مارس 3
بازدید : 1443
نظرات : بدون دیدگاه
۷ اثر مثبت موسیقی در زندگی کودکان

به عنوان والدین، دوست دارید برای فرزندتان سنگ‌تمام بگذارید و او را از نظر روحی و جسمی در بهترین شرایط بزرگ کنید. به عنوان والدین، تلاش می‌کنید فرزندانی تربیت کنید که سلامت کامل داشته باشند و آن‌ها را برای زندگی آینده آماده کنید. برای آماده کردن کودکان و اطمینان از تقویت حوزه‌های رشدی آن‌ها، موسیقی […]

به عنوان والدین، دوست دارید برای فرزندتان سنگ‌تمام بگذارید و او را از نظر روحی و جسمی در بهترین شرایط بزرگ کنید. به عنوان والدین، تلاش می‌کنید فرزندانی تربیت کنید که سلامت کامل داشته باشند و آن‌ها را برای زندگی آینده آماده کنید. برای آماده کردن کودکان و اطمینان از تقویت حوزه‌های رشدی آن‌ها، موسیقی یکی از بهترین راه‌هاست. در واقع، موسیقی و در معرض موسیقی و آوای آهنگین قرار گرفتن نقش مهمی در فرهنگ و رشد کودکان ایفا خواهد کرد. در این مقاله ، به بررسی نقش موسیقی در زندگی کودکان پرداخته خواهد شد.

۱. موسیقی به افزایش قدرت مغز کودکان کمک می کند
از نظر علمی ثابت شده است که موسیقی مزایا و فواید بسیاری برای سلامت کودکان دارد. یکی از این مزایا تاثیر موسیقی بر افزایش قدرت مغز و بهبود عملکرد حافظه است. طبق پژوهش‌های انجام‌شده، مغز موسیقیدان‌ها به شکلی متفاوت با افراد دیگر کار می‌کند. براساس تحقیقات، ثابت شده است که قرار گرفتن کودکان در معرض موسیقی باعث می‌شود عملکرد تحصیلی بهتری هم نسبت به دیگران داشته باشند. موسیقی منجر به فعال شدن بخش‌هایی از مغز می‌شود که مسئول خواندن، ریاضیات و رشد احساسی و عاطفی است. همین اثرات کافی نیست تا فرزندتان را بیشتر در معرض موسیقی یا یادگیری نواختن آلات موسیقی قرار دهید؟

۲. موسیقی باعث افزایش مهارت های اجتماعی کودکان می شود
هنگام رشد و ورود به دوران نوجوانی، بسیاری از افراد در تطبیق و سازگاری با اجتماع دچار مشکل می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها، برای غلبه بر این چالش‌ها، ترغیب کودک به فعالیت‌هایی است که به نوعی با موسیقی در ارتباط‌اند. برای مثال، یادگیری نواختن یک ساز یا پیوستن به گروه سرود می‌تواند نقش مفیدی داشته باشد. این فعالیت‌ها باعث رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان مانند برقراری ارتباط با دیگران، حضور در تیم و کار تیمی، انضباط، راهبری، قدردانی از تلاش و دستاورد می‌شود.

۳. موسیقی اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد
اگر کودکی اعتماد به نفس کمی دارد، یادگیری موسیقی تا حد زیادی به او کمک می‌کند بر این مشکل فائق آید. وقتی کودک می‌بیند قادر به یادگیری مهارتی زیبا و قابل‌توجه است، به خود و توانایی‌هایش اعتماد بیشتری می‌کند. به مرور زمان، تلاش‌ها در مسیر یادگیری موسیقی از کودک انسانی قوی می‌سازد که از توانایی‌ها و قابلیت‌های فردی‌اش مطمئن است.

۴. موسیقی باعث خلاقیت بیشتر کودکان می شود
حتما شما هم موافقید که موسیقیدان‌ها از خلاق‌ترین افرادند. تمرین برای ساخت و نواختن یک قطعه موسیقی یا تلاش برای سرودن ترانه باعث بهبود خلاقیت فردی می‌شود. اگر کودکی در این مسیر گام بردارد، خلاق‌تر می‌شود و اتکایی که به خود پیدا می‌کند موفقیت‌های زیادی برایش به همراه خواهد آورد.

۵. موسیقی صبر کردن را به کودکان می آموزد
اگر به اعضای یک گروه موسیقی دقت کنید، صبر و شکیبایی آن‌ها به‌وضوح قابل مشاهده است. این افراد برای ارائه کاری یکدست و گوش‌نواز خودسرانه عمل نمی‌کنند و نیاز دارند با صبوری منتظر نشانه‌های رهبر گروه باشند. اگر کودکتان به عضویت گروه موسیقی درآید، صبر کردن را به‌خوبی یاد می‌گیرد و اثرات آن را درک می‌کند. یادگیری همکاری با دیگران برای تولید اثری به زیبایی موسیقی هم از دیگر دستاوردهایی است که موسیقی در زندگی کودکتان به یادگار می‌گذارد.

۶. موسیقی ابزار خوبی برای ابراز کودکان است
موسیقی به کودکان کمک می‌کند احساسات و افکارشان را، به بهترین شکل و در قالبی هنرمندانه و زیبا، منعکس و ابراز کنند. خواندن، نواختن و اجرای روی صحنه به ابراز فردی کودکان کمک بسیاری می‌کند. ضمن اینکه مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را هم تقویت می‌کند.

۷. موسیقی به یادگیری نظم کودکان کمک می کند
یادگیری موسیقی، برای نواختن یا خواندن، نیازمند تمرین و نظم است. کودکان برای خبره شدن در این امور نیاز به تلاش و تمرین دارند. بنابراین، با وارد کردن کودکان به مسیر یادگیری موسیقی، در واقع، نظم را هم به آن‌ها یاد خواهید داد. کودکی که موسیقی کار می‌کند به‌خوبی متوجه می‌شود اگر بنا دارد به رشد و موفقیت برسد، باید تمریناتی منظم داشته باشد.

راه های پرهیجان و مفرح برای اضافه کردن موسیقی به فعالیت های روزانه کودک
حالا که با مزایای موسیقی در زندگی کودک آشنا شدید، می‌توانید از پیشنهاداتی که در ادامه ارائه شده است استفاده کنید و آن‌ها را جزو روتین و فعالیت‌های روزانه کودک قرار دهید:

خواندن لالایی و شعر پیش از خواب؛
خواندن شعرها و ترانه‌ها با کودک روی موسیقی بی‌کلام (ابزارهای این کار را تهیه کنید و با قطع صدای خواننده از متن موسیقی، خودتان و کودک مشغول به خواندن شوید)؛
شعرهایی آموزنده مانند شعرهایی درباره سیارات مختلف به آن‌ها یاد دهید و از کودکان بخواهید، برای مثال هنگام مسواک زدن یا بازی کردن، آن‌ها را زمزمه کنند؛
در برنامه‌هایی شرکت کنید که در آن‌ها موسیقی کودکانه اجرا می‌شود؛
کودکان را به برنامه‌هایی مانند اجرای اُپرا یا سمفونی‌ها ببرید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما