فوریه 2
بازدید : 867
نظرات : بدون دیدگاه
از زندگی لذت ببرید

دنیای امروز، دنیای شلوغ و پر سروصدایی است. دنیایی که سرعت همه چیز در آن زیاد است و آدم‌ها گاهی وقت سر خاراندن پیدا نمی‌کنند. برای اینکه شما و خانواده‌تان به بخشی از این سرعت آزاردهنده تبدیل نشوید و زمانی برای خودتان داشته باشید، تمرین‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کمکتان بیایند. این روش‌ها به […]

دنیای امروز، دنیای شلوغ و پر سروصدایی است. دنیایی که سرعت همه چیز در آن زیاد است و آدم‌ها گاهی وقت سر خاراندن پیدا نمی‌کنند. برای اینکه شما و خانواده‌تان به بخشی از این سرعت آزاردهنده تبدیل نشوید و زمانی برای خودتان داشته باشید، تمرین‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کمکتان بیایند. این روش‌ها به ظاهر ساده هستند اما تحقیقات نشان داده‌اند همین کارهای به ظاهر ساده می‌توانند استرس را کاهش می‌دهند و قدرت یادگیری بزرگسالان و بچه‌ها را بیشتر می‌کنند. این تمرین‌ها که می‌توانند به بخشی از روتین زندگی افراد تبدیل شوند، برگرفته از دیدگاهی معروف به مایندفولنس Mindfulness در روانشناسی است. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند برای چند دقیقه‌ای هم که شده ارتباط‌مان را با دنیای دیوانه‌ی دیوانه قطع کنیم و یادمان بیفتد لزومی به این همه دویدن و عجله کردن نیست. جالب اینجاست که این دسته فعالیت‌ها باعث می‌شوند فرد درون خودش دنبال آرامش بگردد نه در دنیای بیرون. به عبارت دیگر آب در کوزه نباشد و او تشنه لب نگردد!
تمرین اول: پیاده روی برای شکار صداها
همه‌ی اعضای خانواده با هم دست به کار شوید و به شکار بروید، اما نه شکار حیوانات، بلکه شکار صداهای طبیعت. زمانی از روز، هفته یا حتی ماه، همه با هم از خانه بیرون بزنید و به یک پارک یا فضای سبز بروید. حتی می‌توانید در کوچه‌ی خودتان قدم بزنید و راه دوری هم نروید. در طی این قدم زدن دسته‌جمعی هرکس ساکت است و به صداهای پیرامونش دقت می‌کند. صدای گربه‌ای که میو می‌کند، خش‌خش برگ خشکی که زیر پا افتاده یا بوق ماشینی در دور دست. این تمرین به ظاهر عجیب، قدرت تمرکز خانواده را بیشتر می‌کند و دقت همه را بالا می‌برد.

تمرین دوم: سفر علمی به درون بدن
زمانی از روز را به دراز کشیدن و تمرکز روی بدن اختصاص دهید. مثلا به بچه بگویید چشم‌هایشان را ببندند و روی کف پاهایشان تمرکز کنند. خودتان هم همین کار را انجام دهید. این تمرین می‌تواند به شکل ریلکسشن انجام شود. یعنی مثلا وقتی می‌گویید شکم، همه باید شکمشان را ریلکس کنند. ارتباط با بدن و فهمیدن زبان آن از طریق این تمرین میسر می‌شود.
تمرین سوم: مزمزه کردن دقیق طعم‌ها
زمانی که وقت غذا خوردن می‌رسد اغلب آدم‌ها یا با هم صحبت می‌کنند یا در حال فکر کردن به کارهای بعدی هستند؛ اینکه باید ظرف‌ها را بشویند، بچه‌ها را بخوابانند و یا کار نیمه‌تمامی که مانده را تمام کنند. یکی از تمریناتی که باعث آرامش و تمرکز دسته جمعی می‌شود این است که خودتان و فرزندانتان روی طعم غذایی که می‌خورید متمرکز شوید و آن را به خوبی بجوید. از بچه‌ها بخواهید بعد از تمام شدن وعده‌ی غذایشان از چیزهایی که درباره‌ی طعم غذا دوست داشتند تعریف کنند. مثلا بگویند ژله پرتقال خیلی خوشمزه و خنک بود یا تازه بودن سبزی باعث خوشمزه‌تر شدن آن شده بود. این تمرین توجه به جزئیات را همراه با تمرکز می‌کند و در عین حال مانع پریدن ذهن به شاخه‌هایی می‌شود که موقع صرف غذا، نباید سراغشان رفت.

تمرین چهارم: چند دقیقه سکوت
وقتی سر و صدا زیاد شود، ارزش سکوت بالا می‌رود. برای اینکه خودتان و خانواده‌تان را از این ارزش محروم نکنید حتی اگر شده پنج دقیقه از روز یا هفته را به سکوت اختصاص دهید. در طی این مدت هیچ کس صحبت نمی‌کند. در ابتدا ممکن است این کار سخت باشد، چون به محض برقرار شدن سکوت، موجی از افکار و سر و صداهای مغزی شروع می‌شوند اما با ادامه‌ی تمرین، کم‌کم تمرکز روی افکار بیشتر شده و آرامش فردی و خانوادگی بالا می‌رود.
تمرین پنجم: مدیتیشن نشسته
یک جا نشستن و تمرکز کردن روی یک مورد خاص، هم برای بچه‌ها سخت است و هم برای بزرگترها. مثل مورد قبلی، در ابتدای این تمرین هم متوجه می‌شوید ذهنتان علاقه‌ی زیادی به تمرکز ندارد و مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرد. در چنین شرایطی روی نفس عمیق تمرکز کنید و فقط به دم و بازدمتان فکر کنید. این تمرین قادر است درست مثل یک جاروی قدرتمند، شلوغی و آلودگی‌های فکری ناشی از زندگی مکانیزه‌ی امروز را پاک کند و انرژی و قدرت بیشتری به ذهن شما و خانواده‌تان بدهد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما