ژانویه 26
بازدید : 1064
نظرات : بدون دیدگاه
روشی آسان برای یادگیری دروس سخت

آموزش دبستان امر بسیار مهم و در عین حال دشواری است. از آنجایی که بسیاری از نخستین پایه‌های یادگیری در دوران دبستان گذاشته می‌شود، یادگیری عمیق و ریشه‌ای در این مقطع از اهمیت بالایی برخوردار است. تا به حال بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه آموزش، نظریات متفاوتی درباره شیوه‌های برتر آموزش خصوصاً مفاهیم پیچیده […]

آموزش دبستان امر بسیار مهم و در عین حال دشواری است. از آنجایی که بسیاری از نخستین پایه‌های یادگیری در دوران دبستان گذاشته می‌شود، یادگیری عمیق و ریشه‌ای در این مقطع از اهمیت بالایی برخوردار است.

تا به حال بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه آموزش، نظریات متفاوتی درباره شیوه‌های برتر آموزش خصوصاً مفاهیم پیچیده و دشوار ارائه کرده‌اند. از آنجایی که دوران دبستان نخستین مرحله ورود دانش آموز به آموزش رسمی محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تدریس مطالب باید به گونه‌ای باشد که دانش آموز نه تنها نسبت به درس بدبین نشود بلکه با شور و اشتیاق بیشتری به دنبال یادگیری باشد.

برخی دروس مانند ریاضی حالتی انتزاعی دارند و یادگیری آن می‌تواند برای دانش آموزان با برخی دشواری‌ها همراه باشد. بنابراین در روش‌های نوین آموزشی به آموزگاران پیشنهاد می‌شود تا از شیوه‌های عملی و نشان دادن کاربرد آن مبحث خاص برای آموزش هر چه بهتر و عمیق‌تر مفاهیم دشوار ریاضی استفاده کنند.

در برخی موارد، آموزش دروسی مانند فیزیک و شیمی نیز مشکلاتی برای آموزگاران با خود به همراه داشته است. یکی از معلمان در این رابطه می‌گوید: «فیزیک و شیمی دروس شیرینی هستند که چنانچه به درستی تدریس شوند، برای دانش آموز لذت بخش خواهند بود. اگر معلم نتواند توجه دانش آموز را به جذابیت‌های درس جلب کند، کلاس برای هر دو طرف عذاب آور خواهد بود. من و بسیاری از همکارانم زمانی که می‌خواهیم دشوارترین مفاهیم این دروس را تدریس کنیم، پیش از هر چیز آزمایش‌های عملی آن مبحث را اجرا می‌نماییم، پس از آنکه کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته شد به سراغ تدریس بخش‌های تئوری می‌رویم».

برخی دروس مانند فیزیک و شیمی را نمی‌توان به آزمایشگاه کشاند یا نمی‌توان مانند ریاضی کاربردهای آن را به دانش آموز نشان داد. به همین دلیل است که بسیاری از این دروس در مقاطع بالاتر تدریس می‌شوند. بهترین شیوه برای درک بهتر چنین مباحثی این است که از بحث‌های کلاسی استفاده شود. بحث و تبادل نظر میان دانش آموزان و هدایت آنها توسط آموزگار می‌تواند تا حد زیادی در یادگیری و درک عمیق این دروس مفید باشد. روش‌های مشارکتی و گروهی نیز راه حل دیگری برای یادگیری بهتر است . کار گروهی، یکی از بهترین شیوه‌ها برای یادگیری دروس است. آموزگار با استفاده از شناخت خود می‌تواند دانش آموزان کلاس را به چندین گروه تقسیم کند تا آنها در کنار یکدیگر مشکلات خود را مطرح و حل کنند، یادگیری در گروه نه تنها کار معلم را آسان تر می‌سازد بلکه کار گروهی را نیز به دانش آموزان می‌آموزد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما