فوریه 3
بازدید : 636
نظرات : بدون دیدگاه
اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری روحی است که با تغیییرات شدید در حالت روحی تشخیص داده می شود. علائم این بیماری می تواند شامل خلق و خوی فوق العاده بالا به نام شیدایی و همچنین یک بخش افسرده و غمگین باشد. اختلال دو قطبی همچنین با نام های بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی نیز […]

اختلال دو قطبی یک بیماری روحی است که با تغیییرات شدید در حالت روحی تشخیص داده می شود. علائم این بیماری می تواند شامل خلق و خوی فوق العاده بالا به نام شیدایی و همچنین یک بخش افسرده و غمگین باشد. اختلال دو قطبی همچنین با نام های بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود.

ابعاد شیدایی
چهار بعد هم شیدایی کودکان و نوجوانان عبارتند از:

سطح فعالیت
کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار فعال می شوند و در آنها، اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه نیز مشاهده می‌شود؛ از این رو ممکن است رفتارهای خطرآفرین همراه با سطح فعالیت زیاد داشته باشند. به طوری که شدت و میزان این رفتارهای خطرآفرین فراتر از اندازه‌ای است که در مرحله بهنجار تحولی کودک وجود دارد.

تحریک پذیری
یکی از مشکلات شیدایی در کودکان، این است که آنها دارای دوره های جنجال برانگیز خطرناکی می باشند که اغلب به صورت روزانه رخ می دهند و غیر قابل پیش بینی هستند. در این حالت کودکان به سختی آرام می شوند و ممکن است از نظر فیزیکی به اطرافیان خود آسیب برسانند؛ آسیب هایی مانند گاز گرفتن، هل دادن، چنگ انداختن کتک زدن. خشم و خشونت نیز در این حالت بسیار شایع است.

بلندپروازی
فرد معتقد است که استعداد خاصی دارد، حتی در مواقعی که هیچ گونه ظرفیت، مهارت و توانایی ای در آن زمینه ندارد. ممکن است کودک یا نوجوان اظهار کند که قدرتی همانند یک ابر مرد یا سوپرمن یا ابر انسان دارد و می تواند مشکلات تغذیه ای و گرسنگی را در جهان حل کند. اگرچه این دو اعتقاد در مراحل خاصی از تحول حالت بهنجار دارند، اما بلندپروازی در حالت شیدایی پایدارتر و غیر واقع گرایانه تر است. برای مثال نوجوانی که باور دارد استعداد خاصی دارد، باید مبتنی بر دارا بودن واقعی آن استعداد باشد نه دارا بودن استعداد به صورت خیالی و تصوری.

فزون خواهی جنسی
از دیگر مشکلات شیدایی در کودکان بی بند و باری جنسی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی مرتبط است. نوجوانان اغلب در حالت شیدایی، بارها دست به خود ارضایی می زنند یا مشغولیت ذهنی ای به لطیفه ها و توصیه های جنسی بی ادبانه، مبتذل و رک پیدا می‌کنند.

نشانه های شیدایی در کودکان
علائم ناشی از دوره ی شیدایی در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:
-اعمال بسیار احمقانه و احساس شاد بودن بیش از حد
-صحبت کردن سریع و موضوع بحث را به سرعت عوض کردن
-مشکلات در تمرکز
-انجام و یا آزمایش رفتارهای خطرناک
-خلق و خوی کم حوصله که به سرعت موجب خشم می شود
-مشکلات خواب و احساس خستگی پس از کم خوابی

سایر تشخیص های احتمالی اختلال دو قطبی
برخی از مسائل رفتاری که ممکن است در فرزندانتان مشاهده کنید، می تواند نتیجه ی یک وضعیت دیگر باشد. اختلال بیش فعالی کم توجهی و سایر اختلالات رفتاری ممکن است در کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی رخ دهد. در مورد رفتارهای غیر معمول فرزندتان با پزشک مشورت کنید تا به تشخیص مشکل در آنها کمک کنید. پیدا کردن تشخیص درست می تواند به پزشک فرزند شما برای یافتن درمان های مناسب برای رسیدن به زندگی سالم، کمک کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما