دسامبر 1
برچسب ها :
بازدید : 1038
نظرات : بدون دیدگاه
با این 4 روش سرماخوردگی دائم فرزندتان را درمان کنید!

یکی از درد‌سر‌های بزرگ سرماخوردگی بچه‌ها، درمان و دارو دادن به آنها است به‌ویژه اگر گرفتگی بینی داشته باشند. به همین دلیل ما چند روش برای بهتر شدن سرما خوردگی کودکان و بعضی دار‌و‌هایی که باید به آنها بدهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که آنها را در این گزارش می‌توانید بخوانید. درمان سرما خوردگی كودكم […]

یکی از درد‌سر‌های بزرگ سرماخوردگی بچه‌ها، درمان و دارو دادن به آنها است به‌ویژه اگر گرفتگی بینی داشته باشند. به همین دلیل ما چند روش برای بهتر شدن سرما خوردگی کودکان و بعضی دار‌و‌هایی که باید به آنها بدهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که آنها را در این گزارش می‌توانید بخوانید.

درمان سرما خوردگی كودكم چیست؟
هیچ دارویی نمی‌تواند ویروس سرما خوردگی را خیلی سریع از بدن کودک خارج کند، اما شما می‌توانید با اطمینان یافتن از این كه فرزند‌تان به اندازه کافی استراحت كرده و مایعات كافی (دریافت كافی شیر مادر یا شیر خشك برای كودكان زیر 6 ماه است) دریافت می‌کند، به او كمك كنید تا احساس بهتری داشته باشد. از آن جایی كه بچه‌ها نمی‌توانند تا 4 سالگی به خوبی بینی خود را با فین كردن خالی كنند به کار گیری روش‌های زیر به او کمک می‌کنند تا راحت‌تر با گرفتگی بینی کنار بیاید.
1- سر بچه را به عقب ببرید و چند قطره از محلول نرمال سالین در داخل حفره‌های بینی او بچكانید. سپس بعد از چند دقیقه با استفاده از سرنگ‌های پلاستیكی، آب نمك و ترشحات بینی را پمپ كنید. اگر فرزند شما موقع مكیدن شیر مشكل دارد 15 دقیقه قبل از شیر دادن به او این كار را انجام دهید. به این ترتیب او می‌تواند هم به خوبی نفس بکشد و هم شیر را بمكد.
2- به اطراف پره‌های بینی او از ژل‌های نرم‌كننده بمالید تا باعث كاهش التهاب و تحریك شود. (تا زمانی كه پزشك دستور نداده از اسپری‌های بینی برای بچه استفاده نكنید. این اسپری‌ها اگر چه ممكن است موقتاً علائم را برطرف کنند اما در نهایت با مصرف مداوم، گرفتگی بینی را بیشتر می‌كنند.)
3-از یك دستگاه بخور یا بخور سرد برای مرطوب كردن فضای اتاق استفاده كنید. همچنین می‌توانید با فرزند خود به داخل حمام بروید و در را ببندید، آب داغ را باز کنید و با او در حدود 15 دقیقه در فضای حمام بنشینید. وان آب گرم نیز می‌تواند همین نتیجه را داشته باشد به‌ویژه اگر مقداری روغن منتول (نعنا) یا اُكالیپتوس به آب اضافه كنید كه برای درمان موقت گرفتگی بینی بسیار موثر است.
4- تعدادی حوله در فاصله بین تشك و كف تخت (در قسمتی كه كودك‌تان سرش را می‌گذارد) قرار دهید تا سر او كمی بالاتر از بدنش قرار بگیرد. خوابیدن در این حالت می‌تواند باعث بهبود تخلیه ترشحات پشت حلق شود. اگر كودك‌تان در هنگام خواب مرتباً غلت می‌زند و بدخواب است،‌امکان دارد در جای خودش چرخیده و پاهایش بالاتر از سر او قرار بگیرد و همه زحمات شما از انجام این كار‌ها از بین برود. بنابر‌این هرگز از گذاشتن بالش برای بالا آوردن سر او استفاده نكنید چون ممكن است باعث خفه شدن فرزندتان شود. در ضمن هرگز چیزی را زیر پایه‌های تخت نگذارید زیرا باعث ناپایدار شدن آن می‌شود. توجه داشته باشید كه فرزند شما در صندلی ماشین نیز به حالت نیمه نشسته بخوابد.

آیا می‌توانم داروهایی كه احتیاج به نسخه پزشك ندارند به کودکم بدهم؟
بهتر است قبل از این كار با پزشك مشورت كنید. بسیاری از پزشكان هیچ دارویی را برای كودكان زیر 6 ماه تجویز نمی‌كنند. اگر سن بچه شما بیشتر از 6 ماه است ممكن است در بعضی از مواقع مانند شب‌ها كه علائم موجود مانع از استراحت او می‌شوند پزشك این نوع داروها را تجویز كند.
از دادن چند داروی مختلف برای درمان علائم متفاوت بپرهیزید زیرا بیشتر آنها حاوی استامینوفن بوده و تجویز همزمان آنها باعث دو یا چند برابر شدن دوز مصرفی می‌شود. شاید بخواهید از آنتی هیستامین‌های موجود در داروخانه‌ها استفاده كنید كه باعث می‌شوند فرزند شما راحتر بخوابد. اما به خاطر داشته باشید كه این دارو‌ها می‌توانند به جای آرام كردن او، تحریكش کنند. توجه به این نكته مهم است كه این دارو‌ها نمی‌توانند دوره بیماری را كوتاه كرده و یا از عوارض بعدی مثل سینوزیت یا عفونت گوش جلوگیری كنند. اگر فرزند شما تب دارد، می‌توانید به او استامینوفن اطفال بدهید. هرگز به او آسپیرین ندهید چون خطر بروز «سندرم ری» (Ray Syndrom) كه یك وضعیت نادر اما كشنده است وجود دارد.

از چه داروهای طبیعی یا جایگزین می‌شود استفاده کرد؟
اضافه كردن چند قطره روغن منتول یا اكالیپتوس یا كاج به دستگاه بخور یا در حمام می تواند باعث كاهش احتقان بینی شود. اگر سن فرزند شما شش ماه یا بیشتر است یك محلول رقیق و ولرم چای بابونه می تواند باعث تسكین او شود.
توجه: هرگز از “ما هوانگ‌” كه به نام‌های «افدرا» یا «افدرین» هم شناخته می‌شود و یك داروی ضد گرفتگی گیاهی است استفاده نكنید. قدرت اثر این دارو در افراد مختلف بسیار متفاوت است. اخیرا کارشناسان اعلام کرده‌اند این دارو باعث واكنش‌های نامناسب مانند افزایش فشار خون، ضربان نامنظم قلب، تشنج، حمله قلبی و سكته مغزی در افراد بزرگسال می‌شود. همیشه قبل از تجویز هر دارویی به فرزند خود با پزشك او مشورت كنید.

چه زمانی باید با متخصص اطفال تماس بگیرید؟
اگر سن كودك شما كمتر از 3 ماه است در هنگام بروز اولین علائم بیماری باید با متخصص تماس بگیرید به‌ویژه اگر درجه حرارت مقعدی او 38 درجه سانتی‌گراد و یا علائم او همراه با سرفه باشد.

در كودكان بالای 3 ماه در شرایط زیر با متخصص تماس بگیرید:
– اگر 5 تا 7 روز بعد از شروع بیماری علائم او بدتر شده و یا اگر علائم سرما خوردگی بیشتر از 14 روز طول كشیده است.
– اگر سرفه او بدتر شده و یا همراه با خس‌خس سینه (ویزینگ) و یا تنفس‌های بریده بریده باشد؛ چون این علائم می‌توانند نشان‌دهنده پنومونی(عفونت ریه) و یا عفونت با ویروس سنسیشیال تنفسی باشد، ویروسی كه نسبتا شایع بوده اما می‌تواند برای كودكان زیر 1 سال مشكل جدی ایجاد كند.
– اگر كودك در هنگام غذا خوردن یا مكیدن چیزی گریه می‌كند یا گوشش را كشیده یا می‌مالد؛ می‌تواند نشان‌دهنده عفونت گوش باشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما