خادم مسجد محبوب کیست!؟

نکته مهم دیگر در ارتباط با مساجد و نمازخانه ها، که می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد و تقویت احساس مذهبی در کودکان و نوجوانان داشته باشد، ویژگی های شخصیتی کارگزاران اصلی آنها، بخصوص پیش نمازها و خادمین مساجد است.   خلق و خوی نیکوی امام مسجد و مهارت اجتماعی او در برقراری ارتباط […]

نکته مهم دیگر در ارتباط با مساجد و نمازخانه ها، که می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد و تقویت احساس مذهبی در کودکان و نوجوانان داشته باشد، ویژگی های شخصیتی کارگزاران اصلی آنها، بخصوص پیش نمازها و خادمین مساجد است.

 

خلق و خوی نیکوی امام مسجد و مهارت اجتماعی او در برقراری ارتباط با نمازگزاران بویژه نوباوگان و نوجوانان فوق العاده حساس است. استقبال از حضور اتفاقی یا مستمر نوجوانان در مسجد، توسط امام مسجد و با چهره ای گشاده و متبسم، احساس زیبا و خوشایندی را در وجود نیازمند محبت کودکان و نوجوانان، ایجاد می کند.

 

باید مراقب بود که خدای ناکرده با تندخویی و عتاب و خطاب، زمینه آزردگی روان حساس، ترد و شکننده نوجوانان را به هنگام حضور در مسجد، به هر دلیلی که باشد فراهم ننمایم! بعضاً مشاهده شده است که به هنگام اقامه نماز و یا سخنرانی خطیب، بعضی از کارگزاران مسجد، مانند خادم مسجد، با تندخویی و عصبانیت کودک یا کودکانی را که همراه پدر یا برادر بزرگتر خود به مسجد آمده اند، چون شیطنت می کنند ، آزرده می سازند یا از محوطه مسجد بیرون می کنن. متأسفانه این قبیل عکس العملهای ناسنجیده، خود می تواند آفتی باشد برای رشد و پرورش احساسات مذهبی کودکان.

 

مسلماً از اولیای کودکان انتظار می رود که وقتی با کودکان خردسال خود به مسجد می روند حتی الامکان سعی نمایند به هنگام اقامه نماز یا ایراد سخنرانی ، مراقب رفتار فرزندان خود باشند. اما باید توجه داشت که هرگونه تندخویی، اعمال خشونت و کنترل شدید می تواند احساسات لطیف کودکان را خدشه دار نماید . همان گونه که پیشتر اشاره شد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز زمانی که کودکی خردسال بودند، به هنگامی که پیامبر بزرگوار (ص) به سجده می رفتند ، بر دوش پیامبر (ص) می نشستند و بازی می کردند و پیامبر (ع) نمازشان را طولانی می کردند تا آنها بیشتر لذت ببرند.

 

یکی دیگر از روشهای بسیار مطلوبی که در جلب توجه نوجوانان و ایجاد نگرش مثبت نسبت به مساجد بسیار مؤثر است، دعوت دانش آموزان مدارس مختلف به همراه معلمان آنها در مناسبت های خاص، جهت صرف ناهار و اقامه نماز، توسط امام مسجد است. چه بسا از طریق چنین دعوتی بعضی از دانش آموزان خردسال برای اولین بار حضور در مسجد را تجربه کنند، پس چه بهتر که چنین تجربه ای را با اتخاذ تدابیر روان شناختی لازم و رفتاری خوش تبدیل به خاطره ای خوشایند و به یاد ماندنی نماییم.

 

بدیهی است که مراسم دعوت از مدارس مختلف جهت صرف ناهار ، می تواند با ساده ترین شکل، اما در فضایی کاملاً صمیمی برگزار گردد. سرمایه اصلی برگزاری این گونه برنامه های فراموش نشدنی، صمیمیت و مهربانی، گشاده رویی و صبوری میزبانان است.

گاه نیز به تصویر کشیدن این برنامه ها و نمایش تلویزیونی آنها، می تواند بسیار مؤثر و مفید واقع گردد. شایسته است که نماز را برای کودکان و نوجوانان ساده و آسان جلوه دهیم. اگر با صبر و بردباری و رفتاری متین و معقول و توأم با عطوفت و مهربانی، در کودکان و نوجوانان احساس و نگرشی مثبت نسبت به نماز و اهمیت آن ایجاد کنیم ، آنها با طیب خاطر در یادگیری نماز خواهند کوشید.

 

کلام آخر آن که، نماز کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز فطری انسانهاست. نماز عروج انسان به سوی مقصد و مقصود است، نماز شاخص دین و وسیله ای برای اتصاف به صفات رشد یافتگان است. همه ی تلاش و هنر مربی در آن است که بتواند زمینه احیاء و بیداری فطرت پاک کودکان و نوجوانان را فراهم کند و به نیکوترین روش ها آن را پرورش دهد.

 

پروردگارا به ما لیاقت اقامه، تعظیم و تکریم و تبلیغ شایسته نماز عنایت فرما.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما