مارس 3
بازدید : 736
نظرات : بدون دیدگاه
تفاوت بین دنیای خیالی کارتون و واقعیت

جذابیت ظاهری وسایل ارتباطی در عصر حاضر باعث شده است که کودکان به جای انجام بازی‌های جسمی و گروهی در دنیای مجازی و بازی‌های کامپیوتری غرق شوند. کودکی که روزی ۱۰ ساعت را به بازی‌های خشن و روح‌خراش اختصاص می‌دهد و غذای کافی نمی‌خورد و کمتر صحبت می‌کند خزانه لغات فقیری دارد همچنین کم‌رویی وعدم […]

جذابیت ظاهری وسایل ارتباطی در عصر حاضر باعث شده است که کودکان به جای انجام بازی‌های جسمی و گروهی در دنیای مجازی و بازی‌های کامپیوتری غرق شوند.

کودکی که روزی ۱۰ ساعت را به بازی‌های خشن و روح‌خراش اختصاص می‌دهد و غذای کافی نمی‌خورد و کمتر صحبت می‌کند خزانه لغات فقیری دارد همچنین کم‌رویی وعدم توانایی در برقراری تعاملات اجتماعی سازنده و استفاده از زبان بدن و هیجان خوانی و دیدگاه گیری در این فرزنداندیده می‌شود.

استفاده از واژگان تلگرافی و کوتاه در جملات، استفاده نکردن از تماس چشمی و زبان بدن در گفتگو‌های دوطرفه، انفجاری و واکنشی عمل کردن، قدرت حل مسئله ضعیف، خشم و عصبانیت، انعطاف‌ناپذیری از دیگر ویژگی‌های این کودکان است.

نشستن مداوم در یکجا باعث آسیب‌های مفصلی و همچنین آسیب به ماهیچه‌های دست‌وپا آن‌ها می‌شود، ازلحاظ ساختاری شکل بدن تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد همچنین در اثر نگاه مداوم به فضای کوچک موبایل و تبلت چشمان دچار ضعف و مشکل خواهند شد.

بی‌توجهی، اضطراب، افسردگی، انزوا، خشم، تعاملات اجتماعی ضعیف، کم‌رویی از دیگر پیامد‌های استفاده زیاد از بازی‌های کامپیوتری است و بی‌نظمی و شلختگی نیز در این کودکان شایع است.


برنامه‌های کارتونی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی کودکان محسوب می‌شوند و از زمان ظهور فیلم‌های کارتونی از یک قرن پیش، نسل‌های مختلفی از کودکان با تماشای فیلم‌های انیمیشن بزرگ شده‌اند. بسیاری از دختران بعد از تماشای قصه‌های انیمیشن تصور می‌کنند که سیندرلا و شاهزاده خانم هستند و پسران خود را شوالیه شجاع و نترس و قهرمانی محبوب تصور می‌کنند.

شروع زودهنگام یادگیری، تحول شناختی، یادگیری زبان و غنای خزانه واژگان، افزایش خلاقیت، شادی و تسکین استرس، یادگیری، خیال‌پردازی از اثرات مثبت کارتون‌های خیالی است.

تشویق خشونت، رفتار نامشخص و عدم همدلی، استفاده از واژگان نامتناسب با سن کودکان، رفتار‌های غیراجتماعی، مشکلات سلامت روان ناشی از سبک زندگی بی‌تحرک، الگو‌های نقش‌های بد و مخرب را از تاثیرات منفی کارتون‌های خیالی می‌توانیم اشاره کنیم.

در کنار کودک خود بنشینید و کارتون‌های موردعلاقه‌اش را با او تماشا کنید، با استفاده از این روش والدین می‌توانند از محتوای کارتون‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند همچنین ساعت‌های تماشای کارتون را برای کودکان خود محدود کنید.

تماشا کردن کارتون موردعلاقه فرزند خود را به انجام فعالیت‌های دیگر ازجمله کار‌های درسی مرتبط کنید، کارتون‌های آموزشی و یا متناسب را برای فرزند خود انتخاب کنید، از سیستم نظارتی متناسب باسن کودکان خود بهره ببرید و کانال‌ها و برنامه‌های آموزنده را برای کودکان خود پیدا کنید.

تفاوت بین دنیای خیالی کارتون و واقعیت را برای فرزندان خود شرح دهید و به آن‌ها آگاهی بدهید همچنین اجازه ندهید که فرزندتان قبل از تماشای تلویزیون خوراک خود را صرف کنند، خوردن قبل از برنامه تلویزیون یا تبلت، باعث شکل‌گیری عادات بدخوراکی و استفاده از خوراک‌های باارزش غذایی پایین و استرس در هنگام خوردن می‌شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما