دسامبر 1
بازدید : 1225
نظرات : بدون دیدگاه
7 درسی که از کودک سندروم داون می‌آموزیم!

کودکانی که دچار سندروم  داون هستند بیشتر از احساس تاسف به دوستی احتیاج دارند. ناتوانی این کودکان باعث می شود تا ترحم دیگران بیش از حد برانگیخته شود و در عوض قدرت دوستیابی آنها کاهش یابد. باور کنید کودکانی که دچار سندروم داون هستند به هیچ عنوان از این مسئله ناراحت نیستند. آنها اصلا احتیاجی […]

کودکانی که دچار سندروم  داون هستند بیشتر از احساس تاسف به دوستی احتیاج دارند. ناتوانی این کودکان باعث می شود تا ترحم دیگران بیش از حد برانگیخته شود و در عوض قدرت دوستیابی آنها کاهش یابد. باور کنید کودکانی که دچار سندروم داون هستند به هیچ عنوان از این مسئله ناراحت نیستند.

آنها اصلا احتیاجی ندارند که یک نفر کارهایشان را  سریعتر انجام دهد بلکه نیازمند این هستند تا اطرافیانشان با آنها دوست باشند و آنها را برای وجود خودشان دوست داشته باشند نه از روی ترحم. اگر شما هم یک کودک سندروم داون دارید، میتوانید چیزهای زیادی از او یاد بگیرید؛ نکاتی شبیه اینها که والدین کودکان سندروم داون میگویند:
1- دنیا با کودکان سندروم داون جای زیباتری است
معمولا کودکان مبتلا به سندروم داون در محیط خارج از خانه به راحتی با دیگران ارتباط برقرار میکنند و این باعث شادی آنها می شود. این کودکان باعث شادی دیگران نیز میشوند.
2- تلاش جواب میدهد
کودکان سندروم داون در سنین خاصی دوست دارند کاردستیهایی درست کنند. آنها ممکن است بارها یک کاردستی را درست کنند و آن را خراب کنند و شاید همان موقع نتوانند کاردستیشان را تمام کنند شاید یک یا دو سال طول بکشد اما بالاخره این تلاش به نتیجه میرسد. هر روز که میگذرد کودک تواناییهایش را با خطاهایی که میکند ارتقا میبخشد تا بالاخره موفق شود.
3- او فقط یک کودک است
کودک مبتلا به سندروم داون توانایی ها و ناتوانیهای مخصوص به خود را دارد. این خصوصیات نه تنها با یک کودک سالم بلکه کودک دیگری که مبتلا به سندروم داون است متفاوت است. گاهی اوقات کودک به کتاب خواندن علاقه دارد و اصلا دوست ندارد تلویزیون تماشا کند. بعضی وقت ها مسابقات ژیمناستیک را با هیجان نگاه می کند اما دوست ندارد ورزش کند. حتی ممکن است وقتی برادرش وارد حریم خصوصیاش می شود اعتراض کند. به یاد داشته باشید که او فقط یک کودک است با نیازهای کودکانه.

 

4- شما یک مادر هستید
به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک مادر هرگز نباید بین فرزند خود که سندروم داون دارد و فرزند دیگرتان که سالم است تفاوتی قایل شوید. وقتی کودک شما کار بدی انجام می دهد باید با او برخورد درستی شود یعنی  همان برخوردی که با یک کودک سالم می شود. گاهی اوقات ممکن است از کوره دربروید و در برابر رفتار او عصبانی شوید. اصلا ناراحت نباشید شما یک انسان هستید و او هم یک انسان است. هر کسی آستانه تحمل دارد و بهتر است در بیشتر مواقع درست و منطقی برخورد کنید.
5- بهتر است بیش از اینکه گریه کنید بخندید
به جای اینکه مدام به حال فرزند خود تاسف بخورید برای کارهایی که او موفق به انجام آن میشود خوشحال باشید. مثلا وقتی با دوست خود سلام و احوالپرسی میکند یا اینکه به تنهایی چیزی از فروشنده میخواهد بهانه خوبی برای احساس شادی کردن است.
6- ناتوانی زیر ذره بین
کودکان مبتلا به سندروم داون تواناییها و ضعفهای خود را دارند. همه کارهایی را که یک کودک سالم انجام می دهد کودک مبتلا به سندروم داون میتواند انجام دهد اما کندتر و در مدت زمان بیشتر. پس مدام ناتوانیهای او را زیر ذرهبین نگذارید و به او فرصت دهید تا تواناییهایش را نشان دهد.
7- عشق قوی تر از ترس است
شاید خیلی از شما برای آینده فرزند سندروم داونتان نگران باشید اما اگر نگاهی از گذشته تا حال به زندگی فرزندتان بیندازید خواهید دید که او چه چالشهایی را پشت سر گذاشته و چه تواناییهای دارد. افکار ناامیدکننده را کنار بگذارید و با عشق شاهد رشد و شکوفایی فرزندتان باشید؛ هیچکس از آینده خبر ندارد. شاید چیزهای زیبایی در انتظار او باشند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما