ژانویه 18
بازدید : 1318
نظرات : بدون دیدگاه
رشد ذهنی از 8 هفتگی تا 24 هفتگی

واژهٔ ذهن، مجموعه ایی است با یک فرماندهی واحد که مغز نامیده می‌شود. هوش ذاتی و دانایی آموختنی و آگاهی‌ های دریافتی از اندیشه، ادراک، حافظه، احساسات، امیال، تخیل مجموعاً در تشکلی به اسم مغز (رفتارهای تازهٔ ارادی) و (رفتارهای تکراری و عادی شده) انسان را فرماندهی می‌کنند. فرمان‌های صادر شده از مغز توسط نخاع […]

واژهٔ ذهن، مجموعه ایی است با یک فرماندهی واحد که مغز نامیده می‌شود. هوش ذاتی و دانایی آموختنی و آگاهی‌ های دریافتی از اندیشه، ادراک، حافظه، احساسات، امیال، تخیل مجموعاً در تشکلی به اسم مغز (رفتارهای تازهٔ ارادی) و (رفتارهای تکراری و عادی شده) انسان را فرماندهی می‌کنند. فرمان‌های صادر شده از مغز توسط نخاع که پیام رساننده‌ای زنده و چالاک است به میلیاردها سلول در اندامها مختلف رسیده و باعث انجام شدن یا نشدن یک عمل می‌شوند.

  • در اینجا به رشد و سیر تغییرات رشد ذهن و شناخت کودکان از 8 هفتگی تا 2 سالگی می پردازیم. همچنین راهکارهایی را برای تقویت آن پیشنهاد می کنیم.

 

8هفتگی

اکنون کودک شما به راحتی و مکرر لبخند می زند. او با نگاه کردن در جهت صداها و حرکات، به محیط اطراف خود توجه نشان می دهد به محیط اطراف خود توجه نشان می دهد و به اشیای مختلف خیره میشود ، چنانچه گویی میخواهد آن ها را با چشم بگیرد.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

محیط اطراف کودک را با گذاشتن بالش در پشت او و قرار دادن اشیای رنگی مختلف در اطرافش جالب توجه کنید. فرفره و آیینه در رختخواب یا کالسکه ی کودک بگذارید و اسباب بزی های متنوع کوچک و نرم در اختیار او قرار دهید. شعرهای کودکانه برای او بخوانید. دستهایش را به او نشان دهید. محیط اطراف او را جذاب کنید.

کودک را با گذاشتن بالش در پشت او به حالت نیمه نشسته قرار دهید تا بتواند به اطراف خود نگاه کند و اشیای مختلف دارای رنگ های روشن و درخشان را که اطراف او پخش کرده اید ببیند.

 

12 هفتگی

کودک شما شروع به درک بدن خود کرده و به انگشتان خود نگاه می کند و آنها را به طور ارادی تکان می دهد. وقتی با او صحبت میکنید با واکنش های متنوعی مثل تکان دادن سر، لبخند زدن، حرکات دهان ، صدا در آوردن، جیغ زدن و کارهای دیگر خوشحالی خود را نشان می دهد و بدن خود را نیز با هیجان به حرکت در می آورد.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

با واکنشی نمایشی و اغراق آمیز به تمام رفتارهای کودک خود پاسخ دهید. شعرهای کودکانه را با ادا و اطوار برای او بخوانید. از بازی های جسمانی ساده مانند تکان های ملایم ، خم کردن زانو ، کشیدن دست و غلغلک دادن پاها استفاده کنید. اسباب بازی های کوچک و محکمی با وزن های مختلف و جنس های مختلف به او بدهید که بتواند آنها را بگیرد و دستکاری و لمس کند.

شادی خود را به او نشان دهید. تمام رفتارهای کودک خود را اعم از حرکات ، ژست ها و ابراز احساساتی که نشان می دهد، با حرکاتی اغراق آمیز که نشان دهنده ی خوشحالی تان باشد پاداش دهید.

 

16 هفتگی

کنجکاوی کودک شما آشکار است. او به اسباب بازی های جدید، مکان های جدید، افراد جدید و حس های جدید علاقمند است. او همچنین اشیا و مکان های آشنا را می شناسد و کارهای همیشگی را درک میکند. او با دیدن سینه ی مادر یا بطری شیر هیجان زده میشود. کم کم نوعی حس شوخ طبعی از خود نشان می دهد . دوست دارد در حالت تکیه کرده به اطراف خود نگاه کند.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

شوخ طبعی او را با فراهم آوردن آنچه برای او سرگرم کننده است، خندیدن به همراه او و شوخی های مشترک تقویت کنید. اسباب بازی ها مسائل مختلفی را به کودک شما یاد می دهند، بنابراین اسباب بازی های متنوع با اندازه ها، شکل ها، جنس ها و طرق استفاده ی مختلف در اختیار او قرار دهید. سعی کنید بعضی از آنها قادر به تولید صدا باشند.

کنجکاوی او را ارضا کنید. با صحبت کردن با کودک در مورد آنچه می بینید و انجام می دهید ، به آنچه می بیند و احساس میکند عمق و غنا ببخشید. تا آنجا که میتوانید در مورد هر شیء یا فعالیت با جزئیات بیشتری صحبت کنید.

 

20 هفتگی

کودک شما بازی کردن، از جمله آب بازی در حمام را دوست دارد. او افزایش تمرکز خود را با صرف وقت بیشتر جهت بررسی اشیا نشان می دهد. او در آینه به خود لبخند می زند، سرش را به طرف صدا می گرداند و دست و پایش را برای جلب توجه تکان می دهد. او شیشه ی شیر خود را نوازش میکند.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

برای اینکه کودک بیاموزد که به خواسته هایش پاسخ داده میشود و شما منبع کمک و آسایش برای او هستید ، هنگامی که سعی میکند توجهتان را جلب کند ، با صدا ، چرخاندن بدنتان ، ایجاد ارتباط چشمی و حرکت کردن به طرف او پاسخ دهید. همه ی افراد غریبه را به کودکتان معرفی کنید. تا می توانید او را به اسم صدا کنید. تا میتوانید با او بازی کنید. «دالی کردن» و «این میگه بریم دزدی» بازی هایی هستند که کودک از آنها لذت می برد. تا میتوانید همراه با کودکتان بخندید.

 

24 هفتگی

کودک شما با ایجاد صداهای مختلف سعی در جلب توجه می کند وقتی صدای پای کسی را میشنود هیجان زده میشود و دستانش را برای اینکه بغلش کنید بلند میکند. او با تصویر خود در آینه صحبت میکند و به آن لبخند میزند و با دهانش حباب تولید میکند . کم کم از غریبه ها خجالت میکشد ممکن است از خود ترس نشان دهد و بعضی غذاها را ترجیح می دهد و از بعضی غذاها بدش می آید.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

بازی پرت کردن اشیا و پس دادن آن و سایر بازی های بده بستانی را انجام دهید. مکرر او را به اسم صدا کنید. برای اینکه به او کمک کنید اراده ی ایجاد و تغییر چیزها را به دست آورد کارهای مختلف و نتایج آنها را نمایش دهید. مثلا توپ را هل بدهید و به او بگویید که توپ می غلتد. به جلب توجه او پاسخ دهید. وقتی کودک شما نشان می دهد که شما را میخواهد با آغوش باز به سوی او بروید ؛ اسم او را صدا بزنید و کاری کنید که بداند دارید می آیید.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما