ژانویه 7
بازدید : 669
نظرات : بدون دیدگاه
هوش چندگانه و تقویت آن

تقویت هوش کودکان یکی از مهم‌ترین مواردی است که فکر والدین را به خودش مشغول می‌کند. صحبت از هوش که می‌شود اغلب یک مفهوم کلی به ذهن می‌رسد، اما نظر هاوارد گاردنر، روانشناس، تعریف هوش چیزی ورای مفاهیم کلی است؛ گاردنر به «هوش‌ چندگانه» معتقد است. با توجه به نظریه هوش چندگانه این روانشناس، در […]

تقویت هوش کودکان یکی از مهم‌ترین مواردی است که فکر والدین را به خودش مشغول می‌کند. صحبت از هوش که می‌شود اغلب یک مفهوم کلی به ذهن می‌رسد، اما نظر هاوارد گاردنر، روانشناس، تعریف هوش چیزی ورای مفاهیم کلی است؛ گاردنر به «هوش‌ چندگانه» معتقد است. با توجه به نظریه هوش چندگانه این روانشناس، در ادامه، راه‌هایی را برای تقویت هر کدام انواع هوش بچه‌ها می‌خوانید تا فرزندان باهوش‌تری پرورش دهید.


۱ . تقویت هوش کودکان در حیطه ریاضی
از آنجایی که ریاضی مغز را به چالش می‌کشد، درس سختی محسوب می‌شود. برای تقویت هوش کودکان در ریاضی و ساختن یک ریاضی‌دان کوچک از فرزندتان، از تمرین‌های ساده شروع کنید. برای مثال وقتی از پله‌ها بالا و پایین می‌روید، شروع به شمردن تعداد آن‌ها با صدای بلند کنید. یا وقتی دارید لباس‌ها را تا می‌کنید علاوه بر شمردن تعداد، از فرزندتان بخواهید آن‌ها را بر اساس رنگ دسته بندی کند. وقتی هم مهمان دارید می‌توانید از فرزندتان بخواهید به تعداد مهمان‌ها، بشقاب بردارد و جدا کند. همین کار را برای قاشق، چنگال و لیوان هم می‌تواند انجام دهد و بیشتر تمرین کند. یکی دیگر از تمرین‌هایی که می‌تواند بخش مربوط به هوش ریاضی را در مغز تقویت کند، پرسیدن سوال‌های شرطی است. سوال‌هایی طراحی کنید که اینطور شروع می‌شوند: «فکر می‌کنی اگر توی فلان شرایط بودی چه کار می‌کردی؟» یا اگر فلان چیز را داشتی چه می‌کردی؟ این سوال‌ها باعث می‌شوند ذهن بچه‌ها درگیر شود و خودشان را در شرایط متفاوت قرار دهند و ببینند در آن شرایط باید چه واکنشی نشان دهند.


۲ . تقویت هوش زبانی
اگر خودتان آدم کتاب‌خوانی نیستید لطفا این ویژگی را از فرزندتان نگیرید. برای او کتاب‌های متناسب با سن و سالش را تهیه کنید و برایش بخوانید. اینکه خیلی سرتان شلوغ است ابدا بهانه‌ی خوبی برای محروم کردن فرزندتان از لذت کتاب خواندن نیست. ضمن اینکه همین کار، باعث تقویت هوش کودکان در حیطه هوش زبانی او می‌شود. علاوه بر کتاب‌، می‌توانید برایش شعر بخوانید یا حتی روی علائمی که در اطراف‌تان می‌بینید کار کنید، مثلا توضیح دهید این علامت یعنی بن‌بست. در نهایت برای اینکه هوش زبانی او را به چالش بکشید و تقویت کنید، از او بخواهید برایتان قصه تعریف کند. موضوع قصه می‌تواند عروسکش باشد یا خود او. موضوع اهمیتی ندارد. چیزی که مهم است تلاش او برای حرف زدن است.


۳ . تقویت هوش موسیقی کودکان
برای اینکه موسیقی‌دان کوچکتان را پرورش دهید او را در معرض موسیقی قرار دهید. اگر تئاتر موزیکالی برای کودکان به نمایش درآمده یا کنسرت کوچکی برای بچه‌ها در حال اجراست، فرزندتان را برای دیدنشان ببرید. برای او موسیقی پخش کنید و در کنارش آواز بخوانید و برقصید. حتی می‌توانید آن دسته از وسایل خانه را که قابلیت تبدیل شدن به ساز دارند، شناسایی کنید و ارکستر کوچک خودتان را راه بیندازید. روی گلدان‌های خالی بزنید یا روی قابلمه‌ها ریتم بگیرید. تمام این کارها به تقویت هوش کودکان در زمینه موسیقی کمک می‌کنند.


۴ . تقویت هوش فضایی کودکان
هوش فضایی به توانایی کودکان به تجسم سه بعدی برمی‌گردد. برای تقویت هوش کودکان در زمینه هوش فضایی از پازل‌ها استفاده کنید. او را به کلاس‌های آموزش نقاشی بفرستید یا با او خمیر بازی کنید. در نهایت اگر هیچ کدام از این کارها را دوست نداشت می‌توانید برایش کتاب رنگ‌آمیزی بخرید و با کمک هم کتاب را رنگ کنید.

۵ . تقویت هوش درون فردی
هوش درون فردی، هوشی است که اگر تقویت شود، بچه‌ها می‌توانند احساسات درونی‌شان را بهتر مطرح کنند. برای تقویت هوش کودکان در حیطه ارتباطات، عشق بی قید و شرط‌ خودتان را به فرزندتان نشان دهید. تلاش کردنش را تشویق کنید و توقعات‌تان را به صورت واضح بیان کنید. به او یاد بدهید داشتن احساسات مختلفی مثل ترس، خجالت یا عصبانیت، عادی است و او باید با احساساتش صادق باشد.


۶ . تقویت هوش بین فردی
هوش میان فردی روی روابط بچه‌ها با افراد دیگر تاکید دارد. برای تقویت هوش کودکان در زمینه میان فردی فرزندتان را تشویق کنید تا با بچه‌ها دیگر ارتباط برقرار کند. این مسئله به خصوص در مورد کودکان امروزی اهمیت ویژه‌ای دارد، چون آن‌ها اغلب سرشان توی تبلت و تلویزیون است و با هم‌سالان خودشان ارتباط برقرار نمی‌کنند. همچنین می‌توانید به او یاد بدهید بعضی وقت‌ها، اسباب بازی‌هایش را به بقیه قرض دهد و زمانی که خودش اسباب بازی آن‌ها را می‎‌خواهد، به جای قاپ زدن، از آن‌ها درخواست کند.


۷ . تقویت هوش بدنی جنبشی
هماهنگی حرکت‌ها و توانایی پاسخ دادن به محرک‌ها، زیر مجموعه هوش بدنی جنبشی است. برای تقویت هوش کودکان در حیطه هوش بدنی _ جنبشی را برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و کوهنوردی ببرید. البته به صورت کاملا امن و مطمئن! از بچه‌ها بخواهید با دست‌هایشان دنیای بیرون را کشف کنند. خمیر بازی کردن، گل بازی و حتی آب بازی، به تقویت این هوش کمک می‌کند.


۸ . تقویت هوش طبیعت گرا در کودکان
پیدا کردن روابط و الگوهای موجود در طبیعت، بخشی از هوش طبیعت گراست. برای تقویت هوش کودکان در زمینه طبیعت گرایی آن‌ها را به فضاهای طبیعی مثل پارک، جنگل، کنار دریا یا رودخانه ببرید و از آن‌ها بخواهید خوب به اطرافشان دقت کنند. به همراه بردن یک ذره بین، می‌تواند ایده‌ی خوبی برای کشف موجودات ریزی مثل مورچه‌ها و دیدن زندگی‌شان باشد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما