ژانویه 14
بازدید : 1212
نظرات : بدون دیدگاه
عدم تمرکز

بسیاری از کودکانی که از عدم تمرکز رنج می برند ابتدا ممکن است در خانواده مشکل داشته باشند. در نتیجه توانایی تمرکز سر کلاس درس را ندارند و خودشان را به کارهای دیگری مشغول می کنند؛ و یا  شرایط کلاس درس موجب برهم زدن تمرکز آنها می شود.   گاهی کودک نمی تواند ارتباط مفیدی […]

بسیاری از کودکانی که از عدم تمرکز رنج می برند ابتدا ممکن است در خانواده مشکل داشته باشند. در نتیجه توانایی تمرکز سر کلاس درس را ندارند و خودشان را به کارهای دیگری مشغول می کنند؛ و یا  شرایط کلاس درس موجب برهم زدن تمرکز آنها می شود.

 

گاهی کودک نمی تواند ارتباط مفیدی با آموزگارش برقرار کند. در نتیجه کلاس و آنچه آموزگار می گوید برایش جذابیتی ندارد. گاهی محیط کلاس باعث حواس پرتی دانش آموزان می شود حتی ممکن است عواملی مانند سرما، گرما، رنگ دیوارها ، محل نشستن و حتی نوع لباس و کفش کودک بر تمرکزش اثر بگذارد. کودکان، مانند بزرگسالان مدت زمان معینی برای درک مطلب دارند و پس از آن باید مدت کوتاهی استراحت ذهنی داشته باشند و سپس بار دیگر یادگیری را آغاز کنند. عوامل دیگری نیز در عدم تمرکز کودکان اثر گذار است.

 

امروزه با وجود مشغله کاری زیاد به موقع خوابیدن کمی سخت است اما کودکان حتی نوجوانان، روزانه به ۹ ساعت خواب نیاز دارند. کودکانی که بیشتر می خوابند عملکرد بهتری در مدرسه دارند و کودکانی که کمبود خواب دارند، همیشه حالت خواب آلودگی دارند. توصیه می شود برای این که کودکان و نوجوانان یک خواب کامل داشته باشند، قبل از خواب نگذارید با دستگاه های الکترونیکی بازی کنند. بهتر است اتاق خواب را تاریک کنید.

 

ضعیف شدن بینایی میتواند عاملی در کم تمرکزی باشد. گاهی کودک متوجه نمی شود که مانند دیگر همکلاسی های خود درست نمی بیند. اگر کودک با مشکل نوشتن از روی تخته مواجه است، یا هنگام خواندن خط را گم می کند، چشم هایش را می مالد، از سردرد شکایت می کند یا خیلی نزدیک تلویزیون می نشیند، بهتر است او را برای معاینه نزد چشم پزشک ببرید. در غیر این صورت علاوه بر خستگی، بی حوصلگی چشمان فرزندتان بسیار ضعیف خواهد شد.

 

مصرف صبحانه بسیار ضروری است. تخم مرغ آب پز، نان تست، غلات، میوه تازه همراه با ماست ساده و به طور کل لبنیات توصیه میشود . دقت کنید مصرف هر نوع ماده غذایی نیز صحیح نمی باشد غذاهای فرآوری شده ، مواد پر شکر یا سرخ شده از این دست می باشند. ذکر این نکته ضروری است که کمبود آب نیز در کودکان جدی است چرا که کودکان خود متوجه کم آبی بدن خود نمی شوند، لذا لازم است مرتب به آن ها یادآوری شود.

 

تماشای بیش از اندازه تلویزیون عاملی دیگر در عدم تمرکز است. باید میزان ساعات تماشای تلویزیون برای کودکان مشخص و محدود باشد. عوض شدن دائمی تصاویر مقابل چشم کودک، در طول ساعت های متمادی ، آنها را کم حواس می کند.

 

دقت کنید با کودکی که دائما به ساعات تعیین شده برای خواب و تلویزیون نگاه کردن بی توجه است نباید از روش های تنبیه ی بویژه تنبیه فیزیکی استفاده کرد. سیستم خانواده باید از اساس مرتب شود یعنی اگر قانونی وضع می شود همه اعضای خانواده به ظاهر هم که شده باید از آن تبعیت کنید.

 

برای نمونه ما از فرزندمان می خواهیم که راس ساعت ۱۰ شب بخوابد باید شرایط خواب او را فراهم کنیم یعنی حتی اگر مشغول تماشای تلویزیون هستیم مدتی آن را خاموش کنیم و محیطی امن و ساکت برای کودک بوجود بیاوریم که به خوابیدن ترغیب شود یا اگر زمان تلویزیون تماشا کردنش تمام شده اما از این که ما هم مشغول تماشای برنامه ای هستیم سوء استفاده می کند و می خواهد به تماشای تلویزیون ادامه دهد باید برای مدتی تلویزیون را خاموش کنیم و از او بخواهیم به برنامه های دیگرش برسد. در این زمینه تشویق هم بسیار موثر است. البته تشویق نباید صرفا مادی باشد چون پس از مدتی ارزشش را از دست می دهد در حالی که  تشویق های کلامی همواره بر کودکان اثر مثبتی دارد.

 

به طور کل در خانواده هایی که نظمی وجود ندارد یعنی خانواده هایی که زمان مشخصی برای انجام فعالیت های خود نظیر خوابیدن و خوردن وعده های غذایی ندارند، بویژه زمان خوردن شام به نیمه شب می رسد، کودکان خواب مفید کمتری دارند و بیشتر با مشکل تمرکز رو به رو هستند. متوسط خواب کودک باید حدود ۸ ساعت باشد و کودکانی که کمتر از این میزان می خوابند در طول روز نمی توانند مانند همسن و سال های شان به مطالب دقت کنند.

 

نوع بازی های کودک نیز باید منطبق با سن او باشد. دقت کنید بازی های کودک شما اثر مخربی بر تمرکز کودکتان نداشته باشد. دوستان و همکلاسی های وی نیز موثر اند. اگر کودک شما در منزل بیش از حد حساس، عصبی و پنهانکار می شود و یا از رفتن به مدرسه امتناع می کنند، احتمال دارد که توسط دانش آموزان دیگر مورد اذیت و آزار قرار می گیرد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما