خود را رها کنید!

تعلق خاطر به اطرافیان، اعم از خانواده، دوستان، اقوام و غیره امری کاملا طبیعی و جزو نیازهای غریزی انسان است. میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن از امیال فطری است که در وجود بشر به ودیعه گذاشته شده تا انسان با کمک آن بتواند به فرزندان، همسر و والدین خود عشق ورزیده و […]

تعلق خاطر به اطرافیان، اعم از خانواده، دوستان، اقوام و غیره امری کاملا طبیعی و جزو نیازهای غریزی انسان است. میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن از امیال فطری است که در وجود بشر به ودیعه گذاشته شده تا انسان با کمک آن بتواند به فرزندان، همسر و والدین خود عشق ورزیده و روابط خانوادگی و اجتماعی او انسجام یابد تا در این بستر با امنیت روانی به حیات خود ادامه دهد.
با وجود لازم و ضروری بودن این غریزه، برخی مواقع این احساس حالت افراطی به خود گرفته و از حالت تعادل خارج می شود، به طوری که فرد با احساس وابستگی شدید به کسی تمام زندگی خود را رها کرده و خوشبختی اش را در گرو آن فرد می داند. دلتنگی های غیر طبیعی، اضطراب، افسردگی و مختل شدن روال عادی زندگی از علایم این اختلال است.
این گونه رفتار ها نتایج مخربی در پی دارد، طی این فرایند فرد وابسته، اعتماد به نفس خود را از دست داده و حال خوب خود را در گرو وجود یک نفر دیگر می داند. تمام انگیزه ها و اهدافش حول محور حضور همان فرد می چرخد و در صورت از دست دادن وی به آسیب های روحی فراوانی دچار می شود. معمولا افرادی که در کودکی از سوی والدین محبت کافی دریافت نکرده اند در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند، همچنین کسانی که اعتماد به نفس بالایی ندارند و از لحاظ اجتماعی از موقعیت خوبی برخوردار نیستند بیشتر با این مشکل دست به گریبان اند.
برای رهایی از وابستگی های عاطفی باید عزت نفس خود را افزایش دهید و بدانید که شما وجودی مستقل از دیگران دارید، به شخصیت خود احترام گذاشته و زمام امور شخصی تان را خودتان در دست بگیرید. برای رسیدن به آرامش هرگز خوشبختی خود را تحت الشعاع وجود فرد دیگری قرار ندهید زیرا او هم یک انسان است با تمام نقاط ضعف و قوت و شاید یک روز تصمیم بگیرد برای همیشه شما را ترک کند، اگر خودتان را در اولویت زتدگی تان قرار ندهید و به این نتیجه نرسید که خوشبختی تان تنها به خودتان بستگی دارد باید آماده اتفاقات ناخوشایند ، بی انگیزه گی، بی هدفی و لطمات روحی شدید باشید.
*پرورش استعدادها و خودباوری راه رهایی از وابستگی
پرورش استعدادها و تقویت خودباوری از روش هایی است که می تواند در جهت رها شدن از این وضعیت کمک کننده باشد. پرداختن به فعالیت های ذهنی ، انجام فعالیت های گروهی و سرگرم شدن با کارهای مورد علاقه که ساعاتی از زمان شما را به خود اختصاص دهد نیز در بهتر شدن این حالت موثر است.
*خداوند جانشین تمام نداشته هاست
ارتقای حالات معنوی و ارتباط با خدا از بهترین روش های غلبه بر تعلقات است. متصل شدن به منبع لایزال الهی به انسان احساس قدرت داده و از لحاظ روحی بسیار کمک کننده است. خداوند در سوره زمر آیه ۲۳ می فرماید: الیس الله بکاف عبده: آیا خداوند برای بنده اش کافی نیست؟ توکل به خدا و یاری خواستن از او ناممکن ها را به ممکن تبدیل می کند و تمام نگرانی ها و اضطراب ها را می زداید. به راستی که خداوند جانشین تمام نداشته هاست.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما