ژانویه 18
بازدید : 829
نظرات : بدون دیدگاه
استرس را مهار کنید

همه ما استرس را در زندگی تجربه می‌کنیم. از آنجا که بسیاری از مشکلات سلامت ناشی از استرس است، مهم است که بدانید استرس چطور بر بدن شما تاثیر می‌گذارد و استرستان را مدیریت کنید. مدیریت استرس قطعا می‌تواند مشکلات سلامت شما را نیز کاهش دهد. استرس چیست؟ استرس پاسخ بدن شما به تغییرات در […]

همه ما استرس را در زندگی تجربه می‌کنیم. از آنجا که بسیاری از مشکلات سلامت ناشی از استرس است، مهم است که بدانید استرس چطور بر بدن شما تاثیر می‌گذارد و استرستان را مدیریت کنید. مدیریت استرس قطعا می‌تواند مشکلات سلامت شما را نیز کاهش دهد.


استرس چیست؟
استرس پاسخ بدن شما به تغییرات در زندگی است. از آنجا که زندگی مستلزم تغییر مداوم است، بنابراین استرس اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل نباید بگذارید استرس زندگی شما را تغییر دهید و با مدیریت استرس‌های غیرضروری به هدفتان نزدیک شوید. برخی از دلایل شایع استرس وجود دارد که افراد آن را به طور مشترک تجربه می‌کنند اما در نهایت استرس براساس تجربه هر فرد متفاوت است.

دلایل بروز استرس چیست؟
استرس می‌تواند از منابع بسیار به وجود آید که به عنوان عوامل استرس زا شناخته می‌شود. از آنجا که تجربه ما از آنچه استرس زا قلمداد می‌شود، توسط ادراکات منحصر به فرد ما از آنچه در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم، ایجاد می‌شود، یک وضعیت ممکن است برای فردی استرس‌زا باشد اما برای شخص دیگر نباشد.
به بیان ساده‌تر، ممکن است محرک استرس یک شخص برای دیگری استرس زا نباشد. گفته می‌شود شرایط خاص در بیشتر افراد باعث ایجاد استرس می‌شود و می‌تواند خطر فرسودگی را افزایش دهد. به عنوان مثال وقتی خودمان را در شرایطی قرار می‌دهیم که کنترل و انتخاب کمی داریم. جایی که احساس امنیت نمی‌کنیم، جایی که ممکن است دیگران ما را قضاوت کنند و در جایی که عواقب ناکامی غیرقابل پیش بینی است، می‌تواند در ما استرس ایجاد کند.
به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل شغل، روابط، مسائل مالی، مشکلات بهداشتی و … استرس دارند. مهارت‌های یادگیری برای مقابله با این عوامل استرس زا می‌تواند به کاهش تجربه استرس کمک کند.


تاثیر استرس بر شما
درست همانطور که استرس توسط هر یک از ما متفاوت درک می‌شود، استرس همه ما را به روش‌های منحصر به فردی تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است فردی دچار سردرد شود در حالی که دیگری مشکل معده پیدا کند که مشکلی شایع است اما افراد دیگر ممکن است علائم دیگری را تجربه کنند. در حالی که همه ما به روش‌های خاص به استرس واکنش نشان می‌دهیم، فهرستی طولانی از تاثیرات استرس بر بدن از خفیف تا شدید وجود دارد. استرس می‌تواند بر ایمنی اثر بگذارد که به این ترتیب بر همه زمینه‌های سلامت موثر است.

راههای کاهش استرس
استرس را می‌توان به روش‌های مختلفی مدیریت کرد. بهترین برنامه‌های مدیریت استرس معمولا ترکیبی از تسکین دهنده‌های استرس است که از نظر جسمی و روانی به کاهش استرس می‌انجامند و برخی مهارت‌ها در شیوه زندگی است.
از تسکین دهنده‌های سریع استفاده کنید:
برخی از تکنیک‌های کاهش استرس می‌تواند تنها در چند دقیقه برای آرام کردن واکنش استرس بدن کار کند. این تکنیک‌ها یک روش سریع ارائه می‌دهند که به شما در احساس آرامش کمک می‌کنند. اگر پاسخ به استرس در شما تحریک نشده باشد، ممکن است با فکر بیشتری به مشکلات نزدیک شوید. ممکن است کمتر از دیگران ناامید شوید و این باعث شود روابط شما سالم‌تر بماند.
به عنوان مثال تسکین دهنده سریع استرس مانند تمرینات تنفسی ممکن است باعث تقویت مقاومت شما در برابر استرس‌های بعدی شود و شما را از استرس‌زاهایی که ممکن است با آنها رو‌به‌رو شوید، دور کند.
عادت‌های ضد استرس ایجاد کنید: بعضی از تکنیک‌ها وقتی در مرکز استرس قرار دارید، کاربرد کمی دارند. اما اگر به طور مرتب تمرین شوند، می‌توانند به شما کمک کنند با استرس کمتری نسبت به دیگران مواجه شوید.
عادات سالم طولانی مدت مانند ورزش یا مراقبه منظم اگر به بخشی از زندگی شما تبدیل شوند، می‌توانند به ارتقا مقاومت در برابر عوامل استرس زا کمک کنند.
استرس را از بین ببرید:
شاید نتوانید استرس را از زندگی خود یا حتی بزرگترین استرس‌زاها را به طور کامل از بین ببرید اما مناطقی وجود دارد که می‌توانید آن را به حداقل برسانید و در اصل کنترل کنید. هرگونه استرسی را که بتوانید برطرف کنید، می‌توانید بار استرس کلی خودتان را کاهش دهید. به عنوان مقال پایان دادن به حتی یک رابطه سمی می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس دیگری که تجربه می‌کنید مقابله موثرتری داشته باشید زیرا ممکن است احساس خستگی کمتری کنید.
کشف طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های مدیریت استرس و سپس انتخاب تناسب بین نیازهایتان یک استراتژی کلیدی برای کاهش استرس است.


نکات مهم در مدیریت استرس
نگرش مثبت داشته باشید.
بپذیرید حوادثی وجود دارد که شما نمی‌توانید کنترل کنید.
به جای تهاجم، قاطع باشید. به جای عصبانیت، دفاعی یا منفعل بودن عقاید خود را ثابت کنید.
یادگیری و تمرین تکنیک‌های آرامش بخش، برای مدیریت استرس با مراقبه، یوگا یا تای چی را امتحان کنید.
به طور منظم ورزش کنید. بدن شما در تناسب اندام بهتر با استرس مبارزه می‌کند.
وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخورید.
بیاموزید که وقت خود را به طور موثر مدیریت کنید.
محدودیت‌ها را به درستی تنظیم کنید و یاد بگیرید که به درخواست‌هایی که استرس بیش از حد در زندگی شما ایجاد میکند، نه بگویید.
برای سرگرمی و استراحت وقت بگذارید.
استراحت کافی داشته باشید
برای کاهش استرس سراغ استعمال دخانیات نروید.
به دنبال پشتیبانی اجتماعی باشید و وقت کافی را با کسانی که از معاشرت با آنها لذت می‌برید، بگذرانید.
برای یادگیری روش‌های سالم مقابله با استرس با یک روانشناس مشورت کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما