مارس 9
بازدید : 808
نظرات : بدون دیدگاه
دوست خیالی کودکان چه کسی است؟

زمانی که مریم آنقدر مشغول است که نمی تواند با پسر ۴ ساله اش، آرش، بازی کند، دوستش علی به خانه آنها دعوت می شود. این راه حل برای مریم بسیار خوب است، زیرا باز هم تنها باید مراقب یک کودک باشد. علی دوست خیالی پسر اوست. البته در دنیای واقعی، علی در شهری در […]

زمانی که مریم آنقدر مشغول است که نمی تواند با پسر ۴ ساله اش، آرش، بازی کند، دوستش علی به خانه آنها دعوت می شود. این راه حل برای مریم بسیار خوب است، زیرا باز هم تنها باید مراقب یک کودک باشد. علی دوست خیالی پسر اوست. البته در دنیای واقعی، علی در شهری در نزدیکی آنها زندگی می کند و او و آرش فقط تابستان ها فرصت بازی با هم را دارند. اما از آنجا که آرش تک فرزند است، در بقیه ایام سال نیز با علی در خیالش بازی می کند. اوضاع طبیعی به نظر می رسید، تا آنکه آرش دوست خیالی دیگری هم برای خود پیدا کرد که در وقت غذا خوردن روی صندلی کنار او می نشست. حالا سوالات زیادی ذهن مریم را مشغول کرده است. آیا وجود دوستان خیالی متعدد در زندگی آرش طبیعی است؟ آیا باید به دوست خیالی کودکان خود بی توجهی کنیم، آنها را نفی کنیم یا با آنها به شکل یک دوست واقعی برخورد کنیم؟

آیا داشتن دوست خیالی در کودکان طبیعی است؟
داشتن دوست خیالی در کودکان قبل از سن مدرسه رایج تر است. دوست خیالی کودکان اغلب عروسکی است که جان یافته و با آنها حرف می زند یا گاهی نامرئی است. بیش از نیمی از کودکان تا سن ۷ سالگی، در نقطه ای از عمر خود، یک دوست خیالی داشته اند. داشتن دوست خیالی در تک فرزندان و فرزندان اول رایج تر است.

این دوست می تواند شخصیت محبوب کارتونی او باشد یا شخصیتی که الگوی ساخت آن در ذهن کودک مشخص نیست. تبدیل اشیا به دوست خیالی نیز در کودکان دیده شده است. در بیشتر موارد، داستان هایی که برای کودک گفته می شود منبع الهام او برای خیال پردازی است.

دوست خیالی کودکان دارای هویت واقعی، نام و مشخصات ظاهری دقیق است و کودک با او به قدری طبیعی رفتار می کند که گویی واقعا حضورش را به چشم می بیند.

آیا کودک می داند که دوستش خیالی است؟
خلق دوست خیالی و حفظ ارتباط با او یک مهارت شناختی پیچیده است. کودکان می توانند دنیای واقعی را از خیالی جدا کنند و می دانند که این بازی خیالی است.

مزایای داشتن دوست خیالی چیست؟
شاید تصور می کنید داشتن دوست خیالی به معنی تنها و منزوی بودن کودک یا اشکال در برقراری روابط اجتماعی در اوست. اما شواهد از این فرضیه حمایت نمی کنند. در واقع، در مقایسه با کودکانی که دوست خیالی ندارند، این گونه کودکان کمتر خجالتی هستند، راحت تر با دوستان واقعی خود ارتباط برقرار می کنند و مهارت هایشان در انجام اموری که در بازی های تخیلی خود انجام می دهند، بهتر تقویت می شود.

تحقیقات نشان می دهد وجود یک دوست خیالی می تواند تحمل تجربه تروما را برای کودک آسان تر کند. تحمل تغییرات بزرگ مانند نقل مکان به شهر دیگر، اضافه شدن خواهر یا برادر جدید به خانواده، کنار آمدن با طلاق یا مرگ والدین از دیگر مزایای وجود دوست خیالی در کنار کودکان است.

دوست خیالی می تواند برای کودک روشی برای کنار آمدن با ترس های خود، کشف ایده های جدید، آموختن حس مسئولیت پذیری، مطرح کردن نگرانی ها و ایده های خود باشد. به علاوه، وجود چنین فردی در کنار کودک می تواند برای والدین نیز مفید باشد. مزایای وجود این دوست را در حل و فصل اختلافات خود با فرزندتان امتحان کنید: دوست خیالی دخترتان تمام سبزیجات درون بشقابش را خورده است یا با او برای زودتر لباس پوشیدن و آماده شدن مسابقه می دهد.

آیا دوست خیالی کودکان باید موجب نگرانی والدین شود؟
داشتن دوست خیالی نه تنها مسئله نگران کننده ای نیست، بلکه می تواند بخشی از روند طبیعی رشد کودک باشد.

رفتار والدین با دوست خیالی چطور باید باشد؟
دوست خیالی برای کودک رسمیت دارد و حضور پر رنگی در اوقات تنهایی او دارد. والدین نیز باید حضور این دوست را بپذیرند، با او به احترام برخورد کنند و او را نفی نکنند. تلاش نکنید که فرزند خود را قانع کنید که او حضور ندارد. اگر لازم است با دوست خیالی نیز همانند فرزند خود رفتار کنید. اگر فرزندتان اصرار دارد، برای دوستش هم بشقاب غذا بگذارید و از او هم پذیرایی کنید.

دوست خیالی فرزندتان را بشناسید. کودک شما علایق، ترس ها و احساسات واقعی خود را از زبان دوستش بیان می کند. معمولا کارهایی که دوست خیالی انجام می دهد، همان کارهایی است که فرزندتان دوست دارد امتحان کند اما از انجام آنها مطمئن نیست یا می ترسد. با کمک دوست خیالی می توانید ارتباط محکم تری با کودک خود برقرار کنید و او را بهتر بشناسید.

فرزند خود را به دنیای واقعیت ببرید:
حضور دوست خیالی نه تنها مشکلی برای فرزند شما ایجاد نمی کند، بلکه باعث رشد و پرورش قدرت خلاقیت او و آموختن رفتار اجتماعی می شود. در عین حال، اگر فرزندتان تک فرزند است و در اطرافش کودکی هم سن و سال در خانواده وجود ندارد، او را به پارک، مهدکودک و دیگر محیط های حضور کودکان ببرید تا در دنیای واقعی نیز با دوستان خود بازی کند.

دوست خیالی کودکان چه زمانی ناپدید می شود؟
همراه خیالی فرزند شما معمولا پس از شروع مدرسه از زندگیش حذف می شود. در این سن و با توجه به تعدد دوستان واقعی در زندگی کودک، وجود یک دوست خیالی به لحاظ اجتماعی پذیرفته شده نیست.

تداوم حضور دوست خیالی چه زمانی موجب نگرانی است؟
همان طور که گفته شد کودک باید تا قبل از ورود به مدرسه دوست خیالی خود را رها کند. اگر فرزندتان تا کلاس دوم همچنان دوست خیالی خود را رها نکرده است، برای بررسی روند اجتماعی شدن او با یک روانشناس کودک مشورت کنید.

در عین حال، در هر سنی، چنانچه بیش تر از ۶ ماه، دوست خیالی تنها دوست فرزند شما باقی مانده است و او هیچ گونه تمایلی به برقراری ارتباط با همسالان خود ندارد، برای بررسی های بیشتر به روانشناس کودک مراجعه کنید.

وجود دوست خیالی کودکان امری طبیعی در زندگی آنهاست. اجازه دهید فرزندتان به راحتی با او بازی کند تا از این مرحله عبور کند. او با این کار تنها در حال به کارگیری قوه تخیل خود است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما