مارس 8
بازدید : 282
نظرات : بدون دیدگاه
از مردن میترسی؟

احساسی طبیعی و فراگیر در بیشتر انسان ها که می تواند به مشکلی غیرطبیعی تبدیل شود که کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد: ترس از مرگ. هر چند بیشتر افراد تا حدی از شنیدن مرگ و رویارویی با این واقعیت در بیمارستان، خانه یا قبرستان دچار ناراحتی می شوند، اما این اصلا شبیه به […]

احساسی طبیعی و فراگیر در بیشتر انسان ها که می تواند به مشکلی غیرطبیعی تبدیل شود که کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد: ترس از مرگ.

هر چند بیشتر افراد تا حدی از شنیدن مرگ و رویارویی با این واقعیت در بیمارستان، خانه یا قبرستان دچار ناراحتی می شوند، اما این اصلا شبیه به ترس از مرگ نیست.

کسی که دچار این نوع ترس باشد:

بیشتر از مرگ خودش می ترسد تا نگران مرگ کس دیگری باشد.

از شرکت در مراسم خاک سپاری خودداری می کند و به تدریج حتی از خروج از خانه به دلیل ترس از حادثه خودداری می کند.

آیا ترس از مرگ طبیعی است؟
همه ما تا حدی از خود مراقبت می کنیم.

شستشوی دست ها برای جلوگیری از بیماری، مسواک زدن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کاملا طبیعی و پاسخی درست به یک نگرانی مفید است.

همچنین، برای حفظ جان مراقبت هایی را در نظر می گیریم و ریسک انجام کار را می سنجیم.

اما ترس از مرگ فراتر از یک پاسخ طبیعی است و تمام جنبه های زندگی را تحت کنترل می گیرد.

شخص تمام مدت به مرگ فکر می کند و برای هر چیزی اول آن را در نظر می گیرد.

نشانه های هراس از مرگ:

اضطراب
ترس شدید
ناراحتی
انزوا
پرهیز از موقعیت های ریسکی
علائم و نشانه های جسمی ترس همیشه در فرد دیده نمی شوند.

بلکه تنها زمانی حس می شوند که شخص به مرگ خود یا عزیزانش فکر می کند:

حمله پانیک
گیجی
تعریق
افزایش ضربان قلب
تهوع
درد شکمی
زمانی که اپیزودهای ترس شروع می شوند، شخص دچار علائم خلقی نیز می شوند:

انزوا و دوری از دوستان
خشم
غم
تحریک پذیری
احساس گناه
نگرانی مزمن
علت ترس از مردن چیست؟
همان طور که گفته شد ترس از دست دادن جان هم طبیعی است و هم با افزایش هوشیاری مفید است.

اما این نوع ترس چیزی در حد فوبیا است.

برخی از علل احساس این نوع ترس عبارتند از:

ترس از مرگ ناگهانی یا برعکس زجرکش کننده
هراس از مرگ دردناک و دلخراش
ترس از ناشناخته ها
دیدن مرگ دیگران
باور به پایان زندگی با مرگ
داشتن اعمال بد در زندگی و نگرانی از آخرت
برآورده نشدن آرزوها در زندگی
نگرانی برای آینده عزیزان و بازمانده ها
ترس ریشه دار در تجربه های منفی گذشته
اما علت این نوع ترس در هر کسی می تواند منحصر به فرد و پیچیده باشد.

ریسک فاکتورهای ابتلا به فوبیای مرگ:
بروز ترس در برخی از افراد محتمل تر است.

سن:
ترس از مرگ در دهه ۲۰ به اوج خود می رسد.

جنسیت:
مردان و زنان هر دو در دهه ۲۰ از مرگ می ترسند. اما زنان دوباره در دهه ۵۰ دچار این ترس می شوند.

عمر زیاد والدین:
نزدیک بودن والدین به مرگ می تواند فرزندان را به فکر مرگ بیاندازد.

از آنجا که خودشان از مرگ می ترسند، این ترس را به والدینشان نیز نسبت می دهند.

مشکلات سلامتی:
ابتلا به بیماری می تواند فرد را نگران آینده اش کند.

درمان هراس از مرگ:
برای درمان این نوع فوبیا، درمانگر بر کاهش نگرانی و ترس از موضوع تمرکز می کند.

گفتگو درمانی:
حرف زدن در مورد احساستان در این مورد با درمانگر به شما کمک می کند که با این احساس بهتر کنار بیایید.

رفتار درمانی شناختی:
این روش درمانی بر یافتن راه حل های عملی برای مشکل تمرکز دارد.

هدف از آن تغییر الگوهای فکری و آرامش ذهن در زمان رویارویی یا فکر کردن با مرگ است.

تکنیک های آرام بخشی:
مدیتیشن، خیال پردازی و تکنیک های تنفس می تواند به کاهش علائم نگرانی و اضطراب کمک کند.

با گذشت زمان، این تکنیک ها به از بین رفتن کامل ترس کمک می کنند.

دارو درمانی:
برای کاهش ترس و فوبیا از دارو استفاده می شود.

دارو به ندرت می تواند راهکار بلند مدت باشد.

اما برای کوتاه مدت، تا زمانی که سایر روش های درمانی موثر واقع شوند، مفید است.

توصیه هایی برای غلبه بر ترس از مردن:
در کنار کمک گرفتن از یک روانشناس، راهکارهای زیر نیز می توانند برای شما در غلبه بر ترس مفید باشند:

برنامه هدفمندی برای زندگی خود داشته باشید که رضایت از زندگی را برای شما به ارمغان می آورد.

رابطه خوبی با اطرافیانتان داشته باشید و حتی از چیزهای کوچک نیز لذت ببرید.

ترس از فراموش شدن پس از مرگ از علل هراس از مرگ است. سعی کنید از خودتان چیزی به جا بگذارید که نام شما را در یاد دیگران حفظ کند.

با ترستان رو به رو شوید. به مراسم تدفین و آرامگاه بروید. این کار به کاهش ترس از مرگ در شما کمک می کند.

برای آینده برنامه ریزی کنید. کارهایتان را به نحوی برنامه ریزی کنید که عزیزانتان در نبودتان دچار زحمت نشوند. برای آینده آنها به اندازه کافی پول پس انداز کنید.

با سفر کردن، حتی یک روزه، می توانید از شر افکار وسواس گونه راحت شوید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما