد زمانی را تنها با خود بگذراند و کار به خصوصی را انجام ندهد. امکان دارد زمانی متوجه این پدیده شوید که فرزندتان زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص می دهد. این کار تا حدی به شارژ کردن باتری های روانی اش بستگی دارد. داشتن زمان تنهایی موردی ندارد، به شرطی که بیش از حد نباشد و همراه با گذراندن وقت با دوستان و خانواده باشد.

همچنین کاملا طبیعی است اگر حوصله ی فرزندتان گاهی سر برود. این حس باعث می شود تا فرزندتان فعالیتی جدید و خلاق برای پر کردن زمان بی کاری اش پیدا کند.

زمانی که وسایل الکترونیکی اختصاص می یابد

امکان دارد فرزندتان بخشی از زمان خود را به دیدن تلویزیون و فیلم در تبلت ها و لپ تاپ ها یا بازی کردن بازی های ویدئویی یا کار با موبایلش اختصاص بدهد. زمان درست استفاده از وسایل الکترونیکی به استفاده از برنامه های با کیفیت و مفید و داشتن عادت های درست در زمینه ی استفاده از این ابزارهاست. همچنین یه معنای تعیین کردن حد و زمان مشخصی برای استفاده از این ابزار ها در طی روز نیز هست. اگر درباره زمانی که فرزندتان می تواند در طول هفته و آخر هفته ها به این وسایل اختصاص دهد با او بحث کنید، مهارت های زمانبندی در فرزندتان افزایش می یابد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما