ژانویه 5
بازدید : 2106
نظرات : بدون دیدگاه
مربی مهدکودک چه کسی است؟

شغلی که نیازمند کلی صبر، حوصله و یک اعصاب پولادین است. حالا که اسم مهدکودک آمد، احتمالا متوجه شده اید طی چند سال گذشته چقدر مهدکودک زیاد شده است چرا که حتی در مسیر خانه تا محل کار خودتان چندین مهدکودک می بینید. تعیین مدل زندگی خانواده ها در ده، پانزده سال گذشته باعث شده […]

شغلی که نیازمند کلی صبر، حوصله و یک اعصاب پولادین است. حالا که اسم مهدکودک آمد، احتمالا متوجه شده اید طی چند سال گذشته چقدر مهدکودک زیاد شده است چرا که حتی در مسیر خانه تا محل کار خودتان چندین مهدکودک می بینید. تعیین مدل زندگی خانواده ها در ده، پانزده سال گذشته باعث شده تا نیاز به مهدکودک افزایش پیدا کند و به همین دلیل مهدهای کودک نیز دائما نیازمند مربیان موردنظر هستند.

مربی مهدکودک چه کسی است؟
جواب دادن به این سوال کمی سخت و کمی آسان است. اغلب مربیان مهدهای کودک حداقل در ایران خانم ها هستند اما سوال اینجاست که آیا مربی مهدکودک نیازمند تخصص است؟ احتمالا نام رشته دانشگاهی علوم تربیتی به گوشتان خورده است.
این رشته گرایشی تحت عنوان «دبستان و پیش دبستان» دارد که فارغ التحصیلان این رشته کارشناسانی می شوند که می بایست توانایی ها و آموخته های خودشان را در مهدهای کودک اجرا کنند اما متاسفانه در کمتر مهدی دیده می شود که این کارشناسان مرتبط حضور داشته باشند.

کاری تقریبا سخت
سر و کله زدن با یک بچه خردسال آن هم از مدل لوس و بهانه گیرش کاری بسیار مشکل است. حالا تصور کنید فردی بخواهد همزمان با ده، پانزده بچه سر و کار داشته باشد. یکی گرسنه اش است، یکی مادرش را می خواهد، آن یکی بی خود و بی جهت گریه می کند و…
یک مربی مهد کودک گاهی اوقات چنین وضعیتی پیدا می کند و باید تلاش کند تا وضعیت را آرام کند و به همه بچه ها رسیدگی کند، هر چند که این مسائل برای بعضی مربیان کاملا عادی است و می گذارند تا بچه آن قدر گریه کند تا خسته شود!

تقسیم کار
در یک مهد کودک به نسبت تعداد خردسالان و تعداد مربیان کار تقسیم بندی می شود. مثلا کودکان شیرخوار رسیدگی خاص خودشان را دارند و کودکان پیش دبستان نیز آموزش های ویژه ای می طلبند و به همین دلیل مربیان باید توانمندی های ویژه ای داشته باشند.
مثلا مربی پیش دبستانی ها می بایست بچه ها را آماده کند تا سال آینده بدون ترس و با علاقه وارد دبستان شوند و در طی سال به آنها آموزش های مختلفی چون شعرخوانی و نقاشی می دهد. اما یک مربی مهد برای شیرخوارها وظایف دیگری دارد که بیشتر مراقبت از آنهاست و وظیفه آموزش ندارد.

تجهیزات بسیار مهم است
در یک مهدکودک علاوه بر وجود مربیان کارآموخته داشتن تجهیزات و امکانات متفاوت و متنوع نیز بسیار مهم است، چرا که مربی مهد بدون داشتن امکانات آنقدرها که باید نمی تواند در کارش موفق باشد، مربی مهد به تنهایی باید صبور و باحوصله باشد در عین حال توانایی های متفاوت شخصی داشته باشد. مثلا ساخت وسایل سرگرمی، قصه تعریف کردن، ایجاد فضای شاد و پر از خنده و… اما وجود امکانات و تجهیزات آموزش مربی مهد را بسیار موفق تر می کند.

بسیاری از مهدهای ما حتی در تهران از داشتن امکانات بسیار محروم هستند و اغلب ساختمانی را با تغییر کاربری و کشیدن تعدادی نقاشی کودکانه تبدیل به مهد کرده اند. چنین محل هایی نه تنها برای بچه ها جالب نیستند بلکه اغلب خسته کننده هستند و خانواده ها از روی ناچاری فرزندانشان را به آنجا می سپارند. یک مهد کودک مجهز با داشتن امکانات گسترده زمینه رشد و شکوفایی خلاقیت های کودکان را فراهم می کند.

از روی ناچاری
وقتی همه چیز مثل هم می شود مهدهای کودک هم می توانند خیلی جذاب و دوست داشتنی و موفق نباشند و به همین دلیل و دلایل دیگر است که اغلب مربیان مهدهای کودک نیز با دریافت حقوق ناچیزی قبول می کنند تا در آنجا کار کنند.

البته ناگفته نماند
در همین شهر خودمان مهدکودک هایی نیز وجود دارند که بسیار حرفه ای و متفاوت کار می کنند و آموزش های فراوانی چون موسیقی، نقاشی، زبان و… به بچه ها داده می شود. البته پول خوبی هم از خانواده ها می گیرند.
به هر حال یک مربی مهد کودک می تواند با افزایش توانمندی های خودش درآمد بیشتری کسب کند و به جای کار در یک مهدکودک غیرحرفه ای سراغ فعال ترهایشان برود.

نکته آخر اینکه:
یک مربی کودکان می تواند به جای کار در مهد از کودکان در منازل مراقبت کند که البته این روش مسائل و مشکلات خاص خودش را نیز دارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما