فوریه 12
بازدید : 884
نظرات : بدون دیدگاه
تاریکی ترسناک است

سکوت و تاریکی فرصت مناسبی برای انجام کارهای خلاف از قبیل دزدی، قاچاق و … است. همیشه در قصه ها نیز برای اینکه وحشت به وجود بیاورند می گویند «شب بود، همه جا تاریک و …» همین موضوع ها شب را به یک زمان ترسناک تبدیل کرده است. ترس از تاریکی ترس از ناشناخته ها […]

سکوت و تاریکی فرصت مناسبی برای انجام کارهای خلاف از قبیل دزدی، قاچاق و … است. همیشه در قصه ها نیز برای اینکه وحشت به وجود بیاورند می گویند «شب بود، همه جا تاریک و …» همین موضوع ها شب را به یک زمان ترسناک تبدیل کرده است.

ترس از تاریکی
ترس از ناشناخته ها برای بزرگسالان نیز ترسناک است. کودکان از آنجایی که دارای قدرت تخیل بالا و منطق پذیری کمی می باشند، ترس بیشتری نسبت به تاریکی دارند. ترس از تاریکی معمولا در کودکان زیر ۵ سال به وجود می آید و معمولا در ۸ و ۹ سالگی کاهش می یابد. در کودکان زیر ۵ سال این ترس تا حدی طبیعی است، ولی نباید در حدی باشد که باعث مختل شدن خواب کودک گردد.

چه باید کرد؟
شیوه رفتار و عمل شما در هنگام ترس کودک بسیار مهم است. واکنشی که در مقابل ترس کودک نشان می دهید نباید باعث تشدید ترس او شود. مثلا اگر بعد از ترسیدن کودک، او را بسیار در آغوش بگیرید و نوازش کنید ممکن است به کودک ثابت شود خطری وجود داشته به خصوص زمانی که ترس بی مورد بوده است. از سوی دیگر نباید نسبت به این موضوع بی توجه باشید بلکه باید اعتدال را رعایت نمایید.
در مورد ترس از تاریکی و علت آن با فرزند خود صحبت نمایید. علت، ریشه، نوع و مقدار آن را مشخص کنید. مثلا از فرزندتان بخواهید با دستانش نشان دهد که چه میزان ترسیده است.
به جای ادای جملاتی نظیر «خطری وجود ندارد، من هستم و …» بهتر است در هنگام ترس به اتاق کودک بروید و همه جا را خوب بگردید تا به او ثابت شود دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد و علت ایجاد صدا و سایه ها را به کودک توضیح دهید.
اگر تزئینات بیش از حد اتاق کودک مانند عروسک های آویزان باعث ترس او می شوند بهتر است آن ها را بردارید.
برای از بین بردن ترس کودک هرگز به اجبار او را در یک محیط تاریک قرار ندهید و اگر خواهان آن است که در روشنایی بخوابد، چراغ خوابی برایش روشن بگذارید و با او مخالفت نکنید.
به مرور زمان او را به تاریکی عادت دهید. بازی های مناسبی در این باره انجام دهید، مثلا روی میز یک پتو انداخته و با چراغ قوه بازی های شبانه انجام دهید. گاهی اوقات نور خانه را کم کنید و با شمع محیط زیبایی به وجود آورید و در این فاصله قصه و شعر و خاطرات خوب تعریف کنید.
هیچ گاه ترس او را مسخره نکنید. به او نگویید که بچه ترسویی است. با توجه به اینکه در ۱۰ سالگی اعتماد به نفس کامل می شود، مسخره کردن می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود. رفتارهای شجاعانه او را تحسین و تشویق نمایید.
از بیان قصه های ترسناک و یا شوخی های مربوط به تاریکی جداً خودداری نمایید و هیچ گاه کودک را با کلماتی مانند لولو، پاسبان، شیطان و … تهدید نکنید.
ترس از تاریکی معمولا دیرتر از سایر ترس ها برطرف می گردد. پس در این باره بهتر است صبر و حوصله داشته باشید و اگر خودتان نیز از تاریکی می ترسید ابتدا این ترس را در خود از بین ببرید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما