ژانویه 1
بازدید : 907
نظرات : بدون دیدگاه
بازی و اعتماد به نفس

یکی از فعالیت‌هایی که باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود بازی است. بازی تعاملی است که کمک می‌کند کودکان خصوصیات مثبت را بشناسند و به آنها فرصت می‌دهد که درباره خودشان چیزهای مثبت بشنوند. اگر میخواهید با بازی اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید بهتر است این مقاله فرزندپرتال را تا انتها بخوانید. چطور […]

یکی از فعالیت‌هایی که باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود بازی است. بازی تعاملی است که کمک می‌کند کودکان خصوصیات مثبت را بشناسند و به آنها فرصت می‌دهد که درباره خودشان چیزهای مثبت بشنوند. اگر میخواهید با بازی اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید بهتر است این مقاله فرزندپرتال را تا انتها بخوانید.

چطور بازی اعتماد به نفس کودک را بالا می‌برد؟

اعتماد به نفس تنها از راه پیروزی و موفقیت به دست نمی‌آید. در حقیقت آموزش کودک برای یادگیری زندگی همراه با شکست می‌تواند سنگ بنای هوش هیجانی او باشد و به طور مثبت اعتماد به نفس را در ارزش‌های شخصی او ایجاد کند.
تعریف شنیدن و تعریف کردن بدون شک برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک مهم است. انجام این کار باعث تقویت اعتماد به نفس در کودک می‌شود و به او کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را درک کند.

۱. بازی تعریف کردن از یکدیگر

تعریف کردن اولین بازی برای تقویت اعتماد به نفس کودک اسبت چون باعث می‌شود کودک درباره خود و دیگران فکر کند. این نشان می‌دهد که دوست داشته شدن می‌تواند چقدر مهم باشد و ارزش فرد به تحقق انتظارات دیگران وابسته نیست.
این بازی ساده می‌تواند با افراد در هر سنی باشد. تمام آنچه شما نیاز دارید، خودتان، فرزندتان و سایر افرادی است که در بازی شرکت می‌کنند. در این بازی کافی است یک ویژگی مثبت از دیگران را تعریف کنید و نظر دیگران را بدانید. کودک در این وضعیت به خوبی به تعریف دیگران درباره خودش فکر می‎‌کند و حس مثبتی در خود پیدا می‎کند.


چه چیزی نیاز دارید:

  • فضای بازی می‌تواند سرپوشیده یا باز باشد اما بهتر است به اندازه کافی بزرگ باشد تا همه بازیکنان در آن جا شوند.
  • توپ‌های نرم و سبک به اندازه‌های مختلف

چطور بازی کنید

  • بازیکنان را در یک حلقه جمع کنید.
  • بازیکنان در نوبتشان یک توپ را به بازیکنی دیگر در حلقه می‌اندازند. در هر بار چرخش توپ، بازیکنی که توپ به او رسیده یک تعریف از بازیکنی که توپ را به سمت او پرتاب کرده می‌کند.
  • بازیکن دریافت کننده توپ، سپس آن را به شخص دیگری پرتاب می‌کند و یک تعریف از فرد دریافت کننده توپ، میگیرد.
  • در پایان بازی وقت بگذارید و از بازیکنان بپرسید سخت‌ترین، آسان‌ترین و جالب‌ترین جنبه‌های بازی کدام است.

نکته مهم برای بزرگسالانبه عنوان بزرگسالی که با فرزند خود بازی می‌کند، سعی کنید تعریف‌هایتان واقعا با شخصیت فرزندتان مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر او نمیتواند یک کلمه را به درستی هجا کند، او را ستایش نکنید. بچه‌ها می‌توانند تفاوت بین ستایش نادرست و واقعی را بفهمند و این می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

بازی را خانوادگی کنید
یکی از مزایای این بازی این است که می‌توانید قوانین و روش خود را به آن اضافه کنید. شاید بتوانید دور دیگری به بازی اضافه کنید که در آن کودکان مجبور باشند یک تعریف هم از خودشان ارائه کنند.

۲. بازی دست چپ اول

این بازی سرگرم کننده کودک را به تسلط بر یک کار ساده با استفاده از دست غیرغالب کمک می‌کند. آنها قدرت خودت را در انجام وظایف با دست غیرغالب می‌بیند و می‌آموزد که چطور میتوان با تمرین توانایی خود را بهبود بخشید.

چه چیزی نیاز دارید:

  • به یک کرنومتر یا یک تایمر در تلفن هوشمند نیاز دارید.

چطور بازی کنید

  • یک کار را با یک شروع و پایان مشخص انتخاب کنید. بچه‌های کوچکتر میتوانند یک کار خانه مانند چیدن میز و پر کردن لیوان آب یا درست کردن ساندویچ را انجام دهند و بچه‌های بزرگتر هم می‌توانند نقاشی کردن، نوشتن نامه با دست چپ یا شستن ظروف را امتحان کنند.

نکته مهم برای بزرگسالان

از کودک بخواهید در حالی که وقت را نگه داشته‌اید با دست غالب و سپس با دست غیرغالب انجام دهد. او را ترغیب کنید تا زمان رسیدن دست غیرغالب به دست غالب تلاش کند.

۳. مجله دستاورد روزانه بسازید

هر کودکی روزهایی دارد که در آن احساس خوب دارد و روزهایی دارد که نمی‌تواند حس خوب داشته باشد. یک مجله موفقیت روزانه برای او بسازید. از او بخواهید یک مجله خالی بسازد و هر شب یک تا پنج نکته مثبت درباره خود به آن اضافه کنند. یک خواهر یا برادر بزرگتر می‌تواند در نوشتن این موارد کمک کند. این مجله راه مناسبی برای دستاوردهایی است که در زندگی به دست می‌آورند. این مجموعه از شناخت به بچه‌ها امکان میدهد که هنگام احساس کمبود به سرعت نقاط قوتشان را یادآوری کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما